Trauma-heli en modelvliegtuig botsen bijna tegen elkaar...

Dat kan goed kloppen Mees, hetzelfde heb ik ervaren toen ik nog op Vlb Leeuwarden zat. Merkte de apache pas op nadat iemand hem aanwees terwijl hij voor de bosrand hoverde en niet eens zo gek ver weg ;-)

Hetzelfde met bijv. Een F4U Corsair, die hoor je in eerste instantie ook niet aankomen terwijl hij al lang zichtbaar is. Al zal je die niet heel snel hier tegenkomen.

Kortom, hangt erg van het type vliegtuig, windrichting en omgeving af hoe snel je zo'n ding opmerkt en hoe luidruchtig het model is dat op dat moment rondvliegt.

Wat stom van die modelvlieger zeg.
Die helikopter hoor je al van ver aankomen en dan heb je maar 1 ding te doen, wegwezen uit de hoogte en proberen zo snel mogelijk te landen.
Dit geven we bij ons op de vereniging altijd mee aan aspirant modelvliegers tijdens de opleiding.
Ook wordt er zo mogelijk altijd gewaarschuwd als er een 1:1 luchtvaartuig aankomt

Dat valt nog vies tegen hoor....

Het type waar het hier om gaat, de EC 135, is relatief stil. Zelfs s'avonds, als het dorpje waar ik woon uitgestorven is, heb ik hooguit een seconde of 30 "waarschuwingstijd" als er zo'n ding over komt.

Als je staat te vliegen, en er zijn brandstofkisten in de lucht (of de boer is met de trekker in het land ernaast bezig) dan heb je echt maar een waarschuwingstijd van enkele seconden.

In die tijd moet je je dan nog realiseren dat het een heli is en niet een trekker of vrachtwagen of motorfiets of wat dan ook, dan moet je je ogen van je model weghalen om het luchtruim af te zoeken....

Zonder spotter ben je gewoon nergens in dit soort gevallen, zeker helivliegers niet, want om eerlijk te zijn: wij stampen het er onuitwisbaar in dat je NOOIT je ogen van je heli weg laat dwalen.... (en we adviseren steevast, nooit alleen te gaan vliegen)

Groet, Bert

De trauma heli is gestationeerd op vliegbasis Volkel en vliegt regelmatig richting Oss en de A50 waarbij hij dus meestal op voldoende afstand van ons vliegveldje komt langsvliegen. En als die zo laag vliegt zie je die pas op het laatste moment over de bomen komen aanvliegen en dan moet je ook nog direct in de gaten hebben wie daar vliegt en de juiste beslissing nemen, tegen die tijd is hij al bijna voorbij ons vliegveld.

Trauma heli's toch bij (universitaire) ziekenhuizen gestationeerd? In ieder 1 op dak van RU Nijmegen.

Ron
De betreffende heli staat toch echt op vliegbasis volkel gestationeerd.
<!-- / message --><!-- sig -->

Overheidsdiensten zijn op zoek naar middelen om drones te kunnen storen en misleiden en willen de locatie van de bestuurder van de drone kunnen achterhalen.
Politie wil controle drones kunnen overnemen | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
politie-wil-controle-drones-kunnen-overnemen-.jpg

Misschien kan in de toekomst een techniek bedacht worden die modelvliegtuigen, binnen een straal van x meter van een trauma heli met spoed, naar de grond kan sturen.
Volgens mij sturen auto´s vanzelf naar de vangreel als er niet gestuurd wordt door de bestuurder. Een modelvliegtuig zou bijvoorbeeld wanneer de verbinding met de afstandsbediening verbroken wordt door een rc jammer, zo afgesteld kunnen worden dat hij naar beneden stuurt. Niet wenselijk natuurlijk maar misschien een oplossing.

met een parachute eject systeem.... dat 5 meter boven de grond uitklapt

Heel veel van die drones hebben een fail-safe ingebouwd. Als de verbinding met de zender wegvalt zal die fail-safe de drone minimaal voorzichtig laten landen op de plek waar hij is. Steeds meer drones zullen terug vliegen naar het punt waarvandaan hij is opgestegen en daar pas landen. De besturing storen of wegdrukken is weinig zinvol, je krijgt die drone er toch niet mee weg.

En de besturing overnemen? Dat kan je vergeten. Er zitten zo veel "beveiligingen" in het systeem dat er eerst een grondige analyse van het signaal nodig is. Zo moeten bijvoorbeeld de juiste codes gevonden moeten worden zodat de ontvanger ook naar die andere zender zal luisteren. Dat zal zo lang duren dat het grote vliegtuig al lang voorbij die drone is voordat die analyses klaar zijn.
Mocht dat lukken dan zal de ontvanger beide zenders ontvangen en tegengestelde opdrachten binnen krijgen. Wat er dan gebeurt hangt van het programma in de computer van de ontvanger af. De kans is heel groot dat hij naar de fail-safe mode gaat. In het ergste geval zal de besturing helemaal in de war raken en de drone onbestuurbaar naar beneden komen. Of juist omhoog schieten, weet jij veel. Meestal wint de zwaartekracht echter. ;)
Maar daarmee heb je dus nog steeds geen controle over die drone en kan je de besturing dus nog steeds niet overnemen.

Misschien kan in de toekomst een techniek bedacht worden die modelvliegtuigen, binnen een straal van x meter van een trauma heli met spoed, naar de grond kan sturen.
Volgens mij sturen auto´s vanzelf naar de vangreel als er niet gestuurd wordt door de bestuurder. Een modelvliegtuig zou bijvoorbeeld wanneer de verbinding met de afstandsbediening verbroken wordt door een rc jammer, zo afgesteld kunnen worden dat hij naar beneden stuurt. Niet wenselijk natuurlijk maar misschien een oplossing.

