Traction rolling, hoe te verhelpen.

Mjin Xray T2 uitgerust met een snelle 9,5 turns motor. Bocht uit hoor ik nu een vervelend schrapend geluid -> iets draait door. Ik dacht eerst aan de aandrijfriem(en), maar die zijn het niet.

Al lezende in diverse fora lijkt mij dat het geluid veroorzaakt wordt door naar grip zoeken voorbanden. En dit heet volgens mij traction rolling.

Is deze aanname correct? En zo ja, wat is er aan te doen (behalve langzamer rijden)?

Als de formule-1 ook vol gas een bocht door kon zouden ze ook vol gas houden. Maw. voor eenette bocht moet je met het gas de limiet zoeken.

Traction roll is wanneer de auto in een bocht door te veel grip om rolt.

Het geluid zal wel uit de slepende banden komen of een op de grond hangend chassis.

Kan ook het diff zijn wat doorslipt. Vooral wanneer het druklager niet heel lekker meer loopt.

Klopt wat Frans zegt hoor even heel goed je diff nalopen.
Off idd je druk lager vervangen.
Ook even kijken ofdat je Chassis niet aan de grond komt zoals Roelof schreef.
Wat ook nog kan zijn aan een raar geluid is het klapperen van de voor assen in de hubs kun je dan aanpassen door assen erin te zetten met dubbele koppeling ECS van Xray of iets minder diep door sturen en er voor zorgen dat de auto iets wat meer stuur krijgt zonder helemaal door te sturen.

Mvg Patrick Jongenelis

Het klopt inderdaad wat Roelof zegt,
Het chassis kwam aan de grond door een demper die steeds losklikt, en een onderdeel van de as was kapot.
Bedankt voor het advies allemaal!
(voor de duidelijkheid, ik ben de zoon van gerardkemna)

Back