trailer met meesturende as

Iemand was volgens mij hier ergens op het forum ook bezig om zoon ass vast te zetten als hij achter uit reed op zij dolly. Weet alleen niet meer welk topic het was :S

bij de freeze trailer is het probleem niet om hem te sturen maar om hem vast te zetten.
de as stuurt vanzelf (meeloopas) maar als je achteruit rijd slaat die schuin dus in dat geval moet je hem kunnen vergrendele dat hij niet meer meestuurd.

Ik geloof niet, dat de wielen keurig recht zullen blijven !
Ook niet met vooruit rijden.

Het draaipunt van de fusee zit precies op het hart van de as.
Als dit verder naar achter had gezeten en 2 lichte trekveren, dan had ik het me nog kunnen voorstellen.

Er zal dus op één of andere manier een mechanische verbinding moeten worden gemaakt...
Met de King-Pin die met een Wig in het zadel zit !

Edit:
robbe_09.jpg

Dit kan direkt met drijfstangen enz... of via een servo-tester.

Laatst bewerkt:
In de Truck und details (duitsblad) 04/2008 staat er een bouwbeschrijving van de koeltrailer, die beste man heeft de as ook losgehaalt en volgens hem spoode hij prachtig. Ook bij rechtuit. Alleen bij achteruit rijden stuurt de as tegen.
best wel jammer, maar het biedt wel perspectief !!!
ik zet de as gewoon vast, aangezien hier alleen maar starre 3 assers lopen.

Hoi Sjon,

Helaas heb ik niet die Truck und Details, had het graag gezien :)

Maar hier even een voorbeeld van een naloop stuuras die wel een aangepaste fusee draaipunt heeft:
2765563222_3f8b4443b9_o.png

Hier zie je het verscheel tussen het draaipunt van de fusee en de positie van het wiel.

Het hart van het wiel loopt min of meer gelijk met die van de as.
Het draaipunt van de fusee is meer naar voren geplaatst, waardoor er een arm ontstaat (gele streep)

Hierdoor is het wel mogelijk om de wielen mee te laten draaien en weer terug naar recht....
Zonder enige aandrijving.

Ook met mijn net gebouwde Volvo F12 motorwagen, waar ook een naloop-stuuras op zit...
Krijg ik het niet voor elkaar, om de wielen weer terug in het midden te zetten.
(dit gebeurd dadelijk uiteraard met een servo)

Ik hoop er eens een video van te kunnen zien, hoe de tamiya trailer nu reageerd.

de manual zegt niets over deze as ,maar waarom maken ze er een stuurbare as onder, een vaste as is toch veel goedkoper.

als je hem los hebt gaat vooruit goed maar achteruit niet want dan gaat hij sturen en dat wil ik dus niet hebben.

ik wil er dus een servo aan koppelen met een servo tester zodat hij stuurt als de truck dat ook doet.

ik wil er dus een servo aan koppelen met een servo tester zodat hij stuurt als de truck dat ook doet.

Hoi Fordje,

Er is ook nog een 2e optie en is meer realistisch...
mits je achteruitrij-led werkt van je trailer.

Je kunt dan ook via een servo, een blokering aanbrengen.
Als je bijv. 2 busjes hebt die aan één zijde schuin aflopen...
en die 2 precies in het midden vast maakt op de stuurstang... zie voorbeeld:
2767994410_9df6e53a66_o.jpg

En dan laat je de "geel" gekleurde hevel (of een ander armpje) daar tussen komen, zo blokeer je het sturen.
(je moet dan wel eerst recht staan, maar dit zal ook met de 1/1 zo zijn)
De geel gekleurde hevel scharnierd over de blauw gekleurde as/draad-end !
De servo kan een micro-type zijn, er zijn geen grote krachten nodig.

Doormiddel van een servo-tester en een opto-coupler, kun je de micro-servo laten werken...

De opto-coupler is een lichtgevoelige transistor, die door een interne LED wordt aangestuurd. (dit terzijde)

De LED van de opto-coupler sluit je dan parallel aan met je achteruitrij-led !
Zodra je dus achteruit gaat rijden, gaan je achteruitrij-led en de opto-led aan...

Met de servo-tester kun je de juiste stand bepalen, die nodig is om het te blokeren.

Het kan natuurlijk ook via een multi-switch module... of een vrij kanaal.
Dit heeft wel een voordeel, dat je tijdens het rechtuit rijden, de servo al kan aansturen.
(vaak gooi je de kont al om, om ergens in te kunnen parkeren/rijden)

Indien intresse (ook voor andere gebruikers), dan zal ik zorgen dat er een schema komt :fadein:

Dit is ook minder werk aan het mechanische gedeelte van de trailer ;)

Laatst bewerkt:
Meesturende assen.

hoi allemaal

ik heb een vraagje
ik heb de 3 assige koeltrailer van tamiya.
nu is het mogelijk om de achterste as sturend te maken,
maar nu is mijn vraag: kan ik de servo van de trailer as koppelen aan de servo van de truck of moet ik dit anders oplossen

zoja hoe ?

bij voorbaat dank voor de reactie
Als je de servo van de meesturende as aan de servo van je truck koppeld,gaat dit niet helemaal werken,omdat je vooras van de truck eerder reageerd dan de as van je oplegger.Als deze tegelijk zouden sturen,gaat dat niet goed,je moet de as laten meesturen,gelijk met de draaiende beweging op je koppelschotel,of de as apart bedienen met een apart kanaal.

succes

okee even ten aanzien van mijn eigen topic, een vraag.. is het niet een optie om de stuur as dmv veertjes weer terug te laten komen naar de "0" stand. Maw niet al te sterke veren monteren die de as makkelijker op hun 0 stand brengen. Dus als het ware de weerstand verhogen..
dan krijg je ook makkelijker de "servo hefboom"op zn plek.. Miss een dom idee.. ma vond t wel een optie

ik heb een servo tester met een plaatje wat in de schotel valt in plaats van de king pin gemaakt en dat werkt fantastisch.
de tester is verbonden met de servo die tussen de assen zit
en er ligt een kleine accupack in de trailer .
dus je hebt ook geen extra kanaal nodig
als je stuurt gaat de trailer van zelf mee sturen.

groeten michel

Back