Tragisch rc heli ongeval in Zwitserland

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door wouterd, 12 jul 2013.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ik bedoelde ook net wat anders en bedoelde meer als het besturen van een boot met stuur met draadje en wieltjes die de motor recht of links doen gaan met rechtstreeks.;)

    En inderdaad wat er gebeurd is weten we niet en het moet zijn gegaan de laatste tel, inderdaad moet verschrikkelijk zijn geweest, mogen we de verschillende fora geloven was de piloot een ervaren FIA/F3C piloot, dus niet het extreme hardcore. Maar ja of het nu pilot error, mechanisch of electronisch falen is geweest het is gewoon een verschrikkelijk bericht.
     
  2. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307


    Hier vliegen ze ook met helmpjes.
    Eerst zaten we erom te lachen, na dit verhaal vind ik het zo gek nog niet.

    Ik hoop dat ze het tot op de bodem uitzoeken, en door mensen uit de heli scene laten bekijken, etc etc.

    Edit : dat is ook een opmerking van niets van mij, daar kom je niet achter, vooral nadat de heli is uitgeweest.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Wat lul je weer als een kip zonder kop zeg sjonge sjonge....

    En dan wel gaan vliegen met el fucking cheapo servo's op je flybar heli.......



    Maar het is idd erg nieuws en een reminder dat onze geliefde hobby in een split second fataal kan zijn.....

    Ik vlieg met regelmaat ook alleen en ik ben me van de gevaren bewust en heb dan ook een hele andere vliegstijl. Verder van me af zeker al met opstijgen en landen en een beheerster vlieg beeld ( al valt het dan niet mee me in te houden....:p).
     
  4. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Blindelings vertrouwen lijkt meer op een kip zonder kop.
    Of een struisvogel die zn hoofd in het zand steekt.

    En iedereen weet zelf : met de rudder verandert de heli niet van richting,
    gyro problemen, geen probleem.
    3assen gyro problemen ?, groot probleem.

    En ik zeg niet dat die persoon hierdoor overleden is als je dat denk, lol David.
    Het is gewoon een risicofactor van 400 % volgens mij.
    Hoewel menselijk falen, ( oftewel brainfart ? ) meer reeel klinkt als oorzaak bij deze,
    dat laat niet een risicofactorstijging als je flybarless vliegt van 400% weg.
     
  5. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Triest verhaal maar er lopen hier nog veel meer trieste verhalen rond, prutsers!
    Zie jij maar een heli in bedwang te houden waarvan de gyro of de tail er mee kapt.....
    flybar, fbl of non estab is allemaal net zo gevaarlijk als die rotorbladen dichtbij komen.

    de groeten
     
  6. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Met alle respect Molen....blijf van die paddo's af als je hier aan het posten bent!
     
  7. jesper rc

    jesper rc

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    amersfoort
    ik vind dat leeftijd er helemaal niks mee te maken heeft, kan me niet voorstellen dat jij nooit jongens van tussen de 16 en weet ik veel welke leeftijd wheelies ziet maken op brommers.... verantwoordelijkheidsgevoel komt niet met leeftijd, het is gewoon gezond verstand gebruiken, ik weet heel zeker dat heel veel mensen van mijn leeftijd verantwoordelijker en verstandiger kunnen zijn met dit soort dingen dan mannen tussen de 20 en 60.

    en hoeveel ongelukken denk jij dat er komen door brainfarts en hoeveel denk jij dat er komen door een gyro error? ik durf erom te wedden dat meer dan 99% door een brainfart komt
     
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ROFLMAO :p:p:p:p:p

    [​IMG]
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jesper, lees jij zelf wel eens terug wat je schrijft?

    Daar wil ik nog wel een kléin beetje in mee gaan

    U zegt???? En jij hebt het over verantwoordelijkheidsgevoel
    Hoeveel volwassen kerels zie jij wheelies maken op brommers????

    Juist ja, die hebben daar over het algemeen teveel verantwoordelijkheidsgevoel voor....

    NEE.... Dat komt WEL met leeftijd, omdat gezond verstand met leeftijd komt....

    En ik geef vliegles, ook aan jochies van jouw leeftijd, en ik kan je hartgrondig verzekeren, dat dat NIET het geval is....

    Er zijn altijd uitzonderingen, zowel positief bij jonge gastjes, als negatief bij volwassenen, maar 99 van de 100 keer is een kereltje van 14 of 16 NIET in staat het gevaar reëel in te schatten, en DUS niet in staat zijn gezond verstand ten volle te benutten. Want om je gezond verstand te gebruiken met betrekking tot een risico, moet je eerst weten wat dat risico is....

    Voorbeeldje? Wheelies! Weet je wel wat voor afschuwelijke gevolgen dat kan hebben? Te beginnen met een wheelie die de goede kant uit gaat (voorwiel weer aan de grond): Macht over het stuur kwijt raken en frontaal tegen een boom: Dwarslaesie, zware verwonderingen.
    Gaat het minder ernstig fout, dan kun je nog steeds met je bakkes op het stuur klappen, en al je voortanden kwijt zijn.

