torque meten bij schaal?

oke beste vlieger en kenners

ik heb dit op het internet toe gezonden gekregen maar ik vraag me af of het werkt?
dus torquemeter achter het hele model.
heeft het zin om dit te meten bij schaalvliegen .
wie meet de torque bij schaalvliegen ?
en wat voor een steun gebruiken jullie bij peanutmodellen?

ik hoop dat de foto erop krijg

100_0180.jpg

Gert-Jan,

Die foto staat er keurig op hoor. Dit werkt ook wel met schaal, maar daarbij is het wel zo dat het model meestal met zijn wielen op de plank zal steunen en dat verstoort dan weer de meting. Wat de torque is bij schaalmodellen weet ik niet zo, maar ik weet wel wat over de rubber diktes en daaruit is wel weer af te lijden wat de torque is.
Voor peanutmodellen gebruik ik ongeveer een zelfde opstelling, maar dan simpeler. Alleen een klein plankje met zo'n U erop. Ik heb er twee, een voor pistachio achtige formaten en 1 voor peanut en groter.
Ik heb nog geen torquemeter, en geen toerenteller, dus ik tel gewoon zelf en moet dus niet gestoord worden tijdens het winden. Helaas is dat bij wedstrijden nogal eens wel het geval, en daar breek ik dus veel vaker een motor dan wanneer ik op de Goffert vlieg.

Als ik een torquemeter maak zorg ik dat deze tussen de winder en het model wordt geplaatst. Hier zijn diverse bouwtekeningen voor, kan ik wel eens voor je zoeken.
En ik heb nog een oude RC-auto staan met differentieel. Het zou mogelijk moeten zijn om hiermee een winder met torquemeter van te bouwen, en misschien komt het daar nog wel eens van.

Groetjes,
Wout

Hier een plaatje van een van mijn modellen in de beugel. Het is gewoon een plankje triplex met twee opstaande plankjes hout. In het opstaande deel zitten wat gaatjes op verschillende hoogtes.

ritzspitwinden.jpg

Back