Hallo allemaal.
Om bij het begin te beginnen....
Ik zag bij Airobertics de Zero staan van TopRC, de P51 van TopRC had ik al.
Ik wist dus wel dat deze makkelijk te bouwen zijn. Voor de schaal bouwers onder ons dus geen uitdaging.
Maar voor mij heel goed, ik ben gewoon niet zo handig met veel dingen om mooi schaal te bouwen.
Opbouwen gaat mij prima af.
Ik heb dus de Zero gekocht, motor moest wel een 4 takt worden.
Dat is de Saito FG84R3 geworden met ring uitlaat.
De opbouw was niet zo moeilijk, ik vlieg en bouw al vanaf 1992 rc vliegtuigen.
De motor draaide super en hij lag mooi in balans.
Klaar voor de eerste vlucht..
Voel je het al aan komen.....
Bij het opstijgen kwam de rechter vleugel een ietje omhoog dus stuurde ik tegen..
En hop hij draaide nog sneller de andere kant op. Te laag en te laat te vergeefs...
Veel schade ten gevolg..
De neus lag er af, in de romp kraken hier en daar. De cockpit lag in stukken en bij een vleugel was de landingspoot uitgebroken en lag de vleugel tip aan barrels. Binnen in de romp waren een paar ribben ook uit gebroken..
Ik zag er eigenlijk geen brood meer in..
Maar met de corona break er toch maar aan begonnen om hem weer op te bouwen.
Bij aankoop was ik al van plan om hem een ander uiterlijk te geven dan standaard groen uit de doos.
Hieronder de foto's van de bouw uit de doos de schade en de weder opbouw.
De opbouw was makkelijk, wel hier en daar wat mooier gemaakt, rudderhorns zijn in de kleur van de romp of vleugel gemaakt. Verder was de opbouw vrij snel gedaan, niet veel foto's van gemaakt. Die zijn er al genoeg op het WWW.
Van de eerste poging tot vliegen zijn geen filmpjes of foto's, heel jammer..
De schade is op de volgende foto's wel goed te zien.
Na alles even een plekje te hebben gegeven en op een rijtje gezet wat ik kon herstellen.
Begonnen met de vleugel te repareren.
Schuren plamuren.. herhaal.. enz enz.
En dan de eerste laag grondlak erop..
Met de romp was het een stuk meer werk.
Maar ook dat is uit eindelijk best goed gelukt.
De cockpit had aardig wat schade, Alleen de achterste twee stukken glas waren nog heel.
Na de grondlak. Daar aluminium gespoten waar ik het wilde. Hierover alles in het wit gespoten.
Daarna waar het aluminium eronder zat met fijn schuurpapier het wit langzaam weg geschuurd.
Zo lijkt het dat hij al aardig aan het slijten is.
Na al het schuren plamuren en spuiten, de kist voor het eerst weer in de tuin opgebouwd.
De motor zat er nog niet in. En de ramen waren nog niet klaar. Maar wat is het al weer een plaatje aan het worden.
Nog even een antenne draad geplaatst, van elastisch draad dan kan je niet of bijna geen schade krijgen als je ermee blijft hangen. Komt best vaak voor tijdens het transport..
De motor zit er weer op, en voor het eerst weer op het veld.
De motor even laten draaien, vergeet ik toch gewoon om dat even te filmen...
Maar goed. Nog even alles nalopen en kijken of het CG goed is. Dan kan hij weer een poging doen om het luchtruim te kiezen.
Zodra ik meer foto's of zo heb plaats ik ze er wel bij..
Laat maar eens weten wat ik ervan heb gebakken.
Tips zijn altijd welkom..
Gr Wil
Inmiddels zijn de eerste vluchten gemaakt.
De motor klinkt heerlijk, wel moet ik echt aan het model wennen.
Vliegt toch anders dan de veel lichtere P47 die ik heb.
Maar wat een plaatje in de lucht..
Hier een paar foto's.
De trotse eigenaar na een geslaagde eerste vlucht.
Een praatje met Imre voordat ik gaat starten.
Om bij het begin te beginnen....
Ik zag bij Airobertics de Zero staan van TopRC, de P51 van TopRC had ik al.
Ik wist dus wel dat deze makkelijk te bouwen zijn. Voor de schaal bouwers onder ons dus geen uitdaging.
Maar voor mij heel goed, ik ben gewoon niet zo handig met veel dingen om mooi schaal te bouwen.
Opbouwen gaat mij prima af.
Ik heb dus de Zero gekocht, motor moest wel een 4 takt worden.
Dat is de Saito FG84R3 geworden met ring uitlaat.
De opbouw was niet zo moeilijk, ik vlieg en bouw al vanaf 1992 rc vliegtuigen.
De motor draaide super en hij lag mooi in balans.
Klaar voor de eerste vlucht..
Voel je het al aan komen.....
Bij het opstijgen kwam de rechter vleugel een ietje omhoog dus stuurde ik tegen..
En hop hij draaide nog sneller de andere kant op. Te laag en te laat te vergeefs...
Veel schade ten gevolg..
De neus lag er af, in de romp kraken hier en daar. De cockpit lag in stukken en bij een vleugel was de landingspoot uitgebroken en lag de vleugel tip aan barrels. Binnen in de romp waren een paar ribben ook uit gebroken..
Ik zag er eigenlijk geen brood meer in..
Maar met de corona break er toch maar aan begonnen om hem weer op te bouwen.
Bij aankoop was ik al van plan om hem een ander uiterlijk te geven dan standaard groen uit de doos.
Hieronder de foto's van de bouw uit de doos de schade en de weder opbouw.
De opbouw was makkelijk, wel hier en daar wat mooier gemaakt, rudderhorns zijn in de kleur van de romp of vleugel gemaakt. Verder was de opbouw vrij snel gedaan, niet veel foto's van gemaakt. Die zijn er al genoeg op het WWW.