    Ga je de andere kant uit, en je klapt ruggelings op het wegdek, tsja.... een verbrijzelde schedel heb je zomaar. Daarvoor kun je een helm dragen, maar die beschermt je weer niet tegen een hersenschudding....
    Hersenletsel aan de achterkant van je hoofd kan tot blindheid leiden.
    Een helm beschermt je ook niet tegen nekletsel....
    Nekletsel kan je je hele leven achtervolgen
    Ruggemerg letsel, gebroken rug, etc, en je bent de rest van je leven arbeidsongeschikt... Mag de rest van nederland de rest van jouw leven opdraaien voor jouw ene stoere wheelie....

    En jij praat over verantwoordelijkeheidsgevoel?

    Toch nog maar even nadenken voor je weer eens je brommertje op het achterwiel zet....

    Groet, Bert
     
  10. jesper rc

    jesper rc

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    amersfoort
    ik heb inderdaad niet helemaal opgelet maar ik raak meestal een beetje opgefokt als mensen weer eens leeftijdsbeperkingen gaan opleggen.

    ik zeg niet dat iedereen dat kan maar wel heel veel.

    ik had dit als tegenargument, niet dat ik dit zelf doe (ik mag nog niet eens op de brommer) er werd hier een voorbeeld gegeven van dat je niet voor niks pas als je 16 bent op de brommer mag omdat je dan pas "verantwoordelijkheidsgevoel" hebt. ik zie dit regelmatig mensen tussen de 16 en 25 doen, dus volwassenen. ook op het veld waar ik vlieg racen regelmatig VOLWASSENEN met 150 over een openbaar stuk terrein, ook driften ze hier gewoon dus ook hier weer een voorbeeld dat niet iedere volwassene verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
    daarom vind ik dat leeftijdsbeperkingen nooit helemaal kloppen, het is veel belangrijker om naar de persoon te kijken dan naar de leeftijd...
    en ja, ik denk wel na als ik op een brommer mag, ik zou er veilig mee omgaan en zorgen dat er geen ongelukken van komen, net zoals ik met mijn heli's doe.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jongelui, er is iemand overleden.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2013
  12. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Las net op helifreak
    (posted with a tablet)
     
  13. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat was ook mijn eerste gedachte. Gretverdekkes nog aan toe, echt ik voelde het van mijn grote teen tot mijn kruin toen ik dit las (Bert Kammerer maakte melding op Facebook). En ik voel wel mee met je betoog. Het zet mij wel aan het denken.
     
  14. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Ik zou eens willen zien wat voor schade zo'n helicopter aanbrengt op het karkas van een varken, ik denk dat iedereen zijn ogen zou opentrekken.

    Ik heb eenmaal de fout gemaakt om in hoge toeren uit paniek (mijn eigen stomme kut fout in mijn beginperiode) de rotorbladen vast te grijpen, mijn vingers zagen niet uit de komende dagen, opgezwollen, rood, haast niet te gebruiken.
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Wel weer typisch dat de beste man altijd überveilig bezig was. ( Maar vliegt wel alleen op een schijnbaar redelijk afgelegen locatie? ) Maakt het er niet minder erg om maar het word er naar mijn idee net even iets te dik benadrukt.

    Aan de andere kant, zoals bijvoorbeeld bij parachutespringen gebeuren de meeste ( dodelijke) ongelukken met de meest ervaren mensen..

    Zoals gezegt zullen we de toedracht van dit drama waarschijnlijk nooit weten.. En kunnen we er alleen maar wat van leren en eventueel wijzer van worden.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Alles kan gebeuren... Maak eens een achtje, met de neus twee keer naar je toe.
    Op high speed

    Een linkje los, een bec die er mee stopt met ontvanger reset, dat soort dingen en die heli gaat rechtdoor op je af..
    Krijg je mensen slecht uitgelegd, omdat het echt heel weinig gebeurt richting de piloot

    Dat hij in zijn eentje stond was niet handig, maar geeft wel aan dat ook een man met een dergelijk hoog veiligheidsbewustzijn ook wel eens slachtoffer is van de statistiek..
    Kleine kans, wel aanwezig..

    Laten we trouwens de discussie over veilig en niet veilig ff ergens anders voeren
    Sfeer wordt er grimmig van, doet dit topic geen eer aan.
     
  17. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Niemand weet hoe dit gebeurd is, het enige wat misschien geholpen had was als de man waarover het gaat niet alleen vloog, en degene waarmee hij vloog ook nog wat van EHBO afwist.

    Je kan jezelf afvragen of je zelf veilig bent:
    - Moet alles zo goedkoop mogelijk, of investeer je liever in wat spul van hogere kwaliteit?
    - Vlieg je met vrienden of liever alleen?
    - Vlieg je een normale headspeed (Ja, meer headspeed = meer stress op alle draaiende onderdelen.)
    - Neem je veel risisco's als je nieuwe figuren probeert, of weet je van ten voren al wat je uitweg is als je een stuurfout maakt
    - Vlieg je dichtbij andere mensen, of tussen jezelf en andere mensen?
     
  18. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. heliboy1611

    heliboy1611

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Almelo
    Nu ook weer in new york
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina