trailer zelf bouw

In Spanje zie je wel vaak een 'aangedreven' as op een oplegger: die is voor de Telma retarder, dus niet om aan te drijven, maar om af te remmen.
Cor

Weer een interessant projekt. Loop zelf ook al een
tijd met het idee "kipper". Zal waarschijnlijk een
vrachtwagen worden en proberen het kiepmechaniek
zelf te maken. De tijd zal leren of het een droom is
of ook werkelijkheid wordt. :D

Eerst wat antwoorden

Als de trailer afgebouwd is zie je niet veel van de bruder assen , dus aangedreven t's wat je er zelf in ziet ;) .

Cor , tja zelf een spindel constructie verzinnen is leuk maar ik liep tegen een mechanisme aan waar ik zelf niet voor ga zitten brain stormen .

Je heb in de uk (via ebay ) een maker van kiep mechanisme's voor normale prijzen ( incl verzending E 85,-) , compleet met motor .

Foto-SZWVQYSZ-D.jpg

Foto-OL3SGCSL-D.jpg

Voor dat bedrag had ik geen zin om zelf te gaan knutselen.

Vervolg trailer :

Na het spuit werk vond ik de trailer wat kaal , vond het wel leuk om er wat op te zetten en wat strepen aan te brengen.

Foto-7L7CS6OC-D.jpg

De trailer word door rct (radio controle truck ) transport via prins transport holland in gezet

Foto-CLTBZRTL-D.jpg

Foto-7WA6O67L-D.jpg

Om de trailer wat meer kleur mee te geven wat striping aan gebracht

Foto-U4RXHPKT-D.jpg

Voor de show achter 1 van de trucks gezet

Foto-W6CRTRGE-D.jpg

Foto-A3YLGMKO-D.jpg

Van wat overgebleven doorzichtig kunstof achterlichten gemaakt

Foto-DXGLMF3U-D.jpg

Foto-JPUYBJMB-D.jpg

Foto-VFE6BTMR-D.jpg

De mudflap van een stuk overgebleven antislib mat gemaakt

Bezig geweest met het kiep mechanisme te monteren , was even wat uitvogel werk maar hij functioneerd .

Foto-OG8KQHAA-D.jpg

Foto-LNOOQUOB-D.jpg

Foto-PS3PXC7C-D.jpg

Foto-PS3PXC7C-D.jpg

Foto-NQVP7EDL-D.jpg

Wat nu nog moet gebeuren is de electronica netjes in te bouwen en iets verzinnen om te zorgen dat hij als de spindel op zijn max zit aan zijn uitslag dat hij niet uit zijn houder draait , ik denk dat ik dit mechanisch ga oplossen aangezien dit het simpelst is om te maken.

Groet Ivar

Interessante spindel mechaniek voor een prijs
die veel "netter" over komt dan de Duitse uitvoeringen.

Maak je ook nog een youtubje van het systeem in werking. :D

Edit

Net al 2 video's van die website gehaald.

Heb hem ook besteld via de website en Ebay.

Bedankt voor de tip. Prijs is 85 pond incl. verzenden.

Laatst bewerkt:
Zelf ben ik tevreden over de spindel , bij montage hier en daar wat borg middel aan brengen en het spul zit als een huis :)

En de spindel zelf is een kwestie van goed in het vet houden daar hij niet in een bronzen bus draait , ach al zijn waar naar zijn geld en het gaat er om het werkt :D

Wat ik wel zelf heb veranderd is de vertraging , ik had nog een vertraging liggen en was nieuwschierig of dit zou werken .

Ik heb gister avond de electronica netjes een plek gegeven , bedrading netjes weg gewerkt .

Wat plaatjes bij de praatjes

De plek voor de batterij , ik had boven de achter assen tussen de bak en chassis bewust ruimte over gelaten , hier heb ik de battery gemonteerd en een standaard tamiya regelaar wat ik nog over had , deze voldoet prima voor wat hij moet doen.

Foto-ULN3IZBA-D.jpg

Foto-CDPR6DJL-D.jpg

Foto-IVNJEFFW-D.jpg

Een battery houder gemaakt uit een stukje over gebleven aluminium , om de battery vast te leggen een stukje klittenband gebruikt.

Foto-Y7GMS8QB-D.jpg

Bewust de stekkers van de motor zo gemonteerd dat wanneer er wat gedaan moet worden je daar gemakkelijk bij kan

Foto-3CV4TUYP-D.jpg

De schakelaar om de regelaar uit en aan te zetten ook goed toegankelijk gemonteerd

Foto-HANTO4AO-D.jpg

Voor aansturing vanuit de truck een servo kabel verbinding gemaakt , ik kan nu vanuit de truck de bak laten kiepen .

Foto-XWZMEIMI-D.jpg

Wat nu nog gedaan zal worden is werkende achterlichten maken en een einduitslag blokkering voor de spindel maken.

Ik zal ook nog even een goed filmpje maken als de camera opgeladen is.

groet Ivar

Voor de liefhebbers een test movie van de werking van het kiep gebeuren.

De bak had ik nog gevuld met lava steentjes en dat drukt hij goed omhoog , was alleen bij eerste keer kiepen even vergeten de camera aan te zetten haha maar het werkt leuk .

rc truck kipper tipper trailer test movie - YouTube

Nu nog iets verzinnen om de spindel te blokkeren als hij op max kiepen zit.

