Topp-Rippin ASW 24 (4 meter)

Weer een stapje verder.

Gaten in de romp gemaakt voor de vleugelverbinders.

full


Het paste maar net in de kamer. (eigenlijk niet, moest even de kast leeghalen :rolling:)


Bij het opmeten van het instelhoekverschil kwam ik op 2,2graden. Daarna het voetje voor het stabilo afgeschuurd om het terug te brengen naar 1,5 graden. Volgende stap is gaten boren voor de schroeven in het stabilo en de boel netjes uitrichten, rechecken en het voetje op het kielvlak lijmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwe speakers? :p


jan.

Euhhh, nee. :D

De grote speakers zijn mijn "referentie" speakers, waar ik normaal naar luister.

De kleinere heb ik erbij gezet, ben ermee aan het experimenteren. Heb ik in een ander draadje ook al commentaar op gehad (toen ik ze nog langs de muur opgeslagen had staan). :infinity:

Het zijn een clone van de Opus ceramique van Avalon. Leuke speakers, en met het filter (gebaseerd op de Milestones van Marc Heijligers) dat er nu achter ligt klinken ze een stuk beter dan de originele Avalon Opus Ceramique naar mijn bescheiden mening.

Maar goed, back :ontopic:

Grtz, Fokke.
 
Euhhh, nee. :D

De grote speakers zijn mijn "referentie" speakers, waar ik normaal naar luister.

De kleinere heb ik erbij gezet, ben ermee aan het experimenteren. Heb ik in een ander draadje ook al commentaar op gehad (toen ik ze nog langs de muur opgeslagen had staan). :infinity:

Het zijn een clone van de Opus ceramique van Avalon. Leuke speakers, en met het filter (gebaseerd op de Milestones van Marc Heijligers) dat er nu achter ligt klinken ze een stuk beter dan de originele Avalon Opus Ceramique naar mijn bescheiden mening.

Maar goed, back :ontopic:

Grtz, Fokke.

In ieder geval heb ik een keer op je speakers gereageerd.
Die kleinere mogen er ook zijn (zeker met een goed filter). Allemaal Thiel drivers?

Rick
 
Hoop kleine dingetjes gedaan. De staart ziet er nu zo uit:

full


Stabilo zit perfect, 1,3 graden instelhoekverschil. Moet goed zijn. ;)

Ook zit het buisje voor de TEK-düse erin, het slangetje ligt al in de cockpit.. Volgende stap hier is het inlijmen van de achterlijst van het kielvlak en ruimte maken voor de stuurstang van het hoogteroer.

Gisteravond ook nog een begin gemaakt met de remkleppen. Ik had hierover al het een en ander gelezen, en dat die remkleppen niet echt top zijn. Ik moet zeggen, de eerste kennismaking is inderdaad verre van overtuigend. De aansturing loopt heel hakerig, de kleppen lopen hier en daar aan, gaan niet ver genoeg naar binnen, de aansturing is erg knullig en de stuurstang komt kompleet verkeerd in de servoholte uit. Ik voorzie een grote kans dat een servootje zich hierin gaat stukbijten (remklep die blijft hangen) met alle gevolgen van dien.

full


Dus.. unimpressed. Gezien de positieve ervaringen van Arjan met de Planet-Hobby remkleppen in zijn Fox zit ik er hard over te denken om deze zooi eruit te slopen en meteen die remkleppen erin te zetten.

Kommentaar welkom... :confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben de afgelopen tijd met de remkleppen bezig geweest (of eigenlijk: de rechter remklep). Ondanks de slechte kennismaking besloot ik toch maar om niet overhaast een beslissing te nemen voor iets anders voordat ik nog eens grondig geprobeerd heb de huidige kleppen aan de praat te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken: nu ben ik er echt klaar mee. :snipersmile:

Ik krijg het met een 1mm stuurstang enigzins aan de gang, maar het is gewoon te hakerig. Hierdoor vervormt de stuurstang vaak bij het vergrendelen van de klep. Een 1,5mm stang verhelpt dat probleem, maar die is te dik zodat de klep niet netjes sluit. Kortom... Bagger.

Morgen planet hobby kleppen bestellen en als die binnen zijn weet ik hoeveel ik weg moet breken...:evil:
 
Beste.

Ik ben nog even aan het na denken over welke zwever van Rippin . maar kunt u mij
meedelen of deze ASW 24 goed in de thermiek kan zweven.
Of welke 3.5m+ Asw. van Rippin hier goed in is.
Voornamelijk Thermiek vliegen maar mag ook al eens wat sneller.
Graag u mening . en alvast bedank.
Gr. ,Chris
 
Beste.

Ik ben nog even aan het na denken over welke zwever van Rippin . maar kunt u mij
meedelen of deze ASW 24 goed in de thermiek kan zweven.
Of welke 3.5m+ Asw. van Rippin hier goed in is.
Voornamelijk Thermiek vliegen maar mag ook al eens wat sneller.
Graag u mening . en alvast bedank.
Gr. ,Chris

Hoi Chris, de ASW24 ligt momenteel in de kast, heb voor aanvang van het mooie weer besloten dat ik hem voor dit seizoen niet gereed kreeg, en heb me gefocused op de projekten die dit jaar wel de lucht in kunnen. Ik heb derhalve nog niet met deze kist gevlogen.

Ik heb mijn ASW28-18 (ook 4 meter, zie mijn andere draadje) al wel in de lucht gehad, en was aangenaam verrast. Ook al staat hij niet te boek als een floater, denk ik dat er met de 28 goed te thermieken is. Aangezien de ASW-24 door de andere schaalfactor meer vleugeloppervlak heeft en ik op hetzelfde vlieggewicht als de 28 denk uit te komen, verwacht ik eigenlijk wel, dat deze ASW24 behoorlijk zal thermieken.