Van de eerste poging tot vliegen zijn geen filmpjes of foto's, heel jammer..
De schade is op de volgende foto's wel goed te zien.






Na alles even een plekje te hebben gegeven en op een rijtje gezet wat ik kon herstellen.
Begonnen met de vleugel te repareren.




Schuren plamuren.. herhaal.. enz enz.
En dan de eerste laag grondlak erop..

Met de romp was het een stuk meer werk.
Maar ook dat is uit eindelijk best goed gelukt.








De cockpit had aardig wat schade, Alleen de achterste twee stukken glas waren nog heel.



Na de grondlak. Daar aluminium gespoten waar ik het wilde. Hierover alles in het wit gespoten.
Daarna waar het aluminium eronder zat met fijn schuurpapier het wit langzaam weg geschuurd.
Zo lijkt het dat hij al aardig aan het slijten is.


Na al het schuren plamuren en spuiten, de kist voor het eerst weer in de tuin opgebouwd.
De motor zat er nog niet in. En de ramen waren nog niet klaar. Maar wat is het al weer een plaatje aan het worden.



Nog even een antenne draad geplaatst, van elastisch draad dan kan je niet of bijna geen schade krijgen als je ermee blijft hangen. Komt best vaak voor tijdens het transport..



De motor zit er weer op, en voor het eerst weer op het veld.
De motor even laten draaien, vergeet ik toch gewoon om dat even te filmen...
Maar goed. Nog even alles nalopen en kijken of het CG goed is. Dan kan hij weer een poging doen om het luchtruim te kiezen.




Zodra ik meer foto's of zo heb plaats ik ze er wel bij..
Laat maar eens weten wat ik ervan heb gebakken.
Tips zijn altijd welkom..
Gr Wil
Inmiddels zijn de eerste vluchten gemaakt.
De motor klinkt heerlijk, wel moet ik echt aan het model wennen.
Vliegt toch anders dan de veel lichtere P47 die ik heb.
Maar wat een plaatje in de lucht..
Hier een paar foto's.
De trotse eigenaar na een geslaagde eerste vlucht.

Een praatje met Imre voordat ik gaat starten.

Laatst bewerkt: