Traxxas powercell parallel laden

Hallo allemaal! Hier even een kort vraagje.
Ik heb 2 traxxas powercell 1200mah accus in mijn Traxxas rally. Is het mogelijk om deze parallel te laden? Als ik de accus in mijn auto gebruik, is het dus feitelijk een 7.2v 2400mah, kan ik ze dus ook zo laden?

ps. ik heb een turnigy accucell-6

mvg,
Jacco

Wanneer je de accu's parallel gebruikt is het zelfs aan te raden ze ook parallel te laden.
Let wel dat je de laadstroom beter niet kan verdubbelen. Stel dat je één accu laad met 1C dan kan je de twee parallel geschakelde accu's het beste laden met 1,75C. Dan duurt het wel iets langer maar het is nog steeds korter dan beide accu's apart.
Het waarom hiervan gaat erg ver om hier helemaal uit te leggen daarom doe ik dat ook maar niet. Het is wel te vinden in andere draadjes die over een soortgelijke vraag gaan. Daar zijn er verschillende van.

ernst... 1,75C bij 2,4Ah = 4,2A laad stroom zou ik niet aanbevelen..

1C wordt dan eerder 0,75C. Mijn ervaring is echter zolang de accu als xS2P wordt gebruikt van begin af aan en zo ook in de toekomst dan kun je die prima met 1C laden wel af en toe balanceren. en de balanceer stekker moet ook parallel aangesloten zijn. Dus niet 2 balanceer stekkers welke je om en om balanceert.

*ik denk dat je even de C en laadstroom A verward ;)

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties!

Als ik 1 accu oprij, gaat er ongeveer 1500mah in, 1500 x 1.75 is ong. 2600mah, ik laat hem dan voor de veiligheid lekker op 2400mah staan. Weet ik zeker dat er niks fout kan gaan!

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag :D

Helaas jullie lezen niet helemaal goed (of heb ik het te onduidelijk opgeschreven :roll: ). Één accu is 1200mAh en wordt met 1C geladen en dat is dus 1,2A. Twee accu's parallel geladen met 1C zou dan 2 x 1,2A = 2,4A zijn. DAT raad ik dus af en stel ik op 1,75x. Met andere woorden 1,75 x 1,2 = 2,1A.
Laad dus die twee accu's parallel met niet meer dan 2,1A om te voorkomen dat één accu meer op z'n huid krijgt dan de andere. Verdere uitleg hierover staat al in andere draadjes.

Jacco, stroom wordt uitgedrukt in Ampères, afgekort A. Kleine stromen in milliAmpères, afgekort mA. 1A = 1000mA net als dat 1m (één meter) 1000mm (duizend millimeter) is.
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ampèreuur (Ampère gedurende een uur). Dat wordt afgekort als Ah. Kleine capaciteiten in milliAmpèreuur, afgekort mAh.
Je kan dus niet laden met 2400mah! Je kan laden met 2400mA of te wel 2,4A.
Let ook op het juiste gebruik van de hoofdletter in dit geval. Als je MA zou schrijven betekend dat Mega Ampère wat dus x 1.000.000A is. :oops:

Laatst bewerkt:
1,75C.is dus 1,75x de capaciteit van de accu ;) niet 1,75x de oude laadstroom.
daar ligt de onduidelijkheid ernst.

Ehhh
Zijn dat de originele nicad/nikkel-metaalhydride cellen .
Bij mijn weten moet je ze dan niet parallel laden.
Doordat je verschillende delta pieken hebt toch????

Ik kan er ook naast zitten en dat het toch lipo,s zijn maar dat zie ik nergens staan .

als de accus altijd parallel gebruikt zijn maakt dat niet uit wiebe ;).
uiteraard wel de volgende regels in acht nemen:

Zelfde leeftijd
Historie (gebruik)
Merk
Type
Capaciteit
En zelfde levering.

Hallo,

Na het lezen van bovenstaande heb ik toch nog een vraag:

Kun je deze twee nimh accu's op een lader aansluiten met dezelfde parallel kabel die in de traxxas auto gebruikt wordt ?

en nog een vraag: Stel dat je de accu's parallel laadt en apart gebruikt. Kun je ze dan niet meer parallel opladen ? Waarom is dat ? Omdat ze mogelijk niet even leeg zijn ?

Alvast bedankt voor het antwoord,

groeten

Vraag 1 Dat hangt van kabels stekkers en de accus af.

Vraag 2 Dat is wel de belangrijkste reden maar een oude en nieuwe accus parallel laden gaat ook niet goed omdat een oude accu met verminderde capaciteit veel sneller vol is dan de nieuwe die dan het grootste deel van de laadstroom voor twee accus te verweken krijgt.;)

Ik gebruik een fusion nx85 als lader en heb 2x een 1200mah 7,2V van traxxas en 2x een 1300mah van 8,4V van orion. Ik rij een mini summit en vind de auto met 2 batterijen wat log rijden. de parallel kabel is de standaard kabel van traxxas.

De lader kan maximaal 5A leveren. ik laad de batterijen per stuk met 1A. Opvallend is dat de parallelkabel van traxxas dikker is dan de laadkabels met de traxxas stekker van fusion. Ik denk dat de paralllel kabel de hogere stroom prima aankan. Mee eens ? of maak ik een denkfout ?

Ik heb de auto nog maar net en probeer wat verschillende dingen uit. Als de lader afslaat bij parallel laden omdat er een batterij door de deltapeak aangeeft vol te zijn, komt de andere batterij toch juist niet vol als ze niet helemaal gelijk zijn?

Hopelijk klopt mijn redenering....

Omdat ik liever met 1 batterij rij, is het dus ook beter om 1 batterij te laden. Ik had gehoopt om met een enkele batterij te kunnen rijden en het opladen met een parallel aangesloten batterij te doen. Met deze 4 losse batterijen kan ik een uurtje rijden, laden duurt dan grofweg 5x zo lang. Dat is al een stuk korter dan met de standaard lader (7 uur per batterij).

cdrom flyer bedankt voor je uitleg

Ik begrijp dat je met twee 6cellen 1200mAh en twee 7cellen 1300mAh accus rijdt maar wel allemaal apart.
In dat geval is het met nimh accus nog wel mogelijk om de 6S accus parallel te laden met 1C dus 2.4A in totaal als je begint met 2 lege accus.
Hetzelfde geldt voor de 7S accus maar dan met 2.6A.
Dat kan je lader nog aan.
Laadt echter nooit 6S en 7S accus parallel.
Je kunt de laad tijd dan nog redelijk beperken alleen met lipos zou dat nog sneller kunnen.

Back