Mvrgr, Fokke.
 
Zucht...

Vandaag wat tijd over en geen vliegweer, dus de romp maar weer eens uit de kast getrokken om de buizen voor de vleugelverbinder flush te slijpen en schuren. daarna de vleugels erop gestoken om te kijken hoe de aansluiting met de vleugelaanvorming aan de romp is. Rechts is wel OK, links een regelrecht drama. Achterlijst raakt de romp, aan de voorkant aan kier van zeker 5mm. Van voren bekeken is de kier aan de bovenkant groter dan aan de onderkant. Dus de wortelrib zit in twee dimensies onder de verkeerde hoek aan de vleugel.

Beetje zo'n Chinees "RTF" gevoel: je maakt een stapje voorwaarts en daardoor komt er weer een berg werk bij. Het ziet ernaar uit, dat ik de vleugelaanvorming aan de romp zal moeten bijboetseren met epoxy, microballons en Thixotroop. Dat betekent impliciet, dat ik de romp zal moeten overspuiten. Kortom: uurtje werk gedaan, een paar dagen klussen kado gekregen.

Gaat lekker zo...
 
Let je op!? het kan ook zijn dat die ene vleugel meer naar acteren wijst (oftewel de bus in de vleugel zit er scheef in). Dan heb je een ander (en lastiger) probleem! :-(
 
CONTROLEER dit verhaal eerst maar eens ik heb een hele vloot van Rippin en hij wil nog al eens gehaast te werk gaan.

:confused:

@ Dirk: pen zit kaarsrecht in de romp, beide neuslijsten vallen mooi op de voorkant van de profielaanvorming. En zoals gezegd: de rechter vleugel sluit mooi aan op de profielaanvorming, aan die kant geen kier.

full


Geen erg hoge resolutie, maar de geometrie klopt toch goed...

Verder, als de vleugelverbinder scheef in de romp zou zitten, zou er aan beide kanten een kier ontstaan. Aan de andere vleugel zou de kier dan bij de achterlijst moeten zitten.

Heb besloten de wortelrib aan de vleugel op te vullen met triplex/balsa. :evilbat:

Mvrgr, Fokke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:confused:

@ Dirk: pen zit kaarsrecht in de romp, beide neuslijsten vallen mooi op de voorkant van de profielaanvorming. En zoals gezegd: de rechter vleugel sluit mooi aan op de profielaanvorming, aan die kant geen kier.
...
Verder, als de vleugelverbinder scheef in de romp zou zitten, zou er aan beide kanten een kier ontstaan. Aan de andere vleugel zou de kier dan bij de achterlijst moeten zitten.
Dat beweer ik ook niet.
Ik denk dat de bus voor de vleugelpen SCHEEF in de linker VLEUGEL zit. Waarschijnlijk is de positie op de wortelrib goed (aangezien jij aangeeft dat ook de linker neuslijst netjes aansluit op de romp-profiel-aanvorming). Dat zou betekenen dat die bus IN DE VLEUGEL naar voren gepijld zit, waardoor de vleugel een pijlstand naar achteren krijgt.

Meet eens de afstand van achterlijst tipkoorde naar een punt op het kielvlak neuslijst. Ik denk dat die afstand links kleiner is dan rechts.

Dirk.
 
Dat beweer ik ook niet.
Ik denk dat de bus voor de vleugelpen SCHEEF in de linker VLEUGEL zit. Waarschijnlijk is de positie op de wortelrib goed (aangezien jij aangeeft dat ook de linker neuslijst netjes aansluit op de romp-profiel-aanvorming). Dat zou betekenen dat die bus IN DE VLEUGEL naar voren gepijld zit, waardoor de vleugel een pijlstand naar achteren krijgt.

Meet eens de afstand van achterlijst tipkoorde naar een punt op het kielvlak neuslijst. Ik denk dat die afstand links kleiner is dan rechts.

Dirk.


Ah. Got it. Ik ga eens kijken. Maar als dat zo blijkt te zijn owrdt de puzzel alleen maar lastiger...
 
Goed nieuws... De pen zit recht in de vleugel. Afstand van iedere tip tot een punt op het stabilosteun zijn exact gelijk (tot op de millimeter). Ook de v-stelling links en rechts is identiek binnen 0,1 graad. Heb dit nagemeten met een digitale pitch gauge. Stabilo opnul graden gesteld en vervolgens de hoek van de vleugels nagemeten. 1,9 graad v-stelling per kant.

Dus.... Boetseren op de wortelrib. Gaat goed komen.

De 5 mm was enigzins overdreven. De kier is 3mm op z'n breedst, boven de vleugelverbinder:

full


Van voren:

full


Van de voorkant is ook goed te zien, dat de profielvorm ook niet helemaal klopt....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het toch veel simpeler oplossen door een triplex ribje op de vleugel te lijmen en die op maat te schuren?
Je kan eventueel ook het profiel kloppend met de romp maken met polyester plamuur.
De romp hoef je dan niet te spuiten.

Edit@ ik zie nu dat de vleugel dikker is dan het profiel wat op de romp zit.
In de praktijk zal je dat bijna niet zien als het aan de onderkant zit.

verstuurd met mijn smartphone
 
Laatst bewerkt:
Een simpelere oplossing was mijn eerste gedachte bij het zien van de 1ste foto.
Na het zien van het front aanzicht zie ik dat het van geen kant erop trekt.
Daar mag je inderdaad wel even aan het boetseren.
Maar alleszins lijkt het me makkelijker op te lossen dan een verkeerd ingelijmde bus.
 
Back
Top