traxxas slash 1:10 4wd

• Topicstarter Topicstarter bartjuhh
  • Startdatum Startdatum
Positieve ervaringen met Traxxas zijn er ook... :)

Heb een flinke tijd een Slash 4x4 gehad, regelmatig mee gereden tussen de HPI's, Losi's, etc.
Maar de enige die maar bleef rijden was mijn Slash 4x4, enkel in het begin wat problemen gehad met de achter assen, deze vervangen voor stalen assen en daarna 1,5-2 jaar mee gereden zonder ook maar iets te hoeven vervangen behalve versleten lagers en het gewone onderhoud aan bijv. de dempers.
En ik was er absoluut niet netjes of rustig mee.

Er wordt hier als alternatief gesproken over HPI, ik heb in totaal 3x een auto van HPI gehad, en was 3x ellende met niks anders als problemen en 0,0 ondersteuning of medewerking van HPI.
Ikzelf zal dus eerder een nieuwe Traxxas dan HPI kopen.
Zo zijn de ervaringen voor iedereen dus anders.

Als iemand gaat stunten met een competitie-buggy, heb je ook kans dat er snel wat breekt, omdat zo'n auto is gemaakt om snel over een baan te rijden, en zo licht mogelijk is gebouwd daarvoor.
Ik zou je er graag op attent willen maken dat o.a. alu chassis, bigbore dempers, HD diffs en cvd's allemaal afkomstig zijn uit de wedstrijdsport. De echte wedstrijdkits zijn er juist op gebouwd om niet snel stuk te gaan(anders kun je je race niet uitrijden ;) )
Dus competitie buggys zijn heus wel geschikt voor bashen, het is alleen een duurdere keuze. En is een offroad race niet in feite alleen maar een wedstrijdje wie zich het snelst een rondje rond de baan kan bashen? ;)

In de onroad is het zeker een trend om de wedstrijdauto's heel licht te maken wat ten koste gaat van de degelijkheid van de onderdelen. Zo lang je er alleen maar mee rijdt is er niets aan de hand maar als je een tikje maakt of soms zelfs even een graskantje pakt bestaat er een kans op schade.
In de offroad is deze trend minder maar bestaat wel.

Ik zou je er graag op attent willen maken dat o.a. alu chassis, bigbore dempers, HD diffs en cvd's allemaal afkomstig zijn uit de wedstrijdsport. De echte wedstrijdkits zijn er juist op gebouwd om niet snel stuk te gaan(anders kun je je race niet uitrijden ;) )
Dus competitie buggys zijn heus wel geschikt voor bashen, het is alleen een duurdere keuze. En is een offroad race niet in feite alleen maar een wedstrijdje wie zich het snelst een rondje rond de baan kan bashen? ;)

Deels wel, natuurlijk moet een competitie-auto betrouwbaar zijn, maar soms wordt een afweging gemaakt. Zo is een ball diff makkelijker in te stellen, en zie je vaak als upgrade voor een competitie auto. Maar een gear diff is meestal duurzamer, maar moet je uitbouwen om de olie te vervangen, wat bij een wedstrijd minder praktisch is. En zo zie je ook wel eens upgrade parts die lichter zijn gemaakt door delen weg te frezen, wordt het niet sterker van lijkt me, sluit ook aan bij het antwoord van Roelof.

In de onroad is het zeker een trend om de wedstrijdauto's heel licht te maken wat ten koste gaat van de degelijkheid van de onderdelen. Zo lang je er alleen maar mee rijdt is er niets aan de hand maar als je een tikje maakt of soms zelfs even een graskantje pakt bestaat er een kans op schade.
In de offroad is deze trend minder maar bestaat wel.

Of een populaire upgrade onder wegstrijdauto's, titanium schroeven, om gewicht te besparen. Titanium is niet sterker dan goed staal, maar wel een stuk lichter. Ook zal titanium iets sneller breken, terwijl staal dan verbuigt. Met een verbogen stuurstang kom je nog wel over de finish, met een gebroken stang waarschijnlijk niet.

