torsen differentieel mp777sp2

• Topicstarter Topicstarter jtrace
  • Startdatum Startdatum
J

jtrace

Guest
Hoi,

Heeft iemand ervaringen met zulke diffs?
En heeft het nut om deze te gebruiken?

Zo ja, welke zijn dan de beste ?

gr,

jtrace

Ik heb ervaring met een Torsen diff, ik heb hem voor in mijn Hong Nor Truggy zitten. Je merkt wel degelijk verschil, veel meer tractie, veel meer onderstuur.

Je kunt het best ééntje voor of in het midden hebben, of voor én in het midden. Achter is vrijwel zinloos..

Bedankt Bart,

veel meer onderstuur, wil ik dat wel? ha ha

en welk merk, fioroni, bbf of een andere?

Jap

Ik heb een fioroni torsen diff in mijn MP777 WC (zie onderschrift). Heb tot nu toe alleen met het voordiff gereden en bevalt prima. Meer grip, minder spinnende banden, en bij het insturen juist veel meer stuur als bij een standaard diff gevuld met olie, dus geen onderstuur. Dit geldt overigens wel voor op een baan met veel grip, zoals in Purmerend. Op een baan met losse ondergrond biedt het blijkbaar niet echt veel voordelen, en kun je beter met de standaard diff's rijden, met dunne olie erin. Dit weekend ga ik een wedstrijd rijden met een fioroni torsen voor- en centerdiff. Eens kijken wat dat brengt.

Over de merken, Fioroni is duur, en duurzaam.... BBF is erg goed, werkt iets anders maar heeft veel onderhoud nodig (ook tijdens een wedstrijddag). Je hebt ze ook van Offna (zie pk-racing), werken hetzelfde als fioroni, zijn goedkoper maar slijten dan ook sneller (volgens zeggen....)

Alleen een Torsen voor geeft meer on-power en meer off-power stuur. Voor en midden zou ik niet doen, heb er zelf ervaring mee, de auto wil dan op het gas alleen maar rechtdoor.

Torsen gebruik je op vlakke (niet te hobbelige) banen en je merkt het uiteraard het beste wanneer de grip niet optimaal is. Is de baan te hobbelig of bestaat de baan uit verschillende soorten ondergrond, dan zou ik geen torsen gebruiken. De auto wordt dan nerveus.

Zelf heb ik echt hele goede ervaringen met Fioroni. Dit is een type-2 torsen. Deze zijn zeer duurzaam en minder agressief.

Groeten,
Wouter

hey Wouter, dus jij had geen goede resultaten met torsen als centerdiff? Ik wilde het eens proberen, vooral om het uitbreken achter tegen te gaan. In bepaalde bochten breekt ie achter uit en moet ik heel voorzichtig op het gas gaan. Ik probeer het zaterdag even, mocht de auto geen stuur meer hebben dan weet ik waar het aan ligt :wink: .

big3017452903665570.jpg

Hey Matthijs,

Gewoon proberen! Wat voor mij niet werkt kan voor jou wel werken en omgekeerd. Maar hoeveel Cps olie heb je nu in je midden- en achterdiff?

Groeten,
Wouter

Heb nu 7000 midden, en achter 1000. Bij 2000 achter wilde die niet lekker meer insturen. Zou ook midden kunnen verhogen naar 10.000, maar had toch die torsen liggen..........ga gewoon proberen, zit er nu toch al in!

Matthijs NED 469 zei:
Ik heb een fioroni torsen diff in mijn MP777 WC (zie onderschrift). Heb tot nu toe alleen met het voordiff gereden en bevalt prima. Meer grip, minder spinnende banden, en bij het insturen juist veel meer stuur als bij een standaard diff gevuld met olie, dus geen onderstuur. Dit geldt overigens wel voor op een baan met veel grip, zoals in Purmerend. Op een baan met losse ondergrond biedt het blijkbaar niet echt veel voordelen, en kun je beter met de standaard diff's rijden, met dunne olie erin. Dit weekend ga ik een wedstrijd rijden met een fioroni torsen voor- en centerdiff. Eens kijken wat dat brengt.

Over de merken, Fioroni is duur, en duurzaam.... BBF is erg goed, werkt iets anders maar heeft veel onderhoud nodig (ook tijdens een wedstrijddag). Je hebt ze ook van Offna (zie pk-racing), werken hetzelfde als fioroni, zijn goedkoper maar slijten dan ook sneller (volgens zeggen....)

Euh..
BBF werkt echt prima, en onderhoud valt best mee, maar idd met het vet wat erbij geleverd is is het een drama dan sta je elke heat te schroeven, ander nadeel is natuurlijk de Prijs.
Maar heb iets vergelijkbaars gevonden voor een fractie van het geld van een BBF

Kijk maar es op www.sldracing.com daar staan vergelijkbare diffs op en ziet er iets degelijker uit.

Verder is het zo dat er verschillende meningen zijn wanneer de diffs te gebruiken, zo hebben Yannick Aigon en Brennan Ralls op de Neo met de BBF diffs gereden, maar in de Finales hebben ze gewone diffs gebruikt. Na mijn vraag aan Brennan Ralls wanneer de Diffs te gebruiken zei hij dat de diffs op losse ondergrond gebruikt moeten worden, Jeff rijdt met de BBF in Purmerend ( alles behalve losse ondergrond ) maar ik denk dat het op allebei werkt en natuurlijk waar je jezelf het lekkerste bij voelt.

Eelco

@Matthijs
7000 Cps in het midden is al wat dikker dan ik op Purmerend rijdt (5000-6000 Cps.) Heb heb je er last van voordat je op het gas gaat uit de bocht, of op het moment dat je op het gas gaat?

@Brokstukken
Overloper...................................... :-)

BBF diffs zijn wat vergevingsgezinder dan torsens. Maar ook bij BBF's geldt dat je er het meeste voordeel mee hebt wanneer de grip niet optimaal is. Maar door de andere werking dan een torsen, zijn ze wel beter te gebruiken op een wat minder vlakke baan.

Ik zelf zou niet zo snel voor BBF's gaan, omdat ik het niet zie zitten op een wedstrijddag verplicht aan de diffs. te moeten sleutellen......

Groeten,
Wouter

Tja, wat je wanneer moet gebruiken is zeker persoonlijk. Jordy V. is met torsen of met standaard voordiff (3000 vulling) gruwelijk snel op purmerend, hij heeft ook met BBF gereden, en dat ging ook snel........ Ik heb zelf last van wegspinnen van de achterkant op het moment dat ik gas geef, bocht uit. Als de auto niet in lijn staat dan willen de achterwielen de voorkant in halen, even overdreven gezegd. Heb al geëxperimenteerd met 2.5 of 3.0 blokken achter, maakt geen verschil (voor zover ik het kan merken...). Ik had dan de gedachtengang dat de achterwielen, door de verminderde grip gaan slippen, voorwielen dan minder aandrijving, achterwielen gaan nog harder gaat draaien en dan sta je om. Het torsendiff moet het slippen van de achterwielen dan compenseren door dan meer aandrijvig naar de voorwielen te sturen.

Aan de andere kant moet ik misschien ook eens leren om niet meteen het gas er vol op te gooien... :lol: blijft een kwestie van proberen, oefenen, sleutelen, weer proberen, weer sleutelen en dan op je kop krijgen van je vriendin omdat je er helemaal nooit meer bent :wink: heerlijke hobby toch?

Matthijs,

Hangt de auto niet wat na als je de bocht uitkomt? Misschien heb je last van wat teveel gewichtsverplaatsing naar de voorkant van de auto? Met wat voor een veren rijd je en hoeveel uitgaande veerweg heb je op je achterdempers?

Ach ja, een hobby is ook goed voor de relatie hoor! Als je continue op elkaars lip zit, dan heb je misschien nog vaker ruzie :-)

Gr.
Wouter

wouterb zei:
@Matthijs
7000 Cps in het midden is al wat dikker dan ik op Purmerend rijdt (5000-6000 Cps.) Heb heb je er last van voordat je op het gas gaat uit de bocht, of op het moment dat je op het gas gaat?

@Brokstukken
Overloper...................................... :-)

BBF diffs zijn wat vergevingsgezinder dan torsens. Maar ook bij BBF's geldt dat je er het meeste voordeel mee hebt wanneer de grip niet optimaal is. Maar door de andere werking dan een torsen, zijn ze wel beter te gebruiken op een wat minder vlakke baan.

Ik zelf zou niet zo snel voor BBF's gaan, omdat ik het niet zie zitten op een wedstrijddag verplicht aan de diffs. te moeten sleutellen......

Groeten,
Wouter

@ Wouter,

Heb vorige week zondag 3,5,1 geprobeerd en dat ging aardig, Kristof had een setup van Yannick geprobeerd vorig jaar van 20.000, 7000, 10,000 en dat schijnt ook goed te gaan, voor mij persoonlijk klinkt t wat radicaal maar goed.
De BBF's hoef je ( mits je niet het originele vet gebruikt ) niet elke heat te controleren er is een heel goed alternatief voor. en de SLD diff's zien er ook heel goed uit, en ook wat degelijker dan de BBF.
enne wat betreft Overloper..... Verandering van spijs doet eten :P

Greetz
Eelco ( A.K.A. Brokstukken )

eh, ik reed met rmv hard progres. veren voor/achter, en 400 / 300 olie. vorige week met de standaard blauwe veren gereden, en 500 / 400 olie, ging al wat beter, nog niet genoeg (naar mijn zin). Uitgaande veerweg achter maximaal, nu wel iets minder droop ingesteld, oftewel meer downstop ingedraaid. Voor heb ik nog wat meer downstop gegeven, ook dat eens testen :wink:

We zullen wel zien of jullie difjes beter presteren als orgineel op de 1ste april :lol: :lol: :lol: :lol:

Roze is feller/sneller :wink: :!: :wink: :!: :wink: :!: :wink:

En rijd bij team blij dat ik rij

Echte mannen met echt diffjes rijden al veel eerder....... 4 maart (MSH wintercup 3e), 11 maart (Nederland-Duitsland) en 18 maart (warmup Purmerend) bijvoorbeeld, of kunnen je standaard roze diffjes dat niet aan? :wink:

Ik ga de auto maar eens goed waterproof maken, de baan is nu redelijk nat..........mmmm, zijn torsens dan wel zo slim?

Matthijs,

Probeer inderdaad maar eens wat te spelen met minder uitgaande veerweg achter. Op purmerend gebruik ik niet al te veel uitgaande veerweg.

Gr.
Wouter

11 maart ben ik van de partij en geloof maar dat de difjes van mij het uit houden en de rest van de B.C.(jou torsjes ook?)

pink power......

Hey Kyosho Willem,

Ik heb een fioroni torsen diff dat zeker een wedstrijd of 30-40 heeft gereden. En deze zou ik denk ik nog kunnen gebruiken, maar heb voor de zekerheid maar een nieuwe gekocht. Dat is een Nuova Faor, maar ik verwacht niet dat deze net zo lang meegaat. Maar we zullen zien....

Gr.
Wouter

Back