<quote zaman: Ik spreek van ondervinding (heb deze boot ook net).> end quote
Ik ben benieuwd waarmee: Ook al water in de boot gekregen? Er achteruit mee gevaren? Of toch betere ventilatie door die 2 gaatjes?
Ten eerste:
Achteruit varen... met zo'n boot?! Lijkt me niet verstandig, ook al heb je bijv. slechts een 4s lipo erin... Gooi die achteruit -als het kan bij die regelaar- er meteen uit! Met zo'n boot vaar je namelijk gewoon alleen maar vooruit... Het gaat GEHEID een keer (goed) fout als je er een achteruit op een speedboot hebt zitten en die per ongeluk op vol gas gaat of bijv. bij een storing in z'n achteruit slaat. Onzin, zo'n achteruit, én gevaarlijk!
En ventilatie gaten in een speedboot? Plak die gaten maar rustig af! Als je al ergens water in een speedboot (zoals de Spartan) kunt krijgen is het daar zeker wel door, zeker als deze 's op de kop komt te liggen. Water kan écht op de vreemdste plaatsen naar binnen komen! Afplakken is door de jaren heen de enigste remedie om het meeste water buiten de speedboot te houden.
Als de speedboot -met watergekoelde motor en regelaar- goed werkt is er helemaal geen ventilatie nodig. Zelfs de lipo's stook je -normaal- niet zo warm, en kunnen nog wel een stootje hebben voordat die gaan 'klagen' i.v.m. de warmte (bij bijv. +55 graden).
Je setup moet dus allereerst goed zijn. Ik neem toch maar even aan dat Traxxas -bij deze RTR- daar ook aan gedacht heeft, dat deze boot zelfs met 6s geen oververhittingsproblemen gaat krijgen. En dan nog: waarom ventileren?! Omdat Traxxas dit nodig vindt? Ik kan je zeggen, zelfs in wedstrijdboten met heftige setups wordt dit niet gedaan, als de waterkoeling goed werkt is ventileren zelfs absoluut onzin.
Het heeft ook niet echt zin, de warmte blijft toch in de romp hangen. Hou je motor en regelaar relatief koel, dan heb je de grootste winst al te pakken.
Traxxas moet bij een volgend speedbootmodel of verbeterde versie van de Spartan (wie weet!) nog maar 's (veel) beter kijken bij de 'echte' speedboten (en dan bedoel ik dan niet de 1:1 versies

). Ik weet het, ze moeten ergens een grens trekken (bijv. toch ABS i.p.v. epoxyromp om maar een dwarsstraat te noemen) om het nog enigzins betaalbaar te houden en een balans te vinden tussen prijs en kwaliteit, maar er zijn zeker verbeterpunten.
En uit het verhaal van zaman blijkt ook maar weer dat bij een RTR boot, zelfs van Traxxas, je toch echt weer alles zelf moet checken of het inderdaad wel vast zit...
Gelukkig dat dat dan toch wel weer gelijk wordt bevestigd!
Groeten BJ