traxxas spartan zout water

• Topicstarter Topicstarter Drixels
  • Startdatum Startdatum
vandaag voor de eerste keer gaan varen , en het eerste probleem is al een feit .
de boot stuurt amper , kan dit aan de zender liggen en hoe moet ik die dan terug afstellen?

Hallo Dries,

Da's geen probleem, da's een kwestie van instellen op de zender, zie hier:
traxxas-spartan

Nog even ter aanvulling op het filmpje over het onderhoud; als de boot nog niet gedemonteerd is, zie je de speling tussen de drivedog, die de prop vasthoud, en het achterste lager.
Deze speling is belangrijk; je flexas zal zichzelf onder last een beetje opwinden, waardoor die speling verdwijnt.
Zet je de boot na het onderhoud weer in elkaar en je vergeet die speling er in te laten, dan loopt de volgend vaart de boel warm, en, als het tegen zit ,raken de motor en regelaar oververhit, omdat die veel te hard moeten werken...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dries,

Da's geen probleem, da's een kwestie van instellen op de zender, zie hier:
traxxas-spartan

Nog even ter aanvulling op het filmpje over het onderhoud; als de boot nog niet gedemonteerd is, zie je de speling tussen de drivedog, die de prop vasthoud, en het achterste lager.
Deze speling is belangrijk; je flexas zal zichzelf onder last een beetje opwinden, waardoor die speling verdwijnt.
Zet je de boot na het onderhoud weer in elkaar en je vergeet die speling er in te laten, dan loopt de volgend vaart de boel warm, en, als het tegen zit ,raken de motor en regelaar oververhit, omdat die veel te hard moeten werken...

Groeten, Jan.
bedankt jan ,
ik dacht dat de speling van de flexas niet normaal was dus dit is een grote opluchting :D
maar nu nog een vraagje , bij mij zat een wit busje met traxxas marine grease (het heeft een rode kleur) , kan ik dit voor alles gebruiken (flexas,motor , )
grtz dries :D

Hallo Dries,

Ik zou het vet alleen voor de flexas gebruiken, de motorlagers zijn af fabriek gesmeerd en tenzij je alles onder water hebt gehad hebben deze lagers weinig tot géén smering nodig.
Misschien een keer per tien vaarten een klein(!) drupje olie, geen vet.

Groeten, Jan.

Hallo Dries,

Ik zou het vet alleen voor de flexas gebruiken, de motorlagers zijn af fabriek gesmeerd en tenzij je alles onder water hebt gehad hebben deze lagers weinig tot géén smering nodig.
Misschien een keer per tien vaarten een klein(!) drupje olie, geen vet.

Groeten, Jan.
danku voor de info :D

hallo iedereen ,
zoude jullie even mijn foto's willen bekijken van mijn spartan , ik twijfel aan de afdichting ( dit hadden we nog thuis liggen )

grtz dries :D

Hallo Dries,

Een snelle boot moet je afplakken met tape, niet het deksel onder druk zetten met stukjes tochtstrip, die niet 100% aansluiten en geen 100% afdichting geven.

Dus:
Afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken, afplakken...

Groeten, Jan.

Hallo Dries,

Het ontwerp van de Spartan is gedaan met het uiterlijk in gedachten, niet functionaliteit, sneu.

Een boot met zo'n slecht ontworpen deksel valt bij mij gelijk al af...
Op het filmpje wordt er ook al gezegd, dat het deksel niet de ideale vorm heeft, nou dat klopt, de achterkant is niet eens waterdicht af te plakken zonder dat je de boel moet aanpassen.
Ik heb nog nooit zo'n beroerd ontworpen "RTR" boot gezien.

Een speedboot moet een deksel hebben als op de foto, rechthoekig en gemakkelijk af te plakken.

full

Groeten, Jan.

yello jan ,
dus als ik het goed heb begrepen heb ik eigelijk de verkeerde beginnersboot genomen , ik heb altijd traxxas gehad dus ik wou niet overstappen wegens goede service na verkoop .
ma als ik de boel zou afplakken is het uiterlijk een beetje weg :(
maar jij plakt de boot langs de binnenkant af , hoe ziet het deksel er dan uit ?

vriendelijke groeten dries :D

Hallo Dries,

De boot op de foto is nog onder constructie, omdat ik met hars en glasweefsel werk, heb ik de rest van de boot met doorzichtige tape afgeplakt, zodat ik niet op het glanzende oppervlak zou morsen.

Als de kap erop zit, zijn vier stroken tape voldoende om de boot waterdicht te maken.

Zie hier voor een paar foto's met de kap erop:
R2hobbies.com - 31.5" RC EP Fiberglass FRP Arowana Mono 2 Deep-vee a-RTR Racing Boat, a-RTR, rcbt0028_code
Bij gebruik van transparante tape zie er niks van.

Mijn boten zijn wedstrijdboten, ze moeten maar één ding, hard varen.
Hoe ze eruit zien, zal mij worst wezen...

full

Groeten, Jan.

Beste Jan ,
Dat is wel een hele mooie boot , bedankt voor alle tips :D
Grtz dries

Hallo Jort,

Als de vraag een bestaand ontwerp boot/auto/vliegtuig betreft, zou ik eerst de zoekfunctie gebruiken, rechts bovenaan de pagina.
Levert dat niet het gewenste resultaat, dan maak je een nieuw topic aan.
Dit doe je door in de betreffende sectie van het forum b.v. speedboten aan te klikken; onder de zoekfunctie vind je dan een blauw vak: 'maak nieuw topic aan'.
Hier klik je op, en dan wijst het zich vanzelf.

Mocht dan niet het geval zijn, dan horen we het wel...

Groeten, Jan.

Back