Of plastic vs CF of metaal voor schokdempersteunen. CF kan ineens afbreken, en metaal verbuigt, terwijl plastic meestal terug zal veren. Maar de flex in het plastic, die voor de duurzaamheid positief uitpakt, is weer negatief voor de wegligging. Dus de webstrijdrijder kiest voor het stuggere, maar mogelijk iets meer breekbare materiaal, en de basher voor bijvoorbeeld RPM, wat meer flex heeft.

Competitie vergelijken met bashen is niet 1 op 1, vaak wordt met bashen vooral spektakel bedoeld, hoge jumps, flips in de lucht, die ook op de kop kunnen eindigen. Bij een wedstrijd is dat allemaal niet aan de orde, geen fratsen, maar de ideale lijn opzoeken, en is het sneller om een 4 tal heuvels per 2 te jumpen, dan alles in 1 keer, dan kiest de racer voor de snelste optie, maar de basher zal gaan voor die spectaculaire 4 schansen sprong.

Laatst bewerkt:
"populaire 'upgrades'" met dit stukje haal je je argument al geheel onderuit voordat je zelfs begonnen bent. Idd valt er met die upgrades niet goed te bashen, maar zonder gaat het prima. En je kun ook uren blijven doorzeveren over plastic tegen metaal, maar de algemene standaard ligt bij de meerderheid 1:8 op metalen delen. En de impact die goede kwaliteit(hé daar heb je dat woord weer) metaal kan hebben is veel hoger dan hetzelfde onderdeel van plastic van goede kwaliteit. Ook CF buigt(noem het eerder 'flexen'), weliswaar minder dan plastic maar ook de drempel waarop het materiaal meegeeft is hoger dan plastic. Begrijp me niet verkeerd maar er is niks mis met plastic, integendeel, veel 1:10 2wd buggys hebben nog heel veel plastic delen. En RPM? Het is leuk en goed materiaal, maar ook dat kan kapot door zoiets als 'teveel' buigbaarheid, waardoor het, of krom blijft staan, of zijn integriteit verliest. Maar even terug on topic, de ts zoek een shortcourse en de meeste wedstrijd sct's worden veelal gebruikt om te bashen, bijv. losi scte, asso sc10 (4x4), Hobao scrt-10, ofna hyper 10sc, tekno sct410. dit zijn bijna alle sct's m.u.v. de durango desc410. Dit zijn grofweg alle competitie trucks die er zijn.
mvg Tom

"populaire 'upgrades'" met dit stukje haal je je argument al geheel onderuit voordat je zelfs begonnen bent. Idd valt er met die upgrades niet goed te bashen, maar zonder gaat het prima. En je kun ook uren blijven doorzeveren over plastic tegen metaal, maar de algemene standaard ligt bij de meerderheid 1:8 op metalen delen. En de impact die goede kwaliteit(hé daar heb je dat woord weer) metaal kan hebben is veel hoger dan hetzelfde onderdeel van plastic van goede kwaliteit. Ook CF buigt(noem het eerder 'flexen'), weliswaar minder dan plastic maar ook de drempel waarop het materiaal meegeeft is hoger dan plastic. Begrijp me niet verkeerd maar er is niks mis met plastic, integendeel, veel 1:10 2wd buggys hebben nog heel veel plastic delen. En RPM? Het is leuk en goed materiaal, maar ook dat kan kapot door zoiets als 'teveel' buigbaarheid, waardoor het, of krom blijft staan, of zijn integriteit verliest. Maar even terug on topic, de ts zoek een shortcourse en de meeste wedstrijd sct's worden veelal gebruikt om te bashen, bijv. losi scte, asso sc10 (4x4), Hobao scrt-10, ofna hyper 10sc, tekno sct410. dit zijn bijna alle sct's m.u.v. de durango desc410. Dit zijn grofweg alle competitie trucks die er zijn.
mvg Tom

Tom, met populair bedoel ik dat ze vaak bij een wedstrijdauto al ingebouwd zijn, en dus een upgrade tov de instapversie. Maar wel een upgrade die niet direct de "bash-bestendigheid" omhoog haalt, eerder verlaagt. En metaal kan sterkte toevoegen, maar ook niet altijd, neem maar eens metalen draagarmen, over het algemeen wordt dat toch gezien als bling-bling, maar geen verbetering in duurzaamheid. Vezelversterkt plastic is dan toch meestal favoriet, ook bij een competitie-wagen.

