TP1010 met 210 Balancer problemen met fast charge boven 1C

Ik heb sinds kort een TP 1010/210 combo.
Was laatst op het veld aan de auto aan het laden (direct op de accu van 72Ah, met draaiende motor), plugde na het vliegen met de Trex 600 de seriegeschakelde Hi Model 3s1p 4100mAh 15C (dus 6s1p 4100mAh 15C) aan de balancer en lader. Deze stond ingesteld op fast charge. Cellen waren minder dan 0,1v uit balans. Starte de charger op 8 amp, laadproces begon normaal, initial charging en zo. De amperes liepen langzaam op naar 8A. Hoewel de startspanning (na ca. 6 min vliegen) op ca. 23V stond, gaf de lader al na 3 minuten END charge aan en stopte met laden. Nog steeds was het spanningsverschil tussen de cellen minder dan 0,1V. Bij elkaar had ie maar 150mAh geladen. Uitgeprobeerd op meerder sterktes (5-8A) min of meer zelfde resultaat. Alleen op 1C (4.1A) laadde hij door tot 97%.
Daarna 8A geprobeerd met instelling "vol laden tot 95%", Daarmee laadde hij wel door.
Ik lees op Helifreak dat 2C en 3C laden op fastcharge toch mogelijk moet zijn.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

lees je ook ophelifreak dat dat moet gaan met de himodell lipo's of alleen met de duurdere thunderpower en flightpower packs ???

probeer het eens zonder draaiende motor,alleeen op de accu
de lader kan wel last hebben van storing van de motor, dynamo,
of een veranderende ingangs spanning.
groeten wiebe

lees je ook ophelifreak dat dat moet gaan met de himodell lipo's of alleen met de duurdere thunderpower en flightpower packs ???

HiModel wordt niet bij naam genoemd, wel andere minder dure lipo's. Ik heb wel van anderen gehoord dat de HiModel lipo's prima met 2C geladen kunnen worden (tenminste met de TP1010 MET 210 balancer).

Overigens heb ik op verschillende forums al meer over dit probleem gelezen (te vroeg kappen met laden), echter nog geen oplossing gezien.
Dus ik hou me aanbevolen

Hey,

Er is géén oplossing voor. De Himodel 15C akku's hebben helaas meer inwendige weerstand dan enkele (vaak duurdere) lipo akku's. Om de "gevraagde" stroom door de akku's te pompen, moet de spanning omhoog. Deze spanning wordt zo hoog dat de lader op zijn beurt meet dat de te bereiken spanning (max spanning voor 6S) is bereikt met als gevolg => Akku vol.

Gewoon een extra akku en lader aanschaffen, en met 1C gaan laden.

Greetz van Aldert

Ik laad mijn FlightPower 4900 6s1p op het veld ALTIJD op met de maximale laadstroom, namelijk 8,25ampere. Ik doe dit op de Fast charge optie, daarmee word de accu tot 97% vol geladen.

Ik heb hier nooit problemen mee gehad, hij sloeg wel een paar keer voortijdig af doordat ik de stekkertjes niet goed genoeg in de balancer had gestoken... bij twijfel kapt hij er namelijk mee.

Ik denk ook dat je het eens moet proberen met een motor die niet draait, dat kan goed storing veroorzaken. Met een slecht gestabiliseerde geschakelde voeding kun je ook vreemde problemen krijgen.

Cheers,

Richard

Ik lees het nu nog een keer.

Was je accu niet te leeg? Hij begint altijd met initial charging, wat hij tot 5 min vol houd... als de spanning van de accu dan onder de 22,2v blijft kapt hij er mee.

Cheers,

Richard

Er is géén oplossing voor. De Himodel 15C akku's hebben helaas meer inwendige weerstand dan enkele (vaak duurdere) lipo akku's. Om de "gevraagde" stroom door de akku's te pompen, moet de spanning omhoog. Deze spanning wordt zo hoog dat de lader op zijn beurt meet dat de te bereiken spanning (max spanning voor 6S) is bereikt met als gevolg => Akku vol.

Kan zijn, maar waarom laadt ie dan wel gewoon door als ik hem op volladen tot 95% instel?

Gewoon een extra akku en lader aanschaffen, en met 1C gaan laden.

Bullsh*t. Weet je wat da kost?

Ik denk ook dat je het eens moet proberen met een motor die niet draait, dat kan goed storing veroorzaken. Met een slecht gestabiliseerde geschakelde voeding kun je ook vreemde problemen krijgen.

Bedankt voor de tip Richard. Zal dat een keer proberen. Moet wel ff kunnen met een 72Ah accu toch?

Was je accu niet te leeg? Hij begint altijd met initial charging, wat hij tot 5 min vol houd... als de spanning van de accu dan onder de 22,2v blijft kapt hij er mee.

Nehh.. hij zat nog op 23,5V of zoiets. Trouwens, volgens mij laadt ie nog bij een spanning van 3,5V per cel, dus 21V, of zit ik er nou helegaar naast?

Edit: ff nagekeken in de manual, maar initial charge is tot 3,7V per cel, time-out staat op 10min. Bij time-out geeft ie een error-message.

Trouwens, volgens mij laadt ie nog bij een spanning van 3,5V per cel, dus 21V, of zit ik er nou helegaar naast?

Jawel, maar hij begint altijd even met het "aftasten" van de accu.... als deze te leeg is laad hij hem niet op, ik weet niet wat precies de "minimale" spanning is.

Het kan zijn dat hij door de eerste poging al net iets voller was en daardoor op de andere instelling wel doorging. Het kan ook zo zijn dat als je het nogmaals geprobeerd had op de "fast charge" stand dat hij ook door was gegaan.

Bullsh*t. Weet je wat da kost?

Ik heb gewoon wat spullen verkocht, 2e TP1010 erbij... Ik had al 2 accu's :) Erg lekker straks, elk half uur 2 vluchtjes!
Nu nog 2 goede 20ampere voedingen en een generator + verlengsnoer haha...

Cheers,

Richard

Het kan zijn dat hij door de eerste poging al net iets voller was en daardoor op de andere instelling wel doorging. Het kan ook zo zijn dat als je het nogmaals geprobeerd had op de "fast charge" stand dat hij ook door was gegaan.

Nope, heb het bij mijn andere pack (jaaa... ik heb er 2!!) ook geprobeerd. Hij laadde steeds minder dan 150mAh bij, terwijl er in de gewone mode meer dan 1200mAh bijging.

Maar.... zoals ik al zei. Op andere forums heb ik meer mensen gezien met dezelfde problemen. En.. in de 95% full charge mode gaat het met 8,25A ook snel hoor!

Ik moet nou ff wachten met kopen, heb de afgelopen 4 maanden meer dan 4000 pleuro uitgegeven aan heli's, zender, servo's, gyro's, ontvangers (heb 3 heli's volledig compleet uitgerust nu), accu's, laders, voeding (mooie 40A Maasvoeding), etc. en niet te vergeten een redelijke post spareparts door een stuk of 5 crashes, zoals laatst met de 600 (wat een klap geeft dat zeg) en met de 450 vorige week (boomstrike in mid-air) zie mijn post onder Micro helicopters. Inverted hover, flip backwards en Pats! weer 20 Euro schade (gelukkig heb ik nog een paar blaadjes over)
Die kosten zijn trouwens bescheiden bij die van de Kyosho. kost ca. 120 euro bij een bescheiden crash....

Back