Traxas gemodificeerde body met 20v 4.0ah gereedschapsaccu

Hallo allen,

Ik heb een traxxas body in de schuur liggen. Ik heb deze ooit gekregen via via. Heeft het eventjes gedaan en reed daarna niet meer. Staat al 2 jaar stof te happen. Mijn zoontje heeft een Tracer voor zn verjaardag gekregen en vind het leuk om te rijden. Ik dacht laat ik eens kijken of ik dit oude ding nog aan de praat krijg (geen idee of er nog waarde in zit of dat ik deze beter weg kan doen en iets anders kan kopen).

Hij ziet er momenteel als volgt uit:

A5485AB7-A99C-4256-8AF8-C4168504FEB3.jpeg


Ik zal vnv ook een foto van de andere kant maken, zodat jullie kunnen zien wat erin zit (ik heb hier weinig ervaring mee).

Wat me opvalt:
De auto is omgebouwd naar een gereedschapsaccu setup. Komt naar mijn weten niet al te vaak voor? Is daar nog iets van te maken?

Wat werkt er wel?
De ESC gaat aan, gaat hard blazen (koelvin bovenop), piept etc. De wielen sturen goed en direct. Op gas geven echter geen enkele reactie. Na een minuut ofzo lijkt de ESC uit te vallen.

Wat ik zelf bedacht heb:
Wellicht is de ESC en de motor helemaal niet geschikt voor de 20V setup (details zoek ik er vnv bij). Wat ik echter vreemd vind is dat ik zeker weet dat ik ermee gereden heb toen ik hem kreeg. De persoon die heb aan me gaf heeft er (volgens eigen zeggen) ook gewoon mee gereden.

Vragen aan jullie
Is dit een setup die te redden is? Zit er nog waarde in of kan ik hem beter naar de stort brengen? Als de servo's nog werken en de esc het ook lijkt te doen, kan het dan aan de motor liggen? En moet ik die vervangen inclusief er weer een reguliere lip in stoppen? (ik zie niet 123 waar ik die vervolgens vast kan zetten).

Ik woon in Harderwijk, kennen jullie een specialist in mijn regio waar ik desgewenst eens langs zou kunnen rijden? Of iemand van jullie die in de buurt woont en het leuk lijkt eens samen met me mee te kijken?

Hoor graag!!!
 
misschien gewoon een andere regelaar met normale accu erin bouwen? meeste accu's zijn minder hoog voltage maar het is niet onmogelijk.
ik heb trouwens nog een knutsel regelaar van een boot met vin erop gebouwd liggen als je nog interesse hebt.
 
Gereedschap accu's kunnen zeker niet die stromen leveren dat een RC auto kan vragen, de BMS (battery management) in de accu zal of doorbranden of de accu bij overbelasting uit veiligheid uitschakelen.

Als nog de originele 4S Traxxas regelaar erin zit kan het ook zijn dat deze bij 20v (5S) in een beveiliging schiet, is het een 6S versie zou dat gewoon moeten werken met een accu dat wel die stromen aan kan..
 
Ik heb wat meer foto’s. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?

IMG_2753.jpeg
IMG_2754.jpeg
IMG_2756.jpeg
IMG_2757.jpeg
IMG_2758.jpeg
IMG_2759.jpeg
IMG_2760.jpeg

Als ik er zo naar kijk denk ik dat het een Traxxas e-maxx is? De originele servo’s zitten erin maar de afstandsbediening, esc en motor lijken me aftermarket (AliExpress). Kunnen jullie nu gerichter advies geven?

@hasta dank voor het aanbod, helaas weet ik niet exact wat het is en wat ik ermee kan.

Zit er nog waarde in dit ding? Is het prullenbak voer of kan ik er voor laten we zeggen 100 euro nog iets van maken waardoor ik er samen met de tracer van mijn zoontje plezier van kan hebben? Of kan ik dat geld beter besteden aan een AliExpress ding? De hyper go ofzo? (Traxxas lijkt me veel toekomstbestendiger, maar geen idee hoe oud dit chassis nog is er of daar nog iets van te maken is).
 
