Traxxas Titan motor 'probleem'

Ik heb het al zo vaak gelezen.

'Traxxas titan motoren zijn bucht en gaan snel stuk'.

Dit ligt niet aan de motoren maar aan u zelf.

De oplossing is door de motoren rustig aan te roderen. Wat zeker een must is bij nieuwe brushed motoren. Dat de koolborstels wat slijten.

Als je je Titan motoren nieuw hebt.
Laat hem draaiien op 1.5V en goed invetten die lagers! Als je geen apparaat, lader hebt om hem op een rustig tempo te laten roderen. Kan dit zeer makkelijk opgelost worden.

Verbind de motor met de esc zet alles aan en zet de throttle van je zender wat te ver dat die motor uit zichzelf begint te draaien. Laat dit een uurtje doen. Vet af en toe de lagers van de motor in!

Als je klaar bent laat je de motor in gedestileerd water lopen. Dit is water zonder mineralen. Dit water verkrijg je door bv. het water dat achterblijft in je droogkas of wasdroger? zoals jullie het noemen.

Laat je motor hier een 5 tal minuutjes in draaiien. Daarna de motor zeer goed afspuiten met een compressor of een fles met perslucht.

Vet die lagers weer in en eventueel een drupje comb drop.

Hierdoor zal de motor beter presteren en vele langer meegaan !

Als er fouten instaan zeg het dan maar, ik ben zeker niet perfect:D


Hopelijk stopt het nu dat titan motoren zogezegt slecht zijn.
 
Titan motoren zijn inderdaad niet slecht, maar als je moet kiezen tussen een borstel motor en een borstelloze motor, dan kies ik zoiezo voor de borstelloze.

gr koen
 
Iedereen denk ik Koenie. Maar het zou zonde zijn , je koopt een nieuwe wagen begint volop te rijden en dan geeft die het op. De meeste beginners geven het gelijk maar op vermoed ik.. Dan denke ze, zo een dure wagen en nu al stukken?!
 
Ik heb een hele tijd met mijn titan motor gereden zonder ook maar enige problemen te hebben. Het vermogen is vrijwel niet afgenomen. Ook heb ik er niets speciaals aan gedaan. Ik heb gewoon met 7.2V even 20sec rustig gas gegeven. Daarna gewoon volop gereden.

Wel kan ik je vertellen dat:
De VXL regelaar (brushless) een beveiliging heeft met een soort van wacht-tijd tussen vooruit en achteruit rijden.
De XL-5 regelaar heeft dit NIET, en dus kun je achteruit rijden, en vervolgens vol gas vooruit, zodat de auto wheelies maakt. Op deze manier moet de motor even extra veel vermogen leveren en verbranden de koolborstels. Mijn zus heeft toen haar titan motor in een week tijd in de soep gereden. Ze vond het geweldig hoe ze wheelies kon maken door eerst achteruit te gaan en dan vol gas vooruit. De motor leverde gewoonweg geen vermogen meer en kwam niet boven de 5km/h uit.
 
*Op last van robert verwijderd*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vreemd, ik heb nog nooit gehoord dat je een electro motor moet inrijden,

nitro of benz motoren wel natuurlijk, omdat je , je piston moet laten passen

pas op!! je kan gelijk hebben, maar dat is de eerste keer dat ik dit hoor,
 
vreemd, ik heb nog nooit gehoord dat je een electro motor moet inrijden,

nitro of benz motoren wel natuurlijk, omdat je , je piston moet laten passen

pas op!! je kan gelijk hebben, maar dat is de eerste keer dat ik dit hoor,

Ook bij brushed motoren heb je zaken die op elkaar moeten inslijten. De brushes en de collector die op elkaar moeten inslijten voor beter contact en dus betere perfomance en ook langere levensduur door minder vonken.

Dit hele verhaal gaat niet op voor Brushless motoren die hebben daar geen last van en die hoef je niet in te lopen.
 
Als je dit te veel werk vind kan je ook de auto met de wielen van de grond zetten en ze dan een half uur zachtjes laten draaien via de zender.

Heb ik gedaan bij mijn slash en bij een bandit en die lopen beiden als een trein al tijden!!!!
 
Je kunt ook je Pinion er even afhalen is nog net wat beter door dat de motor niet belast wordt tijdens het inlopen.
 
De eerste motor van m'n broer z'n Rustler was ook na 5 dagen dood, dit omdat de verkopende partij deze info niet had verstrekt. Nieuwe motor een volle accu zachtjes in laten lopen, en daarna met WD40 ingespoten. Blijft het nu al een tijdje doen. Ook spoelen we de motor na iedere keer rijden af, laten drogen en dan opnieuw wat WD40 erin...
 
Ook na iedere keer rijden de motor af laten koelen alvorens de volgende accu "leeg" te rijden.

Denk dat dat smeltende spoelen en/of het verzwakken van de permanente magneten voorkomt/minimaliseert.

(geldt voor alle e-motoren)
 
Back
Top