Ik lees trouwens nergens dat de topicstarter op zoek is naar een 1:8 wagen of een SCT, de vraag was of een Slash 1:10 een goede upgrade zou zijn om in de duinen te rijden. Dus waarom de keus beperken tot SCTs? Er zijn meer opties die misschien nog wel beter uit de voeten kunnen in die omstandigheden.

hallo

ik heb nu de traxxas slash 1:16 4wd en ik vraag me af of ik er goed aan doe om een upgrade te doen naar een traxxas slash 1:10 4wd of hebben jullie andere tips om als nieuwe auto te nemen, zo ja?
mijn voorkeuren gaan uit naar:
elektro
maximaal rond de 500 euro
off road (strand en duinen)
en een beetje snelheid

alvast bedankt.

Even over die carbon upgrades.
Carbon is een dure upgrade, laten we dat voorop stellen. Het is sterker dan plastic, breekpunt ligt veel hoger. En het is lichter dan alu.
Carbon neemt men dus voor extra stevigheid tov plastic. Een losi scte rtr komt standaard met alu shock towers, helaas was dat van mindere kwaliteit, dus het boog snel bij mij. Toen had ik de carbon upgrade versie genomen en sinds dien daar nooit meer last van gehad.
Carbon wordt veelal in wedstrijden gebruikt, omdat het duur is voor een doorgaanse basher die
upgrades te kopen en niet omdat het minder sterk materiaal is.
En offroad wedstrijd autos zijn vele malen sterker dan hun bash versie. Ik heb een losi scte rtr en een scte 2.0, ik kan je garanderen dat de 2.0, wedstrijd auto, veel en veel bash bestendiger is dan de scte rtr.

Tom, met populair bedoel ik dat ze vaak bij een wedstrijdauto al ingebouwd zijn, en dus een upgrade tov de instapversie. Maar wel een upgrade die niet direct de "bash-bestendigheid" omhoog haalt, eerder verlaagt. En metaal kan sterkte toevoegen, maar ook niet altijd, neem maar eens metalen draagarmen, over het algemeen wordt dat toch gezien als bling-bling, maar geen verbetering in duurzaamheid. Vezelversterkt plastic is dan toch meestal favoriet, ook bij een competitie-wagen.

Ik lees trouwens nergens dat de topicstarter op zoek is naar een 1:8 wagen of een SCT, de vraag was of een Slash 1:10 een goede upgrade zou zijn om in de duinen te rijden. Dus waarom de keus beperken tot SCTs? Er zijn meer opties die misschien nog wel beter uit de voeten kunnen in die omstandigheden.

Upgrades zoals titanium zitten niet standaard op de wedstrijd kits, daarom zijn het ook 'upgrades'. De door mij eerder genoemde wagens hebben ook 0,0 van de door jou genoemde optie er standaard opzitten. Uit het feit dat de TS een slash wil geef ik hem alternatieven ervoor. Het feit dat de TS een 1:8 wil heb ik nooit genoemd en wat je daarover staat te wauwelen is spijkers op laag water zoeken. Ik heb 1:8 alleen gebruikt als voorbeeld tegen jouw 'plastic is beter dan...'.