Ik vrees dat het probleem bij de accu ligt maar tegelijk omdat veel van dit soort regelaars 4S zijn moet je niet gek staan kijken dat de regelaar ook opgeblazen is.

Het chassis is sowieso geld waard en zal je altijd iemand ervoor vinden die er wat mee wilt doen.

Wil je er zelf wat mee doen zit je zeker vast aan een normale 4S LiPo accu en mogelijk een regelaar, samen goedkoop via banggood, amazon, aliexpress oid voor een 150 euro
 
Op de elektro staan nog de types zo te zien. Gewoon eens checken welk voltage de motor en regelaar willen. Voor de E maxx zijn waarschijnlijk nog alle onderdelen leverbaar, ik zou hem terugbouwen naar de originele dubbele accupacks, mogelijks heb je hier nog 2 accuhouders voor nodig (of klittenband). Voor de investering in accupacks en mogelijk regelaar heb je alvast geen andere vergelijkbare auto...
 
Dat is ook een optie, misschien wel een dure optie als je mogelijks enkel een set accu's nodig hebt. Is eveneens nog steeds zonder accu's. ( Wat gaat daar eigenlijk in, 2 stuks 2s accu? ) Vraag zeker ook de staat na, ingeruilde modellen zijn niet altijd/overal nagekeken...

Je kan de jouwe dan als reservechassis houden voor onderdelen.

Je moet natuurlijk wel een emaxx willen. Dat is schaal 1:8, dubbele accu's, iets 'lomper' dan een 1:10e Rustler, Stampende of Slash. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Over dat boodschappenlijstje, de exploded views met onderdeelnummers staan online, dus even het juiste model opzoeken, en dan kun je vergelijken wat je mist tegenover origineel.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Ga erachteraan. Kent iemand nog een goede rc reparateur in de omgeving van Harderwijk? Dan kan ik wellicht laten bekijken wat er allemaal kapot is en zo beter tot een vervangingsplan komen.
 
Even door GPT gegooid, zonder kennis kun je op basis van foto's prima probleem analyse opstellen, het liefst ga ik langs bij een reparateur. Indien motor het nog doet (testen met lipo die ik niet heb) is het een kwestie van ESC vervangen, wel een prijzige optie voor 20v zie ik (135 euro voor de ESC). Of goedkopere ESC nemen en er lipo's bij kopen. Kunnen jullie nog ergens gaten schieten in onderstaande analyse?

Diagnose op basis van de nieuwe foto's
Je hebt een:

  • Traxxas E-Maxx chassis
  • Surpass Hobby BL Motor 4076 – 2000KV, 4-polig
  • GoolRC brushless ESC (vermoedelijk 150A) met fan
  • AX Power 20V accupack
  • Traxxas 2075 servo (stuurt nog prima)
  • Aangesloten ontvanger (zender signaal lijkt nog te werken voor sturen)

Probleem:
De motor draait niet, maar sturen werkt nog.
Dit betekent:
✅ Stroom komt bij de ontvanger
❌ ESC stuurt geen vermogen naar de motor
Mogelijke oorzaken:


Mogelijke boosdoeners, in volgorde van waarschijnlijkheid:
1. ESC is overbelast of defect

  • Je ESC is een GoolRC, en die staat bekend als... laten we zeggen "budget-klasse".
  • Deze ESC’s zijn vaak tot 3S (soms 4S) gespecificeerd.
    Jij voedt ‘m met 20V (dat is 5S/6S-achtig!)
    ➤ Grote kans dat de ESC is doorgebrand of zichzelf in protectie houdt.
2. BEC in de ESC levert net genoeg voor de ontvanger, maar kan motor niet meer aansturen
  • Kan verklaren waarom sturen werkt, maar rijden niet
3. ESC staat in lock / is niet gekalibreerd
  • ESC herkent het gassignaal niet correct.
    • Kalibratie opnieuw uitvoeren: meestal gas vol > ESC aanzetten > piepjes volg
4. Motoraansluitingen (3 dikke draden) slecht contact
  • Even controleren of alle connectors stevig vastzitten (je kunt de volgorde even wisselen → motor draait dan de andere kant op)
5. Motor zelf defect
  • Minder waarschijnlijk (Surpass motoren zijn robuust), maar testbaar als je een andere ESC hebt.

