17 jaar met een Calmato, iets sportiever gemaakt...
Maar een mid-air maakte een einde aan het feest...
Romp leeft nog... het verbindende element... Serval vleugel er op... nog sportiever...
Maar andere bouwdoelen gesteld.
Joe Bridi heeft ooit een zeer goede RCM trainer ontworpen.
Vol symmetrische vleugel. Onverwoestbaar, niet uit de lucht te slaan.
Vliegt ook bij stroef en straffe wind.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5306
En deze... de voorgaande met een iets elegantere staart.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10529
De hele USA leerde er mee vliegen. In 1972 waren dat mijn dromen.
Alles mooi beschreven in die Amerikaanse RCM tijdschriften die ik kocht en kreeg.
Ze iggen nog op zolder.
De vleugel is ontstellend makkelijk te bouwen.
Zeer bewezen profiel. Het heden is verre van beter dan het verleden. Niets is meer zelfbouw.
Symmetrische profiel zat ook op de beroemde Kwik-Fly, maar ook op Das Ugly Stik.
Beiden goede vliegers. En zeker de Ugly Stik was absoluut dolle pret. Ook bij windkracht 5.
De Puma haalt zijn goede vliegeigenschappen uit twee toegepaste veugelprofielen.
NACA 2315 (voorheen 2415) verlopend in 0018, met iets tipverdraaiing.
Daarmee kan je jakkeren en aangenaam comfortabel landen, niet snel in overtrek.
De Puma was er als schouderdekker, als laagdekker (en zelfs als 'Twin' laagdekker)
Maar je zou hem pardoes als hoogdekker kunnen bouwen, beetje in Graupner Maxi style 1972.
Je kunt een kist zelf ontwerpen. Als je weet wat je doet.
Aan een bewezen tekening heb je eigenlijk al de handen vol.
De tainers zijn qua romp niets anders dan vierkante dozen. Ook te bouwen uit foamboard.
Zeker als het elektrisch is.
Prominent op Facebook is https://beginner.flitetest.com/ aanwezig.
Bouwen goede modellen. Maar ook vliegende larie-kolder.
Alles uit foamboard.
En sporen in alle eenvoudigheid ook de jeugd aan tot techniek.
Mooie site, mooie voorbeelden.
Gr Bas
Maar een mid-air maakte een einde aan het feest...
Romp leeft nog... het verbindende element... Serval vleugel er op... nog sportiever...
Maar andere bouwdoelen gesteld.
Joe Bridi heeft ooit een zeer goede RCM trainer ontworpen.
Vol symmetrische vleugel. Onverwoestbaar, niet uit de lucht te slaan.
Vliegt ook bij stroef en straffe wind.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5306
En deze... de voorgaande met een iets elegantere staart.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10529
De hele USA leerde er mee vliegen. In 1972 waren dat mijn dromen.
Alles mooi beschreven in die Amerikaanse RCM tijdschriften die ik kocht en kreeg.
Ze iggen nog op zolder.
De vleugel is ontstellend makkelijk te bouwen.
Zeer bewezen profiel. Het heden is verre van beter dan het verleden. Niets is meer zelfbouw.
Symmetrische profiel zat ook op de beroemde Kwik-Fly, maar ook op Das Ugly Stik.
Beiden goede vliegers. En zeker de Ugly Stik was absoluut dolle pret. Ook bij windkracht 5.
De Puma haalt zijn goede vliegeigenschappen uit twee toegepaste veugelprofielen.
NACA 2315 (voorheen 2415) verlopend in 0018, met iets tipverdraaiing.
Daarmee kan je jakkeren en aangenaam comfortabel landen, niet snel in overtrek.
De Puma was er als schouderdekker, als laagdekker (en zelfs als 'Twin' laagdekker)
Maar je zou hem pardoes als hoogdekker kunnen bouwen, beetje in Graupner Maxi style 1972.
Je kunt een kist zelf ontwerpen. Als je weet wat je doet.
Aan een bewezen tekening heb je eigenlijk al de handen vol.
De tainers zijn qua romp niets anders dan vierkante dozen. Ook te bouwen uit foamboard.
Zeker als het elektrisch is.
Prominent op Facebook is https://beginner.flitetest.com/ aanwezig.
Bouwen goede modellen. Maar ook vliegende larie-kolder.
Alles uit foamboard.
En sporen in alle eenvoudigheid ook de jeugd aan tot techniek.
Mooie site, mooie voorbeelden.
Gr Bas
Laatst bewerkt: