@Manuel: Wat Emil zegt, dat klopt. Ik weet niet wat er precies gaande is. Traagheid van een forum kan komen door verschillende zaken. Het kan zijn dat er een proces is dat gestart wordt door de webserver, welke niet netjes wordt afgesloten, waardoor de webserver trager en trager wordt. Dit kan komen doordat er misschien wat software bij geplakt is (in de source gehackt is, omdat velen van ons bepaalde zaken veranderd willen zien in het forum), of omdat bepaalde software niet lekker functioneert met de forum software.
Maar wat jij zegt klopt van geen kant. Meer servers bij plaatsen zou geen nut hebben? Waarop basseer je dat? Even vanuit het oogpunt van mijn werk gerederneerd. Bij XS4ALL kunnen klanten een website krijgen. Daar betalen ze een X bedrag voor. Om ervoor te zorgen dat het voor AL die klanten die bij ons dat soort websites willen laten zien aan de buitenwereld hebben wij ervoor moeten kiezen om te gaan voor een Shared Webhosting platform. Daarin zeg je in feite dat meerdere klanten gebruik maken van 1 server. Maar dacht je werkelijk dat al die X aantal klanten per server gebruik maakten van 1 machine? Dat hangt allemaal geclusterd en verdeeld over meerdere machines achter 1 werkelijk IP adres voor de buitenwereld.
Zeggen dat het hosten van het MBF op meerdere webservers geen zin heeft, heeft geen zin. Het verdelen van je load over meer dan 1 machine heeft *altijd* zin. Het is echter de vraag of Robert er een 2e machine of misschien nog wel meer dan 2 bij moet kopen / huren. Het plaatsen van zo'n machine in een colocatie is ook niet goedkoop. En gezien de hoeveelheid vrienden het MBF telt ten opzichte van de kosten die met een server en hosting gepaard gaan, dan red je dat niet in 1 jaar.
Vergeet ook niet dat wij "vrienden van het mbf" per jaar betalen. En de huur van een colocatie per maand is. Even buiten beschouwing houdende wat een goede server kost.
Robert: Ik wens je heel veel succes met het vinden van een juiste oplossing.
Hetzelfde wat Burp zegt; Niet iedereen heeft er last van. Zo heb ik er zelden tot weinig last van. Misschien is het een idee voor Robert om te inventariseren wie er allemaal last van hebben en te zoeken naar een lijn in de ISP die die mensen allemaal hebben. Wat nou als blijkt dat de peering naar de server van het MBF het probleem blijkt te zijn omdat, (nu doe ik een gevaarlijke aanname) iedereen gebruik maakt van UPC internet. Wat nou als UPC internet gebruik maakt van een andere peering route naar het MBF toe dan alle andere ISP's dat doen (kan het me nauwelijks voorstellen, maar stel!). Dan ligt de oorzaak hiervan niet bij Robert, maar bij de ISP.
Zo, dat was mijn bijdrage aan deze discussie.