En alu draagarmen? Alsjeblieft zeg, doe eens niet zo triest. Kap eens met spijkers op laag water zoeken en neem bijv. een cursus argumenteren voor beginners dan komen we al een stuk verder op het forum dan elkaars bloed onder de nagels vandaan halen met pietluttige argumenten die nergens op slaan. Ik ben overigens niet zo achterlijk dat ik alu draagarmen koop omdat ik denk dat ze beter zijn. verlaag je in ieder geval niet meer tot aluminium draagarmen, dat is gewoonweg zielig.

Upgrades zoals titanium zitten niet standaard op de wedstrijd kits, daarom zijn het ook 'upgrades'. De door mij eerder genoemde wagens hebben ook 0,0 van de door jou genoemde optie er standaard opzitten. Uit het feit dat de TS een slash wil geef ik hem alternatieven ervoor. Het feit dat de TS een 1:8 wil heb ik nooit genoemd en wat je daarover staat te wauwelen is spijkers op laag water zoeken. Ik heb 1:8 alleen gebruikt als voorbeeld tegen jouw 'plastic is beter dan...'.

En alu draagarmen? Alsjeblieft zeg, doe eens niet zo triest. Kap eens met spijkers op laag water zoeken en neem bijv. een cursus argumenteren voor beginners dan komen we al een stuk verder op het forum dan elkaars bloed onder de nagels vandaan halen met pietluttige argumenten die nergens op slaan. Ik ben overigens niet zo achterlijk dat ik alu draagarmen koop omdat ik denk dat ze beter zijn. verlaag je in ieder geval niet meer tot aluminium draagarmen, dat is gewoonweg zielig.

Tom, de metalen draagarmen waren puur om aan te geven dat je opmerking "de impact die goede kwaliteit(hé daar heb je dat woord weer) metaal kan hebben is veel hoger dan hetzelfde onderdeel van plastic van goede kwaliteit." niet voor elke toepassing hoeft te gelden. Dus minder zwart-wit is dan je het leek te doen voorkomen, om wat nuance aan te brengen.

Maar gezien je woordkeuze trek je het nu in het persoonlijk vlak, met allerlei beledigende opmerkingen over mijzelf, ipv een open discussie te voeren, en daar schiet de topicstarter niets mee op, of wel? Lijkt me beter dat ik verder niet meer met je in discussie ga, gezien eerder genoemde verwijten.

Aangezien mijn woordkeuze? Er is niks beledigends aan, ik zeg alleen waar het argument over alu draagarmen op staat. De TS schiet echter nog minder op met de discussie die nu plaatsvind over materialen. dus laten we nu weer on topic praten.

[Edit]:Overigens worden alu draagarmen wel gebruikt bij bigscales zoals hormann e.d. dus slaat je voorbeeld nogsteeds nergens op. Maar dat is puur omdat plastic het bij die dimensies(althans dit was zo) niet houdt en ook te flexibel is. Tegenwoordig zal het heus wel anders zijn, maar dat zegt niet dat metaal minderwaardig is geworden aan plastic zoals jij probeert te beweren.

Laatst bewerkt:
laid's ga weer aub op :ontopic: ipv het laatste woord willen hebben , en evt persoonlijk te worden in woord , laat iedereen in zijn waarde ....

Misschien wil je de TS eens verder kijken dan alleen een SC auto ? .
De schaal 1/16 is niet echt geschikt voor zandduinen en mul zand, ik zou liever voor een grotere schaal gaan , ook ivm de bodemvrijheid , voor duinen zand zou ik voor een 4WD gaan, buiten even het feit van het onderhoud , wat ook bij een 2Wd auto noodzakelijk is na rijden ...

Ik wou net zeggen, misschien helpt het als ik er aan toevoeg dat ik niet opzoek ben naar een race/competitie auto maar vooral naar een basher die lekker kan springen en door het zand kan scheuren.

En het onderhoud maakt mij niet zoveel uit, maar ik bedoelde meer dat ik nogal onhandig ben in het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van auto's.
En dan vond ik een traxxas toch wat makkelijk/ruimer/overzichtelijker in elkaar zitten dan bijv de hpi die ik zag.

