Totale herbouw imitatie V2 BIG LIFT

die Duitsers waren niet dom . Zorgde voor meer koeling en vliegsnelheid
Die mannen waren zéker niet dom... De fan diende feitelijk qua koeling uitsluitend voor op de grond, want het binnendeel van een propeller doet feitelijk helemaal niets qua propwash. Maar eenmaal in de lucht, werkte het ding als windmolen, en leverde bijna 100 pk terug aan de krukas. En dat is helemaal niet verkeerd bij een motorvermogen van 1600~1700 pk, da's toch ongeveer 6% helemaal gratis en voor niets.

Maar de luchtgeleiding onder de motorkap van die FW190 was sowieso niet alleen behoorlijk ingewikkeld, maar ook nog eens bijzonder ingenieus uitgedacht...
 
De stuurboord vleugel is weer een beetje verder opgebouwd.
De vervangende beplanking zit erop en alle latten voor de rolroeren en flaps.

Ik heb in de lat waar de flaps komen eerst sleufjes gezaagt zodat de ribben er mooi in verzinken.
Dat heb ik trouwens ook gedaan in het latje waar het rolroer tegenaan komt te zitten.

S8300037.jpg


S8300039.jpg


De nieuwe beplanking eerst verjongt zodat er een stevige verbinding tot stand komt.
Deze methode kan dus niet alleen bij latjes maar ook bij beplanking gedaan worden.
S8300038.jpg


Beplanking bij de wortelrib ook aangebracht

S8300041.jpg


vleugel onderkant.jpg



rolroer lat.jpg


Gehele vleugel aanzicht bovenkant
S8300040.jpg

gehele vleugelaanzicht onderkant
Waarom de lat waar de flaps tegenaan komen zo schuin is bevestigt kom ik later op terug
vleugelonderkant.jpg



Als inspiratie had ik nog een vliegtuig in gedachte voor de veranderingen van deze Big Lift n.m.l deze!
Kennen jullie deze Beaver nog.
Deze DHC2 Beaver deed metingen voor de TH in Delft.
Ik heb deze Beaver in de begin jaren 80 als schaalmodel gebouwd en gevlogen met een spanwijdte van 3,2mtr.
De motor was een Quadra 32cc met 20x8 propje erop.
Dit is trouwens een foto van de echte Beaver(Het blijft een mooie kist)
Let op de rolroeren die ook als een beetje flap fungeren.
De spriet voorop de vleugel is een meet instrument.
Ik heb deze kist een paar keer zien vliegen op Zestienhoven boven de start en landingsbaan.
Deze Beaver is helaas niet meer maar de cabine van de romp staat in het Aviodrome.
Hoe deze kist helaas aan z'n einde is gekomen weet ik niet.

Beaver TH delft.jpg


Mvgr Hans
 
De bevestigings punten in de vleugel voor de vleugelstruts zijn gemaakt en gemonteerd.
Deze heb ik van 1mm dik staalplaat gemaakt.
Deze heb ik d.m.v een hamer en een stukje platstaf in profiel geklopt wat best wel een lastig klusje was omdat het omzettingen dicht bij elkaar zitten en in een hoek en me dat dus niet ging lukken met het zetbankje.
Het zijn niet moeders mooiste geworden maar het kan ermee door.
Ik heb ze gemonteerd met 2 x M4 boutjes en borgmoeren en zijn ook verder gefixeerd met 5 min epoxylijm.
De webbing waar deze bevestigingspunten tegenaan gemonteerd zijn zijn aan elke kant een plaatje 3mm berken triplex.


S8300037.jpg


S8300038.jpg


De bevestigings punten naar binnen gezet zodat de krachten in het midden van de liggers komt te zitten i.p.v aan de zijkant van de liggers zodat de krachten gelijkmatig verdeeld worden op de liggers
S8300040.jpg


De bevestigingspunten zijn ook schuin geplaatst om ook op deze manier frictie te voorkomen kwa trekkracht op de liggers zoals het hoort.

