Traxxas 2.4 Link van 2 naar 5 kanaals ombouw!

Puffin

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Dit wilde ik iedereen met de nieuwe 2.4 link zender van Traxxas niet onthouden. Erg simpel te doen en je hebt 2 :banana::banana: tot 3 :banana::banana::banana: kanalen erbij. Ga dit vanavond ook eens proberen:

TQ Link 2.4GHz - 2 to 4 Channel Mod

Linkje voor hetzelfde maar dan met de 27mHZ AM zenders:

Turn your 2channel 2.4ghz traxxas into 3 or 4 channel! - RCCrawler.com Bulletin Board

En (wel duur) een ombouw set van AM naar 2.4:

2.4GHz Modules : True RC, Li-polymer batteries, chargers and accessories

Assan X8D Traxxas Radio hack Assan X8D Traxxas Radio hack X8D_TRX [ASN_X8D_TRX] - $79.95 : True RC, Li-polymer batteries, chargers and accessories

Laatst bewerkt:
je 2e link geeft ook een topic over 2.4 ghz zender volgens mij. :)

maar ik heb hier ook 2 van die 2.4 ghz dingen liggen, toch eens proberen. ;)
toch wel makkelijk om de lampjes gewoon via de zender aan en uit te kunnen zetten. :D

Beetje gesoldeerd en jawel 5 kanaals zender, werkt perfect.

Kanaal 3 = servo links/midden/rechts
Kanaal 4 = servo 0 => één kant op
Kanaal 5 = servo 0 => één kant op

Als je een multiswitch van CTI of big C op 3 zet heb je max 4 schakelfuncties erbij!
Nu nog een keer testen op een 27mHz AM zender.

ik ben net met een oud model 2.4ghz zender van traxxas aan het klooien geweest, en kanaal 3 werkt! :D
Kanaal 4 waarschijnlijk ook wel maar ik heb maar 1 extra kanaal nodig. :)

op het nieuwe model zender knippert het ledje maar max. 2 keer wat volgens de video zou suggereren dat bij mijn zender maar 2 kanalen geactiveerd zijn. of dit ook echt zo is heb ik niet geprobeerd.

EDIT, idd, bij mijn andere 2.4 ghz zender werkt het niet. :(

Laatst bewerkt:
Update voor de 27mHz versie. Alleen uitbreidbaar tot 3 kanalen. Kanaal 4 kan ik niet vinden. Kanaal 3 kan met een 3 standen schakelaar gemaakt worden. Hoe:

Op de print zitten vier draden (paars/wit/blauw/bruin en dan 3 gaatjes.
Het eerste gaatje direct na bruin is het midden van kanaal 3

Op de print in de andere bundel zitten eigenlijk maar 2 aansluitingen.
geel/geel/oranje/oranje is een van de buitenste aansluitingen voor kanaal 3
groen/groen/rood/rood is de andere buitenste voor 3

Dus het eerst gaatje na bruin verbind je middels een schakelaar of met geel/oranje of met groen/rood. Geen verbinding is neutraal.

Ook getest met een 5K potmeter uit een oude zender ipv de schakelaar en wat blijkt het kanaal is volledig proportioneel. Middelste is dan na bruin, en de buitenste geel/oranje en groen/rood.

Kortom je kunt kanaal 3 met schakelaar of met draai potmeter van 5K proportioneel bedienen.

Hoe een simpele lichtschakeling te maken met een oude servo op kanaal 3 met standen schakelaar.

Neem de electronica uit een oude servo, haal de motor er af en verbind de aansluitingen voor de motor met een voltmeter. Sluit de servo aan op kanaal 3 met de schakelaar in de midden stand (0) draai aan de potmeter op de servo print tot het voltage 0 is of dicht daarbij (lukt niet helemaal precies) Als je de schakelaar verzet krijg je +4,5 Volt of -4,5 Volt. Met een weerstand van 100 Ohm of 150 Ohm kun je twee verschillende LED's schakelen, Of een groepje van weerstanden en LED's. Je kunt gewoon de motor aansluiting gebruiken. Met een gelijkrichter of een stel diodes kun je ook een simpele on/off van maken en brand de LED bij elke stand van de schakelaar, midden is dan uit.
Bij een gelijkrichter of diodes verlies je 0,5 Volt. Een beetje meten levert wel de juiste weerstand voor de LED op. Dus zo heb je nog wat aan een oude servo als de tandwielen naar de kl*te zijn.

In theorie zou de potmeter er ook uit kunnen, maar bij mijn test exemplaar werkte het niet meer. Misschien dat een techneut hier iets meer mee kan.

hey Puffin, bedankt voor het uitpluizen! ik ga dit snel ook proberen!
de potmeter op de servo is wel vervangbaar hoor, door 2 weerstanden, bijv. 2K en 3K (bij een 5K potmeter.) daarna wel een beetje finetunen. :) zo het ik het iig gefixt. :)

Gebruik gewoon twee weerstanden en een potmeter. Eerst een weerstand van 2k dan de potmeter van 1k en dan nog een weerstand van 2k. Met die potmeter is het dan heel simpel on de middenstand exact zo af te stellen dat 0 ook echt 0 is.

Daar was ik net mee bezig, het nul punt is vrij grof en geeft dan nog 1,1 Volt door, te weinig voor een LED. Met 2 weerstanden van 2,2K zit je redelijk in het midden om een schakeling te laten werken. Dit is gedaan op een hele oude servo. Bij een wat recentere moest ik wel een potmeter gebruiken en was het 0,2 Volt op de 0 stand.

Jammer dat veel relais meer dan 6 volt nodig hebben. Een simpele transistor schakeling of een compleet printje voor direct aan het kanaal zou leuk zijn. Heb al wat gezocht, maar niet iets simpels gevonden.

anyway bedankt voor de tip!

Back