Traxxas velineon 3500kv

Discussie in 'Electro offroad' gestart door jobbo97, 25 sep 2012.

  1. jobbo97

    jobbo97

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Nederland, Apeldoorn
    Beste,

    Ik heb zo juist de velineon set binnen, en het nu redelijk slecht weer is met vooral regen wil ik graag beetje door plassen enzo rijden.

    Maar kan je wel met de 3500Kv motor door plassen rijden, ook als de motor helemaal onder water is?

    Op de regelaar staat wel die die waterproof is maar niet op de motor.

    dus ik dacht; ik vraag het eerst ff 't forum

    Bedankt,
    Job
     
  2. ghostjen

    ghostjen

    Lid geworden:
    1 mei 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    belgie
    VELINEON BRUSHLESS POWER
    hier zeggen ze toch dat hij waterdicht is, maar ik zou er toch ook geen boot van maken als ik u was :)
     
  3. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Ja door plassen rijden kan, alleen je lagers hebben onderhoud nodig. Anders roesten ze vast...

    Verstuurd van mijn GT-I9300
     
  4. pataties

    pataties

    Lid geworden:
    27 jan 2012
    Berichten:
    50
    Locatie:
    scharnegoutum
    Electro motoren zijn altijd waterdicht! ze werken als een soort magneet dus kunnen tegen water. Sommige mensen laten hun brusshed motor zelf in een glas water ''inlopen'' zodat de koolborstels goed slijten voor gebruik...

    Dus de motor is ook waterdicht ;)
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ehhh waterdicht? , dan komt er toch geen water in de motor?, electro motoren zijn altijd waterdicht ?, ehh en de koelgaten dan op de brushed motor?, is zeker een transparant vliesje overheen om het waterdicht te maken ?
    Laten inlopen voor de koolborstels , en de motor was waterdicht ?:confused::confused:

    Je schrijft toch wel wat tegenstrijdigheden ..........


    Nee ze zeggen dat de esc waterproof is , niet de motor !

    Lees eens de VXL. Topics staan legio voorbeelden en ervaringen van de VXL set , ook de ervaringen met vocht :wink:
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik heb met mijn eerste traxxas slash redelijk lelijk gedaan.Achteraf zette ik deze in de douche en spoelde hem af.Wanneer hij eruit kwam werd deze afgeblazen met perslucht en achteraf even een haardroger.wat wd40 op de motor en klaar.Nooit problemen gehad.
    Heb wel al op youtube een filmpje gezien van iemand die zijn traxxas als boot gebruikt en dan houd het na een tijdje wel op.
     
  7. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    Door wat water heen is voor de VXL motor geen probleem. Zorg er echter wel voor dat deze daarna goed schoon gemaakt worden... niet de buitenkant maar daadwerkelijk de gehele motor uit elkaar halen!
     
  8. akkie3000

    akkie3000

    Lid geworden:
    20 dec 2010
    Berichten:
    39
    Het gehele VXL setje is waterproof, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

    Wat betreft het waterdicht zijn van alle elektromotoren, dit geld alleen voor brushed motoren met koolborstels, niet voor de brushless motoren, daarbij werkt het anders.
     
  9. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Leg uit :rolleyes:, ben erg benieuwd waarop dit berust ....
     
  10. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Een brushed motor is zelden waterdicht. Brushless motoren zijn meestal beter afgesloten. Kijk naar de Titan motor, dat is een groot gapend gat. De VXL motor is redelijk afgesloten. Onderhoud van de lagers is, zoals al gezegd, belangrijk.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2012
  11. jobbo97

    jobbo97

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Nederland, Apeldoorn
    Bedankt voor alle info!

    Maar hoe maken jullie eigenlijk de motor schoon, met perslucht, doekje en wat wd40?
     
  12. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Met WD40 heb je kans dat je lagers droog komen te staan. Het is wel zo handig om die te smeren.
     
  13. RCNoob

    RCNoob

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Utrecht (stad), Nederland
    Ik heb 2 Traxxas Rustler VXL's en die hebben flink van sneeuw/regen mogen proeven. Tot op heden geen problemen gehad.
     
  14. jobbo97

    jobbo97

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Nederland, Apeldoorn
    Heb je de motor nog ooit schoon gemaakt.

    @Pete®tje: Met WD40 heb je kans dat je lagers droog komen te staan. Het is wel zo handig om die te smeren.

    Hoe smeert u dat, ik mountainbike ook dus zou het met de zelfde olie kunnen als je de ketting mee insmeert?
     
  15. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    De motor lagers krijgen flink wat meer toeren te verduren dan je mountain bike tandwielen, maar op zich zou het kunnen werken.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik een of ander Robbe spuitje gebruik waarvan ik geen idee meer heb wat er precies in zit, maar de lagers lopen er als een zonnetje mee. Het is iets van high precision spul of zo.

    Volgens mij is het belangrijker om ze af en toe schoon te maken en te smeren, dan wat je nu precies gebruikt om te smeren. Het verbaast me altijd hoeveel troep er nog in lagers terecht komt, zelfs in rubber sealed lagers.
     
  16. jobbo97

    jobbo97

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Nederland, Apeldoorn
    Gebruikt u zo iets: Robbe 5532 PRECISION GREASE | RC Modelbouw Hilversum

    Om de hoeveel tijd haalt u de motor uit elkaar en maakt u alles schoon en smeert u weer in?
     
  17. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Je moet olie hebben. Mijn advies als je niet in het water rijdt gewoon een keer of 2x per jaar de lagers vervangen. Traxxas heeft een rebuild kit voor deze lagers. De lagers moet je niet smeren met vet(zeker de motor lagers niet). Liever helemaal niet smeren en dus 2x per jaar (ongeveer) vervangen.

    Verstuurd van mijn GT-I9300
     
  18. MASSEFRANK1999

    MASSEFRANK1999

    Lid geworden:
    24 mei 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    roswinkel drenthe
    ik gebruik naaimachine olie van het merk kroon oil en dat werkt perfect
     
  19. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    maar hij had het ook over het onder water komen te staan. Opzich niet erg, alleen geeft je handleiding wel aan, en dit is ook echt zo dat als hij een tijdje (20 sec.) onder water staat dat je dan een even alleen met weinig gas mag rijden. Dan kan het water weer de motor uit. Het kan zelfs gebeuren dat als je hem een langere tijd onderdompelt dat hij het even niet meer doet en je hem eruit moet vissen omdat je hele motor vol met water staat. En je snapt denk ik wel dat als al die stromen worden verbonden dat je kortsluiting in je motor krijgt. en dan blokkeert hij gewoon (nee geen beveiliging maar door de kortsluiting draait ie niet). Zelf wel eens mee gemaakt en dat merk je echt wel hoor, je hoeft er dus niet bang voor te zijn. Gewoon even de gaten die in de motor zitten (bij de 380 aan de voorkant) naar beneden houden zodat alles er weer uit kan.

    Oke, heel verhaal, maar veel plezier :)
     
  20. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Kortsluiting maakt je motor niet onder water. Ten eerste er zit een isolerende laag om de koper windingen en ten tweede (zoutloos) water geleid deze kleine spanningen heel slecht..

    Verstuurd van mijn GT-I9300
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2012

Deel Deze Pagina