Topsnelheid

Er zijn maar weinig mensen die hun toestel werkelijk meten.
veel snelheden die worden geroepen zijn op timmermansoog gemeten, dus bij lange na niet representatief.

60 km/u voor een trainer klinkt iig realistisch.
de meeste andere motortoestellen kunnen vlotter.

Daarom kijk ik persoonlijk vaak naar de voorgeschreven setup.
van daar uit kun je het aantal toeren met de voorgestelde prop bepalen. (vandaar mijn brandstofmotor opgave.. aangezien er zat modellen met een specifieke brandstofmotor worden opgegeven)
En daarmee weet je de aangeraden thrust, en pitch snelheid.

Van daar uit is het weer een kwestie ervaring met de modellen om te bepalen hoe je dingen anders doet.
Een trainer zal nooit een racer worden. vleugelprofiel te dik.. teveel weerstand. Ver boven de opgegeven pitch speed en thrust uit gaan heeft daar niet veel nut.
Het is altijd een kwestie van compromis..
 
Dank je Student.

Als muzikant beschik ik niet over een timmermansoog en een timmermansoor bestaat niet.

Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd. Niet slecht voor iemand die van toeten noch blazen wist. :D
 
Behalve voor de wedstrijdvliegers in de snelheidsklassen interesseert max. snelheid ook niemand. Je hebt een throttle stick als het te snel gaat :)
Voor vliegen heb je een min. snelheid nodig, anders val je uit de lucht (het begrip 'stall').

Wil je de theoretische max. snelheid van je aandrijving bepalen dan kan dat als volgt:

verbrandingsmotor: max. toerental T in (omw/min) (zie fabrikantendata)
elektromotor: max. toerental T (in omw/min) = Kv waarde (zie fabrikantendata) x max. spanning accu

Prop spoed uitgedrukt in inch x 25,4 (=S)

max. snelheid in m/s = T x S / 60000

Dit is de theorie, in de prakrijk zal de max. snelheid in geen geval hoger liggen dan deze waarde, maar lager (20% lager is niet uitzonderlijk)
 
Behalve voor de wedstrijdvliegers in de snelheidsklassen interesseert max. snelheid ook niemand. Je hebt een throttle stick als het te snel gaat :)
Voor vliegen heb je een min. snelheid nodig, anders val je uit de lucht (het begrip 'stall').

Wil je de theoretische max. snelheid van je aandrijving bepalen dan kan dat als volgt:

verbrandingsmotor: max. toerental T in (omw/min) (zie fabrikantendata)
elektromotor: max. toerental T (in omw/min) = Kv waarde (zie fabrikantendata) x max. spanning accu

Prop spoed uitgedrukt in inch x 25,4 (=S)

max. snelheid in m/s = T x S / 60000

Dit is de theorie, in de prakrijk zal de max. snelheid in geen geval hoger liggen dan deze waarde, maar lager (20% lager is niet uitzonderlijk)

Dank je Hans. Dat is een berekening die ik nog kan volgen.
Ik kom uit de slotracewereld. Daar ging het soms om 0,001 seconde.

Zowaar is het mij gelukt om een filmpje op ons forum te krijgen. Dat mag in de krant :D.
 
Back
Top