Met een kwast kom je al een heel eind , je hoeft niet alles na elke keer uit elkaar te halen , goed schoonmaken en daarna de draaiende delen voorzien van teflon spray kan al genoeg zijn, pas na een aantal accupacks zou het raadzaam om de auto nader te inspecteren en te demonteren , daarbij helpen de exploded views van diverse merken en modellen prima . Voor een basher zou ik gaan voor de traxxas of HPI , voor de duurzaamheid een HPI . Ik heb beide merken gehad en vindt zo uit de doos , de HPI beter , de Traxxas had sneller reparatie nodig dan de HPI , voor vervangende onderdelen is Traxxas wat meer " op de hoek " te krijgen dan HPI , en bv RPM draagarmen voor de Traxxas zijn dan een goede investering ..
Maar mijn voorkeur ligt meer bij de HPI dan de Traxxas, ik heb de Traxxas 1/16 . 1/10 /1/8 modellen gehad , zowel in Slash,Rally, E-revo, E-maxx ,maar was des te blijer met de HPI Apache , Recon, rally WR8 , en Micro RS4 .

zo zie je maar zo veel zielen en ieder zijn voorkeur ....

suc6

Ohja er zijn genoeg middelen die weinig kosten voor het OH, bv kwast, tandenborstel, babydoekjes, en siliconenspray a la Action, bv circa 15 Euro.
(zal wel weer de " gevestigde orde " reacties opwekken :mrgreen: :mrgreen: )

Voor zand is een Truggy ook een optie, grote banden, dus zakt minder snel weg. Of een buggy met sandpaddles, kan ook veel fun zijn.

@Tom: Ik wilde het laten rusten na je laatste postings, maar ik wilde toch even benadrukken dat ik niet zeg dat metaal inferieur is aan plastic, alleen dat het in sommige toepassingen duurzamer kan zijn om een bepaald onderdeel van kunststof te hebben vanwege de flex bijvoorbeeld. Als tegenwicht tegen de opvatting die sommigen hebben van "alles metaal, want dat is veel sterker!" die hardnekkig rond blijft gaan, en vaak genoeg is bewezen niet te kloppen. Ik zeg niet dat jij er zo over denkt, maar je opmerking dat metaal meer kan hebben zou wel zo kunnen worden opgevat, vandaar het voorbeeld van de metalen draagarm. En daar kunnen we het over eens zijn, dat is meestal geen upgrade, dus ik zeg niet dat jij die zou moeten aanschaffen, of dat ik dat zelf zou overwegen, althans niet bij 1:10, het was puur een voorbeeld. Alles wat daar nu bij is gekomen, aanraden van een cursus argumenteren voor beginners of iemand triest noemen etc, lijkt me niets bij te dragen aan welke discussie dan ook.

Voor ik begin wil ik je graag verzoeken (en ook anderen) om goed te lezen, dat voorkomt ook vaak nutteloze discussiepunten over materialen en wat niet *zucht*

Als je overzichtelijk en makkelijk in onderhoud wil, competitie auto, die zijn er ook op gebouwd dat ze makkelijk te onderhouden zijn. En nogmaals zoals eerder, de meeste competitie wagens worden dikwijls ook als bashers gebruikt. Zoals Wen als aangaf, de Losi ten-scte is een competitie wagen die prima als basher voldoet. Wat voor soort auto je wil ligt natuurlijk volkomen van jouw smaak af, maar ik ben uitgegaan van de slash die je in eerste instantie wou.
mvg Tom

[Edit]: @indoor, windenergie is ook duurzamer dan kernenergie, maar niet beter. Het is niet zo dat volledig alu slecht is zolang er maar een deel tussen zit dat minder sterk is dan de rest eromheen, vandaar dat er plastic voor draagarmen wordt gebruikt. Maar het feit blijft dat metaal aan een gelijkwaardige kwaliteit (hoog)van plastic altijd veel sterker zal zijn. Alleen is het andere feit dan weer dat de zwakste schakel het eerst breekt. Maar ik snap niet waarom we nu bij de discussie 'Geheel alu' zijn aanbeland, terwijl het eigenlijk ging om dat de materialen in een competitie chassis niet perse ongeschikt zijn om te bashen?