S8300041.jpg


Verder ben ik bezig geweest met de voorbereiding voor het vervaardigen van de flapscharnieren,
Deze scharnieren zijn gewoon te koop maar ik vindt dat slappe plastik zooi.
Ik ga ze dus van aluminium maken(ook lichtgewicht).
Wat ik ook wilde is dat ze in lengte verstelbaar zijn zodat ze goed afstelbaar zijn omdat de flaps nergens tegenaan mogen lopen.(schavielen).
Het uit en in schuiven is maar zo'n 8mm maar dat is naar mijn idee genoeg voor een betere afstelling.
Deze flapscharnieren worden van 2 in afmeting verschillende (breedie en hoogte)aluminium U profielen gemaakt.
Eéntje heb ik er gemaakt als proef om te kijken of die aan de verwachtingen voldoet en zo niet om het nog te verbeteren
Dit is het proef exemplaar.

De 2 aluminium U profieltjes
aluminium profiel.jpg


De onderdeeltjes gemaakt van de profieltjes.
onderdelen flap scharnier.jpg


scharniertje in elkaar gezet en in ingeschoven toestand.

flapscharnier in elkaar gezet.jpg


scharniertje uitgeschoven
flapscharnier uitgeschoven.jpg


Boven aanzicht scharniertje uitgeschoven.
Ook zijn de 2 bevestigingsboutjes te zien waar het scharniertje aan de vleugel mee wordt bevestigt
flapscharnier bovenkant uitgeschoven.jpg


Zij aanzicht scharniertje met de bevestigings boutjes.
flapscharnier bevestigings boutjes.jpg


Nu heb ik een mooie kolom freesmachine om sleufjes erin te frezen (en alles precies in lijn)maar Ik heb dit scharniertje uit de losse pols gemaakt omdat (misschien gek gezegt)het ook mogenlijk moet zijn voor mede modelbouwers die dit soort apparatuur niet hebben en het een leuk idee vinden om dit ook toe te passen als flapscharnier.
Dus in dit geval heb ik 2mm gaatjes achter elkaar geboord voor de sleufjes en deze verder met een klein freesje in een Dremel verder uitgefreesd.

Nog 11 scharniertjes te gaan voor de Flaps
Ook de flaps en de rolroeren moeten gemaakt gaan worden.


Mvgr Hans
 
uit de losse pols gemaakt omdat (misschien gek gezegt)het ook mogenlijk moet zijn voor mede modelbouwers die dit soort apparatuur niet hebben en het een leuk idee vinden
Is helemaal niet gek of raar... Ik probeer daar óók altijd over na te denken: Dat wat ik maak voor zo veel mogelijk anderen na te maken moet zijn. Lukt niet altijd, maar het is de gedachte die telt... :D
 
Het enigste verschil is dat ik een onderdeel heb gemaakt( i
n dit geval een scharnier) en jij het hebt over een stukje gereedschap .
En dat is een groot verschil.
Dat het mechanisch zo goed als overeen komt wil nog niet zeggen dat het hetzelfde is.

M.a.w zoals het spreekwoord luid:
Schoenmaker blijf bij je leest.

Mvgr Hans
 
Zijn we nu een wedstrijdje vér-pissen aan het doen of zo? Beetje zonde, dit...
 
Het enigste verschil is dat ik een onderdeel heb gemaakt( i
n dit geval een scharnier) en jij het hebt over een stukje gereedschap .
En dat is een groot verschil.
Dat het mechanisch zo goed als overeen komt wil nog niet zeggen dat het hetzelfde is.

M.a.w zoals het spreekwoord luid:
Schoenmaker blijf bij je leest.

Mvgr Hans

Zolang je je zelf maar beter vindt .
 
Goed gereedschap is het halve werk.

Talent scoort altijd, maar met goed gereedschap komt dat geoptimaliseerd tot uiting. Soms is het passer en liniaal, soms is dat de computer, soms de kwaliteit van het penseel.
Gereedschap kan je kopen, je kunt het ook maken.
Geef een kluns goed gereedschap, en hij sloopt het…

Ik tref uitstekende tot zeer hoogwaardige maakbaarheid op het MBF. En hoogwaardige kennis wordt gedeeld. Tools zijn geheel niet onbelangrijk.
Soms moet men meten met de maten die men heeft. soms dicteert dit een zekere acceptatie van kwaliteit voor de bouwer.

Gr Bas
 
Back
Top