Groet Ivar

Dat filmpje werkt verhelderend, maar ik zou denken dat de lengte van de spindel een stuk groter zou kunnen: de bak gaat ook niet erg ver omhoog, en het mechanisme kan dat wel bereiken, mits de spindel langer zou zijn.

Wat die afslag betreft, dit kan je volgens mij het beste en handigst doen met 2 micro schakelaars en diodes; dat heb ik ook zo gedaan op mijn Flatliner;
Hierbij de schets van de bedrading, alleen heb jij er maar 1 nodig, niet de 4 die ik erop heb staan, dus de helft van het bovenste schema.

IMG_3423_zps66678d1f.jpg

Succes,
Cor

Bedankt cor ! , zal is wat met electronica gaan knutselen :D

In principe moet het mechanisme totaal meer naar achter , dan gaat de bak zeker nog meer de hoogte in , wat ik alleen vermoed dat hij het met de grote bak zwaar te verduren krijgt.

Nadeel als het mechanisme nog meer naar achter zit de bak lengte wat de lucht in moet ook zwaarder word , hij vond de inhoud nu al redelijk zwaar merkte ik .

En om de spindel zelf langer te maken moet de totale spindel langer , is misschien nog een idee voor de toekomst.

Ach wie weet ga ik met de toekomst nog voor een ander trailer chassis .

Zoals het nu voorlopig werkt vind ik het wel grappig dat je van redelijk simpele middelen toch weer iets leuks kan maken.

Groet Ivar

je kan toch ook een regelaar in de truk bouwen dan hoof je ook geen akku op de oplegger is er ook meer plaats voor het kipmechaniesme of zie ik dat verkeert

ziet er goed uit ivar. Als je de spindel langer maakt moet je motor ook verder zitten maar dan kom je tegen je trekker aan denk. Je kan ook het hele spul iets naar achter monteren dan gaat de bak ook wat verder omhoog het enigste nadeel dan is dat ie met het eerste stuk liften wat meer moeite heeft

Wat betreft de ruimte , ja ik heb bewust zo gebouwd dat hij een eigen accu dito regelaar heeft , dit om de truck accu te ontlasten .

De hoogte , ik vind het prima zo , hij gaat hoog zat en drukt hem nu redelijk stabiel omhoog , de lading ging er volledig uit dus het werkt.

Achterklep blijft voorlopig zoals hij is , eerst de eind uitslag begrenzen.

Ik had nog een tijd schakeling liggen wat ik mooi kan gebruiken voor om de spindel op tijd te laten stoppen

Voor de test eerst alles even los uit geprobeerd

Foto-T3874UJC-D.jpg

De printplaat heeft een relais en een tijd regeling , zo kan ik de eind uitslag nog afregelen .

Foto-GXYXYZOH-D.jpg

De print krijgt stroom van de battery , en de schakeling werkt door middel van een miniswitch en het relais.

Foto-7VIUBOOJ-D.jpg

Foto-D6ZRICUO-D.jpg

De stroom kring loopt eerst zeg maar van plus naar min en als hij aan zijn eind positie zit word de stroom kring omgezet , door een diode kan er naar 1 kant stroom door lopen en van de andere kant word dat geblokkeerd , ik heb dus deels het voorbeeld van helicor gebruikt , alleen had ik de print nog liggen met de tijd regeling.

Bij paar keer testen ging helaas de switch stuk , via internet een paar nieuwe besteld die ik weer wat beter in kan bouwen zonder dat deze snel defect zal raken.

Ach weer eens crea met electro bezig geweest :cool:

En ja je kan dingen kopen , maar aangezien ik sommige dingen heb liggen vind ik het ook wel slim om daar gebruik van te maken anders ligt het ook maar te liggen ;)

Groet Ivar

in principe gaat hij ook hoog zat spul rolt er wel uit van daan. het is ook wel lekker dat hij een eigen accu heeft belast je de trekker niet zo

Thanks jeroen ;)

Het ging mij om iets niet te duur werkend te maken en dat is gelukt :D

Met de toekomst wil ik nog een kiep truck maken , was ik al eerder mee begonnen maar liep toen vast op het kiep mechanisme , nu dat ik gezien heb dat deze die ik nu heb goed werkt word het idee voor een truck ook weer intressand.

Maar ik loop ook alweer met een semidieplader idee of een platte trailer , ach we blijven bezig haha :D

Eerst de kipper gereed maken en dan de volgende projecten :)

Groet Ivar

haha dat ken ik loop ook met genoeg ideeen ben inmiddels wel beetje begonnen aan nieuw project. komt vast wel goed

Na wat wachten de bestelde schakelaars ontvangen.

Foto-C6SZJXHP-D.jpg

De schakelaar heeft een mooie dubbele functie en een lange sleper.

Voor de aansturing van max kiepen aan de voorzijde een schakelaar gemonteerd

Foto-744L7LSC-D.jpg

Foto-JOIQGFKW-D.jpg

Deze schakelaar geeft het signaal door aan de tijdsschakeling , de kieper word dus door tijdsschakeling begrenst .

Om te zorgen dat de motor als de bak in neutraalstand staat niet door kan blijven draaien een extra schakelaar gemonteerd , deze veranderd de werking van de stroomkring door middel van een diode.

Foto-EBOMLI3D-D.jpg

De trailer werkt nu voor mij voldoende , met een rij event zal ik kijken wat de trailer in praktijk doet.

groet Ivar

Back