✅ Aanbevolen stappen (in deze volgorde):
1. ESC reset + kalibratie proberen

  • Check de handleiding van jouw GoolRC ESC. Meestal is het:
    • Zender aan
    • Gas volledig open
    • ESC aanzetten → piepjes → gas los → ESC piept weer → klaar
2. Check ESC voor schade of geur
  • Als je iets ruikt of ziet dat hij gesmolten is → vervangen.
3. Spanning meten over ESC-ingang en motoraansluitingen
  • Met een multimeter kun je meten of er spanning op de motoraansluitingen komt bij gas geven.
  • Geen spanning = ESC werkt niet goed
4. Als ESC defect is:
Je hebt een ESC nodig die jouw motor en 20V aankan.
Bij Conrad kun je dan het beste kiezen voor:

  • Hobbywing Ezrun MAX6
    ✔️ 150A
    ✔️ 3–6S compatibel (tot 25.2V)
    ✔️ Werkt goed met jouw 4076 motor
    ✔️ Robuust, bekend merk

Conrad-winkelmandje – optie: jouw 20V setup behouden

Product
Link
Prijs
ESC: Hobbywing EZRUN MAX6Conrad± €135
(Optioneel) BEC: Hobbywing UBEC 5AConrad± €15
XT90 connectorsetConrad± €6
Totale kosten: ± €150–€160, en je bent weer full power onderweg.
 
Volgens wat online info wel tot 6S (25v)
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2829358-GoolRC-120A-2S-6S-ESC

Ook een plaatje van de manual, kan je kijken of het re-calibreren helpt, soms is dat gewoon het probleem.

Verder zou ik in ieder geval die accu niet echt gebruiken, degelijke gereedscapaccu;s kunnen net aan 10A leveren, goede kwaliteiscellen gaan tot 30A terwijl dit sort 1:8 setups met gemak over de 100A kan trekken. In ieder geval met de wielen van de grond kan je wel kijken of je met behulp van de manual er wat leven in krijgt.
 
Je advies is dus om sowieso om te bouwen naar 3s lipo? Wat zit hier van origine dan in? Al zal bijvoorbeeld een wetronic dit ook wel weten? Mogelijk is dat mn beste optie, er gewoon heen rijden oid? Overigens werk ik in zwolle, dus als hier een goede rc zaak te vinden is is dat ook een optie?
 
Ik heb het nergens over 3S gehad. Maar Ik weet niet hoe ervaren je zoontje is, op 4S is dit ding al supersnel en zo'n grote bak komt hard aan als je de snelheid niet beheerst.

Qua winkel moet je even in de gouden gids kijken of even googlen wat er in de buurt zit. Je kunt ook bij de club in Velp, de EVMC, eens een keer kijken of even via hun site een afspraak maken.
 
Het is voor mij, m’n zoontje rijdt vanaf volgende week met een tracertje. Dank voor alle tips! Ik ga er vast uitkomen!
 
De originele Traxxas Brushless versie zou een 2200kv motor hebben, zou op 2x 8,4V 7 cel NIMH, op 2x 2s lipo, of op 2x 3s lipo kunnen (de accu's komen in serie geschakeld, dus dat wordt 4s = 14,8v of 6s = 22,2v). Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de E-revo. Dubbele/gesplitste accupacks vanwege de gewichtsverdeling, en de geschiedenis van het chassis (brushed + nimh packs)

Dezelfde motor zou in hun E revo zitten, daarvan kan ik je verzekeren dat 2x 2s qua snelheid, en qua indruk door zijn formaat, indrukwekkend is.

Eigenlijk zoek je iemand met een 4s of 2x 2s accu's en wat verloop kabels om de boel te kunnen testen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top