Traxxas Rustler VXL + 1/16 Grave Digger

Brushless is mss een optie ja...maar ook een kostelijke.

Accu's werden tijdens het testen ook behoorlijk warm. Kheb er 1 gebruikt om motor te laten inlopen in dat glas water. Deze ging een goede 35 minuten alvorens merkbaar af te zwakken.
De andere 4 hielden het tijdens het rijden amper enkele minuten vol.

Volgens mij zijn ze gewoon allemaal voor de vuilbak...

Zo'n titan 550 kost zelf al 20-30 euro. Een goedkoop brushless setje heb je voor het dubbele. Maar dan hoef je die motor niet steeds te vervangen..

Tjah, een goedkoop brushless setje aan 60€ + dan nog eens accu's... + het feit dat het nog GEEN 2,4ghz is....

Waarschijnlijk is zo'n cheap setje niet eens waterbestendig. Toch vrij belangrijk voor een 9-jarige.

Als de accu's het maar 1 minuut vol houden is er inderdaad iets niet goed.
Waren ze wel helemaal vol, en niet te snel geladen?
Maar het lijkt mij sterk dat de 4 accu's allemaal in een keer kapot zijn gegaan?
Rolt de auto zonder motor wel soepel?
Of heeft u misschien de LiPo Low Voltage cut off aan staan?

Ik laad de accu's met een LRP Element lader. Die kan je instellen op 1, 2 en 4A waarbij ik de 1/16 accu's altijd laadt op 1A. Telkens laat ik deze opladen wanneer deze volledig koud zijn, ik wacht ongeveer 1u alvorens ze aan de lader te hangen. De lader stopt automatisch en geeft luid piepsignaal.

De auto rolt heel soepel zonder motor, ik had echter toen gehoord dat er iets mis was met een lager. Ik hoorde een krakje. Dat is inmiddels vervangen.

De esc staat juist ingesteld, low voltage uit dus.

Een week of 3 geleden is echter wel de stuurservo stuk gegaan door een kortsluiting want toen deed de auto helemaal niks meer. Als ik de stekker van de servo uittrok kon ik de esc wel inschakelen en gas geven. Heb toen de servo vervangen en werkte terug.
Volgens Traxxas heeft dit niks te maken met mijn probleem want de esc slaat af bij kortsluiting.

Wat ik echter eerder al vermeldde is dat ik wou testen met een 8,4v Rustler accu. Hierop knippert de esc rood/groen en gebeurt er verder niks.
Volgens jullie en Traxxas zelf zou dit zonder probleem moeten werken...

Laatst bewerkt:
Hmm, ik vind het een raar probleem.
Maar de Traxxas site zegt dat rood/groen knipperen de Low Voltage cut off is?

https://traxxas.com/support/What-Do-When-ESC-Flashing-Red-and-Green

Ik zou het voor de zekerheid toch even checken.

Brandde de servo uit het niets uit, of toen er een wiel vast zat oid?
Want een servo zou uiteraard niet zomaar mogen doorbrandden..
Het zou kunnen dat de servo kortsluiting heeft gehad, en toen de ESC heeft meegenomen, omdat alle plussen en minnen op een rij zitten op de ontvanger.
Maar dan zou de servo het nu ook niet mogen doen, en dat doet hij wel..

Ik zou de LVC voor de zekerheid even checken, en anders een afspraak maken met Anthem, die heeft goed werkende onderdelen liggen blijkbaar.

Wel, de auto had veel modderige plassen gezien die dag. Ook onder de kap hing alles vol.
Ik heb toen met de tuinslang de auto proper gemaakt. Niet met harde straal, komt eigelijk op hetzelfde neer als een gieter. Echt heel zachtjes de modder uitgespoeld zoals ik trouwens al zoveel had gedaan. De auto ietwat uitgeschud en netjes laten drogen bij kamertemperatuur. Batterijen haal ik er altijd eerst uit alvorens proper te sproeien btw.

2 dagen later wou mn zoon nog eens gaan rijden. Stak een volgeladen accu erin en schakelde vervolgens alles in zoals altijd. De wielen stelden zich recht en dat was meteen het einde van de servo.... Alles viel uit. Ik vermoed dat deze niet zo waterdicht meer was. Er was dus geen crash mee gemoeid ;-)

Bedankt voor de link trouwens. Dat is idd het effect dat ik krijg als ik een 8,4v accu aansluit. Als ik een kleine accu aansluit dan is hier niks van te merken.

