traxxas spartan zout water

  • Topicstarter Topicstarter Drixels
  • Startdatum Startdatum
D

Drixels

Guest
hallo iedereen ,
ik ben een beginner in rc boten
vandaag ben ik mijn eerste boot gaan kopen namelijk een traxxas spartan.
maar nu heb ik wel een paar vraagjes,

kan deze boot varen in zout water ?
moeten de lipo's die je gebruikt waterdicht zijn?
wat voor onderhoud moet je doen nadat je gevaren hebt ?
mogelijke upgrades of verbeteringen ?

alvast bedankt
grtz drixels :D
 
als je in zout water gaat varen zal je na elke keer heel de boot uit elkaar moeten halen en alle draaiende delen schoonmaken en opnieuw is het vet cq olie zetten.

zout water is gewoon slecht voor je boot.

mvg hans
 
kan deze boot varen in zout water ? nee zo als zo als hanskes al zegt
moeten de lipo's die je gebruikt waterdicht zijn? nee de boot is zelf zo gebouwt door traxxas dat er ook gewoon soft case lipo`s er in kunnen dus niet nodig.
wat voor onderhoud moet je doen nadat je gevaren hebt ? onderkand bij schroef en de stuur deel droog maken en eventeul met wd40 op nieuw in vetten.
mogelijke upgrades of verbeteringen ?geen de boot van traxxas is zo gemaakt dat het als rtr boot prima werkt en traxxas weet wat ze doen.

nu is mijn vraag waar heb je de boot weg want de locale winkel had jou dus zelf allemaal kunnen vertellen.
 
als je in zout water gaat varen zal je na elke keer heel de boot uit elkaar moeten halen en alle draaiende delen schoonmaken en opnieuw is het vet cq olie zetten.

zout water is gewoon slecht voor je boot.

mvg hans

want wij gaan elk jaar naar kroatie en daar is spijtig genoeg zout water :(
met wat moet ik de draaiende delen invetten ? kan ik WD-40 gebruiken?
 
kan deze boot varen in zout water ? nee zo als zo als hanskes al zegt
moeten de lipo's die je gebruikt waterdicht zijn? nee de boot is zelf zo gebouwt door traxxas dat er ook gewoon soft case lipo`s er in kunnen dus niet nodig.
wat voor onderhoud moet je doen nadat je gevaren hebt ? onderkand bij schroef en de stuur deel droog maken en eventeul met wd40 op nieuw in vetten.
mogelijke upgrades of verbeteringen ?geen de boot van traxxas is zo gemaakt dat het als rtr boot prima werkt en traxxas weet wat ze doen.

nu is mijn vraag waar heb je de boot weg want de locale winkel had jou dus zelf allemaal kunnen vertellen.

1) ik zeg niet dat je NIET met de boot kan varen in zout water. ( het is er niet goed voor)
2) niet alleen onderkant bij de schroef ( heel de as met alles wat eraan hoort)
3) ook het roer is belangrijk om schoon en in te vetten.
4) ook de trims schoon houden anders worden ze bleek van het zout.
5) wd40 is leuk maar VET is veel beter

mvg Hans
 
bedankt voor alle info ,deze kan ik ZEER goed gebruiken ,
vriendelijke groetjes drixels :D
 
Als er in de winkel naar was gevraagd, wel. En als de verkoper tenminste weet waar deze het over heeft, en dat is ook niet altijd zo.
Vaak komen dit soort vragen pas achteraf, als het rc model al thuis staat. Op zich geen punt, áls je al de nodige ervaring hebt in rc boten. Het is een compleet andere wereld dan bijv. rc vliegen of rijden qua modelgedrag, onderhoud, etc.

Varen in zout water geeft, zoals al was gezegd, heel veel onderhoud achteraf én dus ook weer vooraf (alle draaiende delen uit elkaar halen, spoelen en weer invetten) na het varen. Zout is nog altijd een 'bijtend' produkt, dat bij geen onderhoud achteraf zijn werk blijft doen met alle gevolgen van dien. Dat wil niet zeggen dat het na 2 of 3 keer de boot niet meer werkt, maar je zult het binnen afzienbare tijd zeker gaan merken. Varen in chloorwater (zwembad, al hebben ze inmiddels wat andere produkten om het water schoon te houden) is ook zoiets...

De draaiende delen (motor, as, roer, servostang doorvoering) regelmatig invetten cq smeren, WD 40 is bijv. zo'n middel voor de as om het goed draaibaar of roestvrij te houden. De as ook na een paar keer varen eruit halen en opnieuw invetten of smeren. Flexassen altijd na het varen eruit halen en invetten om roest te voorkomen..

