Tragisch rc heli ongeval in Zwitserland

We weten het allemaal en we maken elkaar allemaal gek.
Discussies hebben totaal geen zin.
Feit is dat een dergelijke modelhelicopter geen SPEELGOED is, en zo komt het wel op het nieuws terecht.
Het vermogen van een 700 heli is vele malen meer dan een bromfiets waarbij we allemaal en certificaat moeten hebben en een helm moeten dragen (terecht).

Het wordt hoog tijd dat we voor onze hobby ook dergelijke regels gaan vast leggen voordat er een verbod komt.

Iedereen die zich hierin niet kan vinden loopt weg voor de werkelijkheid en maakt kans een dergelijk ongeval op te lopen.
De emoties van een mens kunnen de veiligheid doen vergeten waardoor dergelijke ongevallen ontstaan.
Wij moeten ons wel wettelijk dingen op laten leggen om onzelf in bescherming te nemen.

Wens u allen een veilig uitoefenen van de hobby toe maar vooral voor de onwetende toeschouwers.
 
Heeft niks met idioot te maken maar regels hebben we al genoeg...opvallend is wel dat de ongelukken ervaren piloten treffen. Juist de groep die uitermate goed weet wat er kan gebeuren. In elke sport gebeuren ongelukken dus hoe tragisch het ook is, risico is part of the sport.
 
Opvallend? Bij de para's gebeuren de meeste dodelijke ongevallen ook met de meest ervaren springers. En zo ook bij andere takken van sport. Vul zelf in waarom...

Zo ken ik een club waar je je helibrevet krijgt als je de hoverfiguren kan.. Persoonlijk vind ik dat een zeer verontrustende keuze. Want je hebt dan simpelweg de heli nog lang niet onder controle...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ken ik een club waar je je helibrevet krijgt als je de hoverfiguren kan.. Persoonlijk vind ik dat een zeer verontrustende keuze. Want je hebt dan simpelweg de heli nog lang niet onder controle...
Tja, dit is wel hoe de knvvl het aangeeft. Maar ik ben het zeker met je eens dat het onverantwoord is, daarom hanteren wij 2 brevetten, het veiligheidsbrevet waarmee je zelfstandig mag hoveren op een apart deel van het veld en het vliegbrevet waarvoor je de knvvl figuren moet vliegen plus een gevlogen acht om aan te tonen dat je het rondvliegen ook kunt.

Het wordt hoog tijd dat we voor onze hobby ook dergelijke regels gaan vast leggen voordat er een verbod komt.
Iedereen die zich hierin niet kan vinden loopt weg voor de werkelijkheid en maakt kans een dergelijk ongeval op te lopen.
Lijkt mij dat je met gezond verstand ook al een heel eind komt. Het blijft een kwestie van opletten als publiek en voldoende afstand bewaren. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je heli in goede technische staat en betrouwbaar is. Maar zijn daarvoor meer regels nodig, zou zelf denken van niet.
 
Het brevetten verhaal is simpel. Het is een veiligheidsbrevet. Niet meer niet minder. Dat zegt idd niks over of je daarna zo weg kan vliegen. Dat kan namelijk niet. Ook na het halen van het brevet heeft een piloot begeleiding nodig om de eerste bochten enz te kunnen vliegen.

En wat de fbl discussie betreft.... waarom toch steeds deze aannames. " het zal wel door de fbl en de bijkomende overmoedigheod komen" het is anders want bij opstijgen kan je niet corrigeren. Nee logisch als je niet weet dat je niet de hoeveelheid 1 op 1 naar je heli stuurt, je stuurt een wens voor een aantal omwentelingen nick of roll naar je unit. Als je heli dan op de grond staat, gaat de unit je helpen om die omwentekingen te halen. Dat lukt niet want hij staat op de grond....Gevolg is vette overstuur om het toch te halen en omslaan in het slechtste geval. Maar als je dat weet, dan is er niks aan de hand. Kwestie van goed opleiden. Maar om daarna de units als bepalend en overnemend te bestempelen.... jammer. Zeker als je er dan ook nog aan gaat verbinden dat het mogelijk wel de oorzaak van het ongeval is geweest.

Zoals ik al schreef in een ander draadje...aannames aannames.... engelsen hebben er een mooie spreuk voor:

Asumption is the mother of all fuck-ups....

Hou het nou eens op de feiten.....weet je niet meer ga dan geen aannames ventileren......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top