Ik ga dit toch nog eens bekijken dan.

Nogmaals bedankt voor de reacties altijd. Ik stel dit heel erg op prijs hoor ;-))

Ah, dan zal het inderdaad misschien toch wat water zijn geweest in de servo.

Dan ging het dus alleen om de accu van de Rustler qua knipperen, als u een kleinere accu aansluit blijft het LEDje rood?
Ik vind het een raar probleem, misschien toch een contact opnemen met Anthem, als die in de buurt woont, en alle onderdelen heeft om het te testen?

Maar ik zou het raar vinden als het aan de accu's ligt, want dan zouden die alle 4 in eens stuk zijn gegaan?

Ik help u graag hoor, daar is het forum voor!
Ik ben nu ook benieuwd wat het probleem nu is :)

Dat is idd het gekke aan alles. Bij de kleine accu's krijg ik het rode lampje.
Ik ga het nog eens proberen met de andere batterijen ook van de Rustler.

En idd, ik denk dat ik alles nog eens deftig tracht uit te pluizen als ik tijd heb, en als het niet lukt ga ik Anthem's hulp inroepen.

Kom eigelijk heel weinig op het forum omdat ik niet heeeeel veel met rc bezig ben, maar moet zeggen dat ik toch aangenaam verrast ben door de input en hulp van jullie.:worship:

Goh... Voor zover ik kan zien zijn deze allemaal in orde ja. De esc heb ik ook open gehad maar daar valt niks te zien omdat alles in hars oid is ingegoten.
De rest van de verbindingen zijn ook allemaal in orde, tot in de ontvanger heb ik zelfs gekeken.
Visueel alles in orde dus.
Morgen ga ik nog eens wat experimenteren met de Rustler accus en de lvd.

Misschien kun je proberen om met een multimeter (als je die hebt) de kabels en solderingen door te meten. Dan zie je het vrij snel als iets niet klopt.

Vandaag geprobeerd:

Lvd stond uitgeschakeld, al de hele tijd, dus hier lag het niet aan.

Lvd ingeschakeld:
Rood-groen knipperled op de esc met Rustler accu, niks werkt.
1/16 accu opgeladen, na 10meter viel auto stil, lvd in actie.

Lvd uitgeschakeld:
Rood-groen knipperled op de esc met Rustler accu, niks werkt.
1/16 accu opgeladen, reed zoals ik in mijn probleem eigelijk omschrijf...

Heeft u al eens geprobeerd de servo los te koppelen, en dan te kijken of de ESC goed werkt?

Toen de vorige servo kortsluiting maakte werkte niks meer. Als ik deze toen afkoppelde werkte de esc weer wel. Toen een nieuwe servo gemonteerd. Dat is nog niet zolang geleden, paar weken maar. Dus veronderstel dat dit ok is.

Heb daarnet een 1/16 volgeladen en meteen in de auto gestoken. Haperen lijkt iets minder maar na max 10minuten merk je reeds groot verschil op.

Volgens mij toch de accu's denk ik... Ik weet dat het niet goed is om direct na het laden de warme accu te gebruiken maar nu ging ik er vanuit dat ze volvol was en niet al een deel kwijt was met te blijven liggen.

Kheb een nieuw accuutje besteld in de hoop dat het dat is. Mijn gevoel zegt van wel, we zullen zien....

Anders zal ik Anthem zijn esc is moeten proberen...

En als het DAN nog niet is opgelost dan spookt het hier... De naam GRAVE DIGGER waardig dus !

Misschien is die 1A om te laden net iets teveel van het goede hoewel op de zwakste (origineel Traxxas 1200mah) vermeld wordt dat laden kan tussen 0,3 en 1,2A.

Na 10min verschil merken bij een nimh is toch redelijk normaal hoor :) probeer anders eens een 2s lipo'tje ergens te vinden en test dat eens uit.Je zal direct merken waarom bijna iedereen daarmee rijd :D
Ik hoop echter dat het me je nieuwe accu nu wel opgelost kan zijn,niets zo lastig als naar een probleem zoeken en het maar niet kunnen vinden...

Back