Lipo's zijn aan beide kanten vaak 'open', zelfs de gesealde 'autopakketten' zijn niet waterdicht, ondanks de behuizing. Ze kunnen wel tegen iets water, maar het moet verder niet te gek worden. Kortsluiting moet je ALTIJD zien te vermijden, bij lipo's wil je niet weten en er zeker niet bij zijn wat er dan gebeurt!
Zorg gewoon dat je boot waterdicht is, dan zijn de lipo's dat dan ook. En daarmee bedoel ik dus de afdekking of kapje afplakken met tape! Afplakken bij RTR boten wordt op dit gebied dus vrijwel altijd vergeten...

Evt. hier en daar wat kleine sponsjes of keukenpapier wegdrukken, dat vangt alvast ook wat water op.

RTR is in de praktijk nooit RTR (in de verkoopwereld) als je er lang plezier van wilt hebben.
Menig ervaren (speedboot)vaarder zou ook de Spartan eerst (bijna) volledig uit elkaar halen en opnieuw alles vast zetten cq aanpassen om er zeker van te zijn dat alles goed is. Dan wéét je in ieder geval zelf wat er evt. iets los(ser) zit of mis kan gaan tijdens het varen.
In feite vaar je anders RTR met een boot die door een ander fabrieksmatig in elkaar is gezet, en waar jij dan maar blindelings op moet 'vertrouwen' dat het goed in elkaar is gezet. Bij -in dit geval- een brushless speedboot vind ik dat nogal link, als je weet wat er allemaal mis kan gaan...
Ik zal niet zeggen dat de Spartan als RTR uit de box niet vooruit komt (de aangegeven topsnelheid zul je zeker niet zonder aanpassingen gaan halen), maar ik zou er bijv. niet deze even zomaar op een plas uitproberen zonder een roeibootje of zo bij de hand te hebben, of niet zomaar aan bijv. wedstrijden mee gaan doen. Daarvoor loop ik iets te lang mee in het rc varen. En check of de koeling ook echt en goed werkt!

De Spartan upgraden doe je in feite al door i.p.v. NiMH cellen met lipo's te gaan varen. Anders upgraden is meer lipocellen (4, 5 of 6s), andere schroeven proberen of een compleet andere setup (motor/regelaar/schroef) erin zetten.
Ik zou eerst maar 's kijken wat de boot nu doet, evt. nog hier en daar iets bijstellen aan trimvlakken, gewichtsverdeling, dat soort dingen. Zorg eerst maar dat je de boot eigen wordt, op een groot water. Het is wel iets waar veel power in zit...

Kijk anders 's op youtube, en zoek op Traxxas Spartan RC Boat Review Video. Ook op verschillende forums vind je wel de Spartan van Traxxas, met zijn ups en downs. Als het goed is zou je daar ook eerst op gekeken hebben alvorens je dit model kocht (hoop ik dan maar).

Groet BJ
 
De spartan is NIET waterdicht!!

Als je je top kap eraf neemt zie je een riggel, plak in die riggel iets van een schuimrubber (van tesa ofzo, die hebben aan 1 zijde een plakzijde).
Probeer te vermeiden om achteruit te varen, de spartan krijgt dan echt veel water binnen.
Plak vooral de 2 gaatjes aan de achterzijde onder de kap niet af, deze zijn voor ventilatie.

Ik spreek van ondervinding (heb deze boot ook net).

In de manual zie je op pagina 19 en 20 illustratie's staan,kijk even na of je trimtabs en je drive strut staan zoals daar vermeld.
Dit is niet het geval, verander zoals het in de manual staat en je hebt een hele andere boot.

Vergeet ook niet alle schroeven aan de achterzijde nog eens na te lopen want die staan niet goed vast.

Ik hoop je hiermee al een eind te kunnen helpen.
 
<quote zaman: Ik spreek van ondervinding (heb deze boot ook net).> end quote

Ik ben benieuwd waarmee: Ook al water in de boot gekregen? Er achteruit mee gevaren? Of toch betere ventilatie door die 2 gaatjes?

Ten eerste:
Achteruit varen... met zo'n boot?! Lijkt me niet verstandig, ook al heb je bijv. slechts een 4s lipo erin... Gooi die achteruit -als het kan bij die regelaar- er meteen uit! Met zo'n boot vaar je namelijk gewoon alleen maar vooruit... Het gaat GEHEID een keer (goed) fout als je er een achteruit op een speedboot hebt zitten en die per ongeluk op vol gas gaat of bijv. bij een storing in z'n achteruit slaat. Onzin, zo'n achteruit, én gevaarlijk!