@motorsports Maar als je dan uit al die auto's die je opnoemde een advies zou moeten geven die rond de 500-600 euro ligt? Want zoals de hpi apache was alleen al 900 euro.
En dan is die prijs alleen voor de auto want dan heb ik namelijk nog wat over voor uphrades zoals batterij enz.

Maar als je dan uit al die auto's die je opnoemde een advies zou moeten geven die rond de 500-600 euro ligt? Want zoals de hpi apache was alleen al 900 euro.
En dan is die prijs alleen voor de auto want dan heb ik namelijk nog wat over voor uphrades zoals batterij enz.

Voor een budget van circa 500 euro zou je dan moet gaan kijken naar een 2ehands , maar is het model SC favoriet ?, mag het ook een Buggy zijn?, denk bv aan de HPI Trophy of Vorza evt ook 2e hands, lader en lipo's kan je ook kopen bv Hobbyking , low price , nice quality .
Dan praat je over circa 300-400 euro voor een 2e hands HPI en dan de rest voor een acculader en 2 lipo's . Wil je geen 2e hands kopen, dan zou je toch voor een traxxas slash 1/10 kunnen gaan kijken , hou je ook een budget over voor een lipo en lader ....
Maar voor de degelijkheid en geen budget voor upgrade's zal je moeten gaan kijken naar bv de HPI Trophy Buggy , koop je traxxas zal je waarschijnlijk een klein budget moeten reserveren voor upgrade's .
HPI heeft de voorkeur , kijk maar eens op : HPiRacing.com

Kijk maar eens op MP voor 2ehands Traxxas of HPI vaak zitten er al lipo's bij en soms een lader .....

suc6

:idea: vindt je het moeilijk om iets via MP te kopen , neem dan een " kenner" mee om te beoordelen of je een goede keuze maakt , qua staat van de auto en onderdelen .

Als iemand mij het grote verschil tussen sc en niet sc kan uitleggen zou dat me ook een stuk helpen. Maar het gaat om een auto tot 600 euro excl de upgrades en toevoegingen hè.
Ik lees het morgen allemaal wel

De Vorza staat bekend als zeer degelijke auto, is zeker een optie om te overwegen.

SC, of beter SCT, staat voor Short Course Truck. De Slash is daar een voorbeeld van, lijkt wat op een pickup, relatief smalle maar hoge banden. Er worden ook races met deze auto's gehouden, meestal worden dan andere merken gekozen, de Slash is niet echt gemaakt voor competitie. Een buggy is een ander type auto, wat lager bij de grond, 4WD of 2WD, en kan door het lagere zwaartepunt iets harder door de bochten. De lagere afstand tot de grond maakt wel weer dat je sneller ergens op vast zal komen te zitten bij erg oneffen terrein. Een monstertruck zal je wel bekend zijn, heeft grotere banden, maar ook weer hoger zwaartepunt, dus kan wat sneller omkiepen op hogere snelheden.

Zo heeft elk type auto zijn voor en tegen. Persoonlijk neig ik naar de buggy's, maar dat is deels omdat ik het model zo fraai vind, en ze met kleine aanpassingen ook prima uit de voeten kunnen op hardere en vlakkere ondergrond. Maar voor de omstandigheden waar jij wil rijden gelden weer andere eisen.

Als iemand mij het grote verschil tussen sc en niet sc kan uitleggen zou dat me ook een stuk helpen. Maar het gaat om een auto tot 600 euro excl de upgrades en toevoegingen hè.
Ik lees het morgen allemaal wel

lees eens wat draadjes over de traxxas auto's en HPI auto's hier op het forum ,ga ook eens kijken op de traxxas en HPI website , leer je een hoop van, beetje zelfstudie wordt gewaardeerd ...

suc6

Back