Torpedo boot PT 117 ful scratch 1/35

na een flinke rust op vakantie in het zuiden waar we ons volgende project helemaal hebben kunnen voorbereiden, handen jeuken al om er aan te beginnen.
Maar eerst deze afwerken anders is mijn werkplaatske te klein.
alles wat gemaakt was voor de vakantie heeft ondertussen zijn vaste plaats gekregen op het dek. wat nog rest zijn enkel bolders en nog wat haakjes en oogjes + hier en daar nog wat bijwerken.
De aandachtige zal merken dat PT117 is gewijzigd in PT142 , dit om toch een historisch juist model te behouden.
De nieuwe schroeven waren ook geleverd en zijn eveneens gemonteerd. we hebben wel, om eens wat te testen, een ander type en 5mm groter besteld. Ben benieuwd in welke mate dit het vaargedrag gaat beïnvloeden.

nog 1 week om haar volledig af te krijgen tegen modelbouwland te Boom. Laat het ons hopen, maar ik wil nu zeker niet overhaast gaan werken
vgr
Marc

Mooi geheel geworden.
Leuke details/aankleding.
Het valt me nu echter pas op als "storend" dat je de stuiken van de dekplanken niet op de dekbalken maar er voor en er achter hebt gedaan.
Heeft dat een reden?
Weet ik nog iets niet wat jij al wel weet? :p

bedankt voor de lovende woorden, ik begon me eigenlijk al af te vragen of ik zo fout bezig was omdat er zo weinig respons was ten opzichte van andere bouwverslagen.

@ baggeraar, kan je even verduidelijken? Dit is mijn 2de schip dat ik bouw, verder heb ik niets met schepen te maken , dus moet ik bekennen dat ik er ook niks vanaf weet.
Het dek patroon heb ik van een andere bouwer ergens op het www overgenomen omdat ik het wel mooi vond, net als het volledige ontwerp. Maar ik wil altijd bij leren zodat in de toekomst dezelfde fouten vermeden worden.
en... er zitten zeker(nog) foutjes in die ik bouw technisch niet voor elkaar kreeg of weggelaten of bewust anders uitgevoerd heb ;) :).
vgr
Marc

eurotje is gevallen, stuiken hadden op 1 lijn moeten vallen. eigenlijk moet je niet eens iets van scheepsbouw kennen om dat te snappen. :)
Toch bedankt om me er op te wijzen, ga ik nooit meer vergeten.
vgr
Marc

Kijk ,
zelf ontdekken is nog veel mooier. ;)

Het viel me vanmorgen pas op, bij de andere keren had ik enkel oog voor de details. :-?

Laatste up-date.
bij deze meld ik deze bouw als volledig afgewerkt.
zo meteen nog een laatste reeks foto's en enkel filmpjes.
Hierna rest me enkel nog een transport kist te maken, enkel verplichte huishoudelijke klussen in en rond het huis en dan...... beginnen we aan wat nieuws( rond half september)

daar ze te Boom bijna een ganse dag in het water gevaren heeft ( nieuw speelgoed.....) is er reeds niet aangebrachte verwering te bespeuren hier en daar maar dat heb je nu eenmaal met rc schepen. Ze vaart prima, vol gas is het wel wat overdreven maar soms toch even leuk om te spelen en in geval van nood ben je blij met wat extra snelheid om plaats te maken bv voor een zeiler zonder remmen.

tot volgend bouw project,
vgr
Marc

Zo net even het hele bouwverslag doorgelezen, wat een knap stukje werk hoor en mooi afgewerkt. Ben benieuwd wat het volgende project wordt.

Gr jack

Ben ik blij dat er nog iemand deze twijfels met me deelt.Deze vraag houd mij ook al even bezig, maar heb er nog geen antwoord op gevonden.
Ik was al aan het denken dat mijn roeren misschien te groot zijn of te dicht bij elkaar staan en dit de oorzaak zou kunnen zijn. of om de schroeven naar buiten te laten draaien ipv naar binnen.

Het onrustige water heb ik ook bij rustig vaar tempo al is het dat wat minder en is steeds een 10 tal cm achter de boot. Als ik rechtdoor vaar zitten er geen luchtbellen in het vaarspoor,Net als bij een ruime bocht. Bij het te kort sturen duikt de boeg zo diep weg dat je de tegenliggende schroef zelfs lucht hoort happen.
mogelijk weegt mijn boot ook iets te zwaar, de waterlijn heb ik 0.5 cm verplaatst naar boven toe. Jammer genoeg beschik ik niet over een lichtere batterij om dit eens uit te testen.
Indien iemand hierin raad weet, Laat maar horen. Ik sta voor alles open.
vgr Marc

Marc, Zou het schroefwaterpatroon een gevolg kunnen zijn van naar binnen draaiende schroeven? Heb me er nooit in verdiept of bij dat soort schepen de schroeven altijd naar binnen horen te draaien. Daarmee bedoel ik dat er aan SB een linkse schroef zit en aan BB een rechtse.
Is het moeilijk de schroeven eens te wisselen en kijken wat er dan gebeurt? Uiteraard de motoraansluitingen ook even aanpassen i.v.m. draairichting. Gr. Klaas.

Lijkt me de moeite van het proberen waard. Of de schroeven zijn niet geschikt voor een sneller schip, of de draairichting zorgt voor die "berg" in het zog. Het is net alsof iets onder water het schip achtervolgt, als je er met een beetje fantasie naar kijkt.

Even naar je schroeven gekeken, bladvorm is redelijk standaard, en niet veel spoed, dus mogelijk minder geschikt voor een snellere boot.

Back