En ventilatie gaten in een speedboot? Plak die gaten maar rustig af! Als je al ergens water in een speedboot (zoals de Spartan) kunt krijgen is het daar zeker wel door, zeker als deze 's op de kop komt te liggen. Water kan écht op de vreemdste plaatsen naar binnen komen! Afplakken is door de jaren heen de enigste remedie om het meeste water buiten de speedboot te houden.

Als de speedboot -met watergekoelde motor en regelaar- goed werkt is er helemaal geen ventilatie nodig. Zelfs de lipo's stook je -normaal- niet zo warm, en kunnen nog wel een stootje hebben voordat die gaan 'klagen' i.v.m. de warmte (bij bijv. +55 graden).
Je setup moet dus allereerst goed zijn. Ik neem toch maar even aan dat Traxxas -bij deze RTR- daar ook aan gedacht heeft, dat deze boot zelfs met 6s geen oververhittingsproblemen gaat krijgen. En dan nog: waarom ventileren?! Omdat Traxxas dit nodig vindt? Ik kan je zeggen, zelfs in wedstrijdboten met heftige setups wordt dit niet gedaan, als de waterkoeling goed werkt is ventileren zelfs absoluut onzin.
Het heeft ook niet echt zin, de warmte blijft toch in de romp hangen. Hou je motor en regelaar relatief koel, dan heb je de grootste winst al te pakken.

Traxxas moet bij een volgend speedbootmodel of verbeterde versie van de Spartan (wie weet!) nog maar 's (veel) beter kijken bij de 'echte' speedboten (en dan bedoel ik dan niet de 1:1 versies ;) ). Ik weet het, ze moeten ergens een grens trekken (bijv. toch ABS i.p.v. epoxyromp om maar een dwarsstraat te noemen) om het nog enigzins betaalbaar te houden en een balans te vinden tussen prijs en kwaliteit, maar er zijn zeker verbeterpunten.

En uit het verhaal van zaman blijkt ook maar weer dat bij een RTR boot, zelfs van Traxxas, je toch echt weer alles zelf moet checken of het inderdaad wel vast zit...
Gelukkig dat dat dan toch wel weer gelijk wordt bevestigd! ;)

Groeten BJ
 
Zoals BJ al heeft gezegd en ook ik elke keer weer moet constateren:

Er bestaat niet zoiets als RTR! ("There's no such thing as RTR!")

De boot is in de fabriek geassembleerd (vaak niet eens erg goed) en dat is het.

Het vaarklaar maken moet je zelf doen, of een ervaren vaarder dit voor je laten doen.

In de praktijk komt het er op neer, dat je alles, wat niet vastgelijmd zit, los neemt, dan alle lijmverbindingen naloopt en eventueel verstevigd met glasweefsel en epoxy (een motorhouder die alleen met een randje lijm vastzit komt bij een klapper op hoge snelheid los, is het niet bij de eerste keer, dan wel bij een volgende).

Vervolgens bouw je de boot weer op, waarbij alle huiddoorvoeren afgedicht worden gemonteerd (geen siliconenslang door een gat in de romp, maar een buisje erin gelijmd, waar aan weerskanten een slang op past, dát is waterdicht) en alle boutverbindingen worden gezekerd met loctite.
Eventueel een stukje mosrubber achter het roergarnituur en de strut, zodat ook op die bouten er geen lekkage optreedt.

Dan begin je met het afstellen; grofweg volgens de gebruiksaanwijzing en dan fijntunen aan het water.

Nog even ter aanvulling; er worden wel degelijk RTR boten aangeboden zoals de Samurai van BK, maar die kosten dan volledig vaarklaar (zonder zender) dan ook ietsje meer:
Kale romp:
http://www.bk-electronics.de/html/bootsrumpfe.html
Vaarklaar:
http://www.bk-electronics.de/html/elektro2.html
Even naar beneden scrollen voor de prijzen van de Samurai.
De boot is dan ingevaren en afgesteld.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
mogelijke upgrades of verbeteringen ?geen de boot van traxxas is zo gemaakt dat het als rtr boot prima werkt en traxxas weet wat ze doen.

