Treffen Type IX U-boot geintereseerden

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 30 okt 2005.

  1. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor iedereen die niet heeft kunnen komen een kort verslag van ons IX-Treffen in Leerdam. Het was naar mijn mening een zeer geslaagde dag waarop ik veel heb kunnen leren van de andere aanwezigen.

    Het begon allemaal om 11.00 waarbij U-Kater is verraste met zijn enorme kennis op het gebied van duitse U-boten en zijn boekenkast vol met de meest waanzige boeken op duiktbootgebied.

    Exte aanraders zijn het boek van trojka (U-Kater zou jij het ISBN nummer nog even willen posten?). Waarvan hieronder een willekeurige bladzijde:

    [​IMG]

    Andere aanraders zijn "Vom Original zum Modell: Uboottyp IX C (ISBN 3-7637-6005-9) en "Vom Original zum Modell: Uboottyp VII C (ISBN 3-7637-6005-9).

    [​IMG]

    Daarnaast had U-Kater schitterende tekeningen bij zich van de IX-C. Deze waren erg interessant voor de detaillisten onder ons.

    Ook waren er vier Engel boten (IX-D2) in verschillende staat van afbouw te bewonderen. Erg leuk om te zien was dat een ieder toch zijn eigen draai aan de boot weet te geven en dat verschillende zaken totaal verschillend worden opgelost en aangepakt terwijl er ook weer een hoop overeenkomsten zijn.

    Ik denk erg leerzaam en ik hoop dat de bouwers in ieder geval hebben kunnen leren van de fouten en ervaringen van de anderen. Ik in ieder geval wel en hoop de boten (of in ieder geval een aantal) te mogen zien varen in Lelystad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als onverwachte gast op dit IX-treffen was er ook nog een type VII aanwezig.

    [​IMG]

    Deze kwam speciaal uit Ridderkerk voor de eerste testen met het trimmen en uitbalanceren van de boot. Hiervoor was er een speciale testbak gevuld met water.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat zelfs IX freaks hun prioriteiten weten te stellen: "lunch" vs. "geestelijk voer" (=lees informatie over de IX) blijkt uit onderstaande foto. Het was niet alleen leerzaam, maar ook erg gezellig en leuk de gezichten achter verschillende namen op het forum eens te kunnen zien:

    [​IMG]

    Tenslotte was er nogal wat belangstelling voor de Turm-IV met vierling FLAK van dream-arts (zie www.dream-arts.de of www.dream-arts.com). Gezien de matige detailliering van Engel waren er een aantal mensen die overwogen een dream-arts toren te gebruiken i.p.v. de originele Engel toren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Samenvattend een geslaagde dag. Tijdens het nakaarten zijn er al weer nieuwe ideeen naar voren gekomen voor een volgend treffen. Wat te denken van:

    • Themadag weatheren;
      Vaardag in een zwembad;
      Enz....
      Enz..


    Groetjes:

    Mathijs
     
  2. BJmax

    BJmax

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Rijswijk
    :lol: Het was zeker de moeite, zeer leerzaam en heeeeel gezellig... :lol:

    ik hoop snel iets meer bouw tijd vrij te maken...

    de volgende keer ben ik er ook zeker weer bij..

    gr

    Johan :rolling:
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dit was zeker voor herhaling vatbaar. Erg informatief en erg leuk om de gezichten achter de namen te zien. En sommige tips waren bij mij zeer welkom!. Mart bedankt voor de tip. Inmiddels ligt de bovenbouw in 2 stukken en na wat aanpassingen past deze beter dan ooit.

    Ben ook nog even bezig geweest met torpedo's. Maar dat schrijf ik dus wel in het andere topic! het is nog niet gelukt! Maar ben er bijna.

    Wat betreft U-kater, dat is dus net een wandelende bibliotheek, Wat weet jij veel :worship:

    En Mathijs wil ik nogmaals bedanken...
     
  4. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Leuk verslag, bedankt voor de foto's :wink:
     
  5. U-Kater

    U-Kater Guest

    Beste "Seekuh" fanaten,

    Ook ik heb het prima naar mijn zin gehad. Ik had erg naar deze dag uitgezien en mij er ontzettend op verheugd.
    Bedankt voor de lovende woorden maar ook mijn "wijsheid" komt voornamelijk uit boeken. Door schade en schande ben ik er gedurende mijn modelbouwcarriere achter gekomen dat goede documentatie het halve werk is. Bouwde ik vroeger gewoon uit de losse pols en met veel giswerk, na een paar keer flink te zijn afgebrand op tentoonstellingen heb ik me voorgenomen ook het nodige geld uit te geven aan boeken en documentatie zodat hetgene dat ik bouwde in ieder geval de toets der kritiek kon doorstaan. Daarnaast heb ik onschatbare informatie verkregen door mijn erelidmaatschap van de bemanning van U-953 (U-Kater). Zo gezegd de informatie uit eerste hand van de veteranen zelf.

    Ook het vooraf aan de bouw verkijgen van goede tekeningen is cruciaal voor het model. De tekeningen die ik bij me had heb ik gedurende een jaar of 