De besturing van een modelvliegtuig overnemen lukt uitsluitend als ALLE modelvliegtuigen eenduidig gecalibreerd zijn, zodanig dat IEDER modelvliegtuig bestuurd kan worden met een zender zonder modelgeheugens.

Want hoe wil jij anders een kist overnemen waar subtrim in gebruikt is? Waar je niet van weet welke mixers er in geactiveerd moeten zijn? Een Futaba die rol op kanaal een, gas op twee, rudder op drie en elevator op 4 heeft, en Graupner dat respectievelijk op 1, 4, 3 en 2 heeft? waarvan Spektrum een heel ander protocol heeft als Graupner, heel anders als Futaba, heel anders als Hitec, heel anders als..... (noem maar op)?

Nee.... de enige manier waarop dat mogelijk is, is als we allemaal uitsluitend met de eenheidsworst van de Spektrum/Eflite ARF zooi vliegen...

Groet, Bert

Nou dan maar dikke bouwlampen op de drone. Zodat de heli hem ziet en eromheen kan vliegen... Ja toch... Of een bumper grill op de heli om zowel vogels als drones de scheppen. whaha. neem mij maar niet te serieus hoor.

Nou dan maar dikke bouwlampen op de drone.

Was het maar een "drone" die live camera beeld naar beneden stuurt, dan had de bijna-botsing misschien voorkomen kunnen worden.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/217223612/Traumahelikopter+bijna+gebotst+met+modelvliegtuigje+boven+Nistelrode.aspx zei:
Toen de traumaheli op zo'n 180 meter boven de grond vloog, zag de piloot een modelvliegtuigje recht op hem afkomen.

Dit suggereert dat het vliegtuigje sneller vloog dan de heli en hem dus frontaal tegemoet kwam.

Evengoed vind ik het niet wereldschokkend. Bijna-botsingen heb je overal.

Martin

Evengoed vind ik het niet wereldschokkend.
Denk dat de piloot van die heli dat anders ziet.

Bijna-botsingen heb je overal.
...en de luchtvaartwereld doet er alles aan om dat minder voor te laten komen. Die mensen zien het dus niet als iets wat er nou eenmaal bij hoort, wat ik proef uit jouw woorden. Ik kan me zo voorstellen dat dat te maken heeft met welke gezagvoerder je bent, die in het 1:1 toestel of die van het modelvliegtuig, veilig op de grond :-)

De piloot is vast wel wat gewend. Vogels vliegen ook continue voorbij. Het hangt natuurlijk wel af van de grootte van het vliegtuigje. Ik lees er niks over, maar een botsing met een 100g schuimpje is wat anders dan een meerdere kilo's wegend gevaarte.

Botsingen horen er ook niet bij en het is ook wel ernstig dat de bijna-botsing is voorgevallen. Maar wereldschokkend vind ik het niet. Er is denk ik ook een grens aan hoe ver je moet gaan m.b.t. veiligheid. De heli en rc-vliegtuig mochten in elkaars luchtruim vliegen en de rc-piloot heeft door wat voor reden dan ook de heli niet opgemerkt. Zulke risico's neem je niet weg tenzij je alle rc-vliegverkeer verbiedt. Evengoed heb je dan nog de vele vogels die ook in de weg vliegen. Vliegen brengt nou eenmaal risico's met zich mee en wie daar niet tegen kan moet niet gaan vliegen :)

Martin

Volgens mij stond in de verhalen dat de heli van het ziekenhuis in Rotterdam was opgeroepen?
Die dingen vliegen nml overal rond waar ze nodig zijn, vandaar onze ziektekostenpremie's...kost een paar centen, maar dan heb je ook wat (ander onderwerp ;) )

Lawaai???

Ik heb het berichtje op de website van Omroep brabant nog eens gelezen, en het valt me op dat we ook hier nog steeds op moeten boksen tegen het aloude "lawaai-imago", dat al lang verleden tijd is.
Een reactie van ene ehvwoensel op een opmerking dat de vlieger de helicopter toch gehoord zou moeten hebben:
Als je de heli zou horen wel maar die vliegtuigjes maken zo'n kabaal, denk aan een vliegende kettingzaag op volle toeren.
Helaas is de termijn waarbinnen je op dat bericht kan reageren al verlopen, anders had ik dat zéker gedaan :-)

er zijn mensen die zien een model
en in hun hoofd word er een geluid geprojecteerd wat er in werkelijkhijd nieteens is

ik heb een geval meegemaakt van iemand die klaagde over de modellen die op de woensdagmiddag vlogen
wat een herry maakte die wel op woensdagavond

best knap voor zweef modellen

Vliegtuigen en drones omlaag laten drukken?
Totdat er één omlaag door de voorruit van een voorbijrijdende auto gedrukt wordt... Of op een fietsend kind (doet het altijd goed qua "dramagehalte")
Hoe weet dat vliegtuig trouwen hoe hoog het zit? Of gaan we ieder toestel met een uniform telemetrie/GPS systeem uitrusten.

Komaan zeg...

Een ernstig ongeluk is hier idd vermeden maar zeg nu zelf:
-hoeveel keren kruist een trauma helicopter een vliegend model per jaar? 1 keer?
-hoeveel keren kruist een urgentie ambulance een rijdend voertuig per jaar? 10000 keer? 100000 keer? 1000000 keer?

Noem het kosten-baten analyse, noem het pareto analyse maar op de grond is er veel meer resultaat te bereiken met "technologische" maatregelen" dan in de lucht.

Willen we nog wat verder ridiculiseren dan gaan we alle modelvliegerij afschaffen, alle parachutesprongen, ULM's, luchtballon, ... de hele reutemeteut. En we knallen alle vogels uit de lucht.

Back