De bevestigings punten in de vleugel voor de vleugelstruts zijn gemaakt en gemonteerd.
Deze heb ik van 1mm dik staalplaat gemaakt.
Deze heb ik d.m.v een hamer en een stukje platstaf in profiel geklopt wat best wel een lastig klusje was omdat het omzettingen dicht bij elkaar zitten en in een hoek en me dat dus niet ging lukken met het zetbankje.
Het zijn niet moeders mooiste geworden maar het kan ermee door.
Ik heb ze gemonteerd met 2 x M4 boutjes en borgmoeren en zijn ook verder gefixeerd met 5 min epoxylijm.
De webbing waar deze bevestigingspunten tegenaan gemonteerd zijn zijn aan elke kant een plaatje 3mm berken triplex.
De bevestigings punten naar binnen gezet zodat de krachten in het midden van de liggers komt te zitten i.p.v aan de zijkant van de liggers zodat de krachten gelijkmatig verdeeld worden op de liggers
De bevestigingspunten zijn ook schuin geplaatst om ook op deze manier frictie te voorkomen kwa trekkracht op de liggers zoals het hoort.
Verder ben ik bezig geweest met de voorbereiding voor het vervaardigen van de flapscharnieren,
Deze scharnieren zijn gewoon te koop maar ik vindt dat slappe plastik zooi.
Ik ga ze dus van aluminium maken(ook lichtgewicht).
Wat ik ook wilde is dat ze in lengte verstelbaar zijn zodat ze goed afstelbaar zijn omdat de flaps nergens tegenaan mogen lopen.(schavielen).
Het uit en in schuiven is maar zo'n 8mm maar dat is naar mijn idee genoeg voor een betere afstelling.
Deze flapscharnieren worden van 2 in afmeting verschillende (breedie en hoogte)aluminium U profielen gemaakt.
Eéntje heb ik er gemaakt als proef om te kijken of die aan de verwachtingen voldoet en zo niet om het nog te verbeteren
Dit is het proef exemplaar.
De 2 aluminium U profieltjes
De onderdeeltjes gemaakt van de profieltjes.
scharniertje in elkaar gezet en in ingeschoven toestand.
scharniertje uitgeschoven
Boven aanzicht scharniertje uitgeschoven.
Ook zijn de 2 bevestigingsboutjes te zien waar het scharniertje aan de vleugel mee wordt bevestigt
Zij aanzicht scharniertje met de bevestigings boutjes.
Nu heb ik een mooie kolom freesmachine om sleufjes erin te frezen (en alles precies in lijn)maar Ik heb dit scharniertje uit de losse pols gemaakt omdat (misschien gek gezegt)het ook mogenlijk moet zijn voor mede modelbouwers die dit soort apparatuur niet hebben en het een leuk idee vinden om dit ook toe te passen als flapscharnier.
Dus in dit geval heb ik 2mm gaatjes achter elkaar geboord voor de sleufjes en deze verder met een klein freesje in een Dremel verder uitgefreesd.
Nog 11 scharniertjes te gaan voor de Flaps
Ook de flaps en de rolroeren moeten gemaakt gaan worden.
Mvgr Hans