Traag sluitende gasschuif

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje het probleem dat de gasschuif van mijn nieuwe RB T9 erg langzaam sluit na compleet open te zijn geweest. Ik ben er nu achter gekomen dat het probleem niet in een stroef lopende gasschuif zit maar in het rubberen balgje dat eromheen zit. Dit balgje bouwt volgens mij bij het sluiten een overdruk op die maar langzaam ontsnapt, waardoor hij traag naar stationair gaat. Als ik het balgje verwijder heb ik namelijk nergens last van.
Dit is waarschijnlijk op te lossen door er een flink sterkere veer op te zetten, maar dat geeft weer meer krachten op de servo. En lijkt mij niet de ideale oplossing.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Kan ik bijvoorbeeld een gaatje maken in het blagje?

Bij mijn vorige motor had ik er geen last van met dezelfde constructie.

Bij voorbaat dank.

hoi hoi ik zou er maar geen gatje er in maken / maar probeer het eens met een sterke servo meschien help dat /of probeer het eens met het gas stangje aan je gas hefel iets soepel te maaken meschien help dat anders zou ik het niet weeten

mvg rc andre

ik zou er toch een veertje aan maken. Je servo zou sterk genoeg moeten zijn. dit is namelijk ook ideaal als bijvoorbeeld je batterijenpack uit je wagen dondert (en je failsave dus ook niks meer doet), dan gaat hij automatisch naar stationair.

Ik zelf werk ook met een veertje op me gasschuif en moet zeggen dat dat heel goed werkt heeft me toch al een paar ongelukken voorkomen(geen bereik etc) en het lost je probleem op met je gasschuif hoef je dus ook niks teboren etc

Ik zou eerst eens beginnen met de boel demonteren en nalopen op gebreken. Daarna lijkt mij de beste optie om een sterkere veer erop te zetten. Gaatje = no go (krijg je straks zand in je carburateur en in je motor).

Gaatje is valse lucht en dat wil je niet.

Haal de schuif er eens uit, controleer die op bramen en ontvet hem goed als ook het gat waar die in valt. Opgedroogde olie kan dit veroorzaken.

Verders zou ik ook een extra veer of een haar-elastiekje gebruiken om de carb met meer kracht dicht te krijgen.

Goede krachtige veer op het gasstangetje plaatsen zal het probleem oplossen, wanneer je gewoon een kwaliteit's servo gebruikt kan dit geen kwaad.
Verder is het aan te raden om een veertje of iets dergelijks te plaatsen, gebruik zelf een stukje binnenband van een fiets, zodat de gasschuif wordt dichtgetrokken.

IK heb het opgelost door 2 veren plus een elastiek te plaatsen. Zo werkt het wel, maar vind het nog steeds raar dat er zo veel kracht voor nodig is.

Ik heb gekeken naar bramen ed. maar hij loopt echt heel mooi soepel, zonder balgje valt hij door de zwaartekracht gewoon dicht.

Kan je daar toevallig een foto van plaatsen van die veertje's?
Ik wil dat zelf ook doen maar ik weet niet hoe ik die moet bevestigen.

bvd,
Rene

Dan moet er toch te veel weerstand komen vanuit het balgje !
Misschien eens vergelijken met een nieuw exemplaar , je huidige is misschien verhart door het weer ,olie , vet of brandstof.
Dan zou je alle problemen hebben uitgesloten ( als hij inderdaad zo dicht valt ) en voldoet het standaard veertje hier .
Je kan je huidige veertje iets uitrekken als hij niet geheel voldoet.
Maar een te zwaar werkende veer gaat ten koste van je servo.

Bij sommige carbs verdraait de gasschuif iets als deze door de servo geheel wordt open getrokken, waardoor die zwaar gaat lopen bij het terug schuiven.
Zorg dat je gasservo stangetje precies in lijn, zonder hoek de gasschuif opent en sluit. Verdraai de carb zodat het stangetje precies in het verlengde van de gasschuif staat en verdraai het palletje waaraan de gasstang op de gasschuif zodanig dat deze ook precies op gelijke hoogte is met de servo bevestiging van de gasstang.

Dan zal de gasschuif (ook met balgje) soepel in- en uitschuiven!

De carburateur staat in lijn met de gasstang. Ook is het balgje nog erg soepel, motor is net nieuw.
Het enige wat ik dus kan verzinnen als probleem is een overdruk in het balgje. Als er wat brandstof op het balgje zit zie je soms belletjes ontstaan.

@ Rene sr: Ik kan helaas geen foto's maken, heb namelijk geen camera.

Back