- De eerste serie motoren en regelaars hielden het nog geen paar minuten vol. Ondertussen zijn de motor en regelaar vervangen door castle creations electronica;
- Bij de minste of geringste duik, splijt het dek van de romp af. Intussen is de romp ook bij versie twee aanbeland. De punt loopt niet meer naar beneden af maar recht door. Dit zou de assemblage moeten vergemakkelijken waardoor de romp minder snel splijt;
- En inderdaad kan je met deze boot achteruit varen waarbij er water naar binnen komt. Hiervoor zijn inmiddels oplossingen op de markt
 
- En inderdaad kan je met deze boot achteruit varen waarbij er water naar binnen komt. Hiervoor zijn inmiddels oplossingen op de markt

Ben dan toch weer benieuwd welke oplossingen dat dan zijn...
En ... waarom zóu je achteruit varen met zo'n boot als je weet welke problemen je dan zeker kunt verwachten?

Groet BJ
 
ik zou niet al te panish met zeewater omgaan, even naspoelen met "schoon" en gelijk smeren en kan niet al te veel misgaan, desnoods moet je wat vaker de lagers vervangen, maarja
 
ik ben een echt beginner , dit is men eerste boot ,dus dit is al veel info voor me .
daarom deze vraagjes,
-er zat een busje olie bij , is deze voor alles goed ?
-welke punten moet je invetten?
-mag ik de boot helemaal afplakken , word het dan niet een soort oven ?
-mag ik mijn lipo's is een diepvrieszakje steken tegen het water ?
-wat zijn huiddoorvoeren?
-wat is CQ?
-alles uitelkaar halen vind ik nogal link :D
-en als ik vaar komt er veel olie in de boot en uit het gaatje aan de schroef , wat moet er dan terug in?
ik ben echt nieuw in deze hobby , ik heb alleen auto's gehad , ik heb deze boot gekregen van mijn pa dus ik wist van niks :D
vriendelijke groetjes dries
 
vraagjes,
1) -er zat een busje olie bij , is deze voor alles goed ?
2) -welke punten moet je invetten?
3) -mag ik de boot helemaal afplakken , word het dan niet een soort oven ?
4) -mag ik mijn lipo's is een diepvrieszakje steken tegen het water ?
5) -wat zijn huiddoorvoeren?
6) -wat is CQ?
7) -alles uitelkaar halen vind ik nogal link :D
8) -en als ik vaar komt er veel olie in de boot en uit het gaatje aan de schroef , wat moet er dan terug in?
vriendelijke groetjes dries
Hallo Dries;

1) de gebruiksaanwijzing zou moeten aangeven waar je de olie voor moet gebruiken.
2) De flexas moet vet zijn, evenals de lagers van het eindstuk, waar de schroef aan zit.
3) Afplakken is geen kwestie van mogen; je móet je boot waterdicht afplakken, anders loop je kans op waterschade als je 'm op z'n dak vaart.
Dus ook de 'ontluchtingen' op de kap (welke gek maakt er nu gaten in de romp...?)
4) Lipo's kunnen best tegen een paar spatjes, als je zoveel water in de boot krijgt, dat je de lipo's moet gaan inpakken, is er iets goed mis.
5) Een huiddoorvoer is de plaats waar een slang, of een as door de romp naar buiten/binnen gaat.
Op de foto zie je de doorvoer van de koelwaterslang:
full

In de romp is een aluminium buisje gelijmd en aan weerskanten wordt daar de siliconenslang op gestoken, op die manier is de doorvoer waterdicht.
Een gat, waar een siliconenslang doorheen steekt, is dat niet.
6) Ik heb geen idee wat je met CQ bedoelt; QC betekent quality control.
7) Maak veel (scherpe) foto's van de dingen die je los maakt, dan weet je hoe het gezeten heeft.
De boot niet demonteren en opnieuw in elkaar zetten kan catastrofaal uitpakken.
8) Ik zou de flexas niet smeren met olie, dat ben je veel te snel kwijt, maar watervast vet gebruiken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beste jan ,
-waar bevind zich de flexas ( dit klinkt denk ik wel dom voor je :D)
-De boot niet demonteren en opnieuw in elkaar zetten kan catastrofaal uitpakken. ->
dit vind ik nogal risicovol , ik heb wel alles goed vastgezet en nagekeken
-ik vind de lipo's in een zakje steken wel een goed idee , lipo's kosten nog al veel :D
- de siliconen slang loopt gwn door een gaatje , er zit een beetje speling op , kan dit kwaad ?
grtz dries
 
bij mij zat er een wit spuitbusje bij , marine graese , kan ik dit voor alles gebruiken ?
 
Back
Top