dan moet je nog steeds naar ecalc.
deze geeft aan het eind van de berekening netjes hoeveel thrust er verwacht mag worden met de prop/motor/regelaar/accu combinatie.
ga er eens mee spelen, dan wijzen voldoende dingen zich vanzelf. iig, bij mensen die zich er voor interesseren.
nogmaals, al die dingen hebben invloed op elkaar. kun je dus heel veel mee spelen in ecalc.
er is zelfs al een setup gegeven een klein stukje terug.
jouw trainer wordt 1,8 kilo, zeg je.
normaal zou daar iets van een .30 of .40 tweetakt op gaan. mijn eigen .46 draait een 11x6 op 11.000 rpm.
jij kunt als vergelijking een 10x6 op 10.000 rpm pakken.
die prop is belangrijk.
grotere diameter = meer trekkracht
meer pitch = meer snelheid.
maar een motor heeft geen oneindig vermogen, dus kiezen.
trainer moet rustig zijn rondje doen. liever iets grotere prop, iets minder pitch.
10x6 is dan an sich een mooi uitgangspunt.
kv is toeren per volt.
een motor met een kv van 1000 draait dus 1000 rpm per volt. dus met een 3 cel lipo (12,6 volt vol) kom je dus op 12600 rpm. accu gaat leeg tijdens het vliegen, op het laagste voltage (10 volt) zit je nog steeds op 10.000 rpm.
watt, oftewel ampere x volt.
iedere motor heeft een fabrieksopgave hoeveel volt erop mag, en hoeveel ampere hij mag verwerken ( oftewel, watt)
de prop is direct verantwoordelijk voor de amperes.
dus als de motor de belasting niet trekt, gaat hij teveel amperes verstoken = vlam.
dus grotere motor uitzoeken.
dit kun je in ecalc dus prachtig uitvogelen.
ecalc geeft ook aan hoelang je kunt vliegen.
vind je de tijd tekort, grotere accu erin, dus meer mah.
de regelaar moet de motor aansturen, dus wel handig als deze de stroom kan verwerken. zo niet, alweer een grote vlam.
ook dat geeft ecalc prachtig aan.
niet meer zeggen dat je niets van electro componenten weet, als je ecalc nog niet hebt geopend, en er mee hebt gespeeld.
tot die tijd doe je ook niet echt moeite om achter de werking te komen ;-)
zeker met dit hele verhaal moet je echt wel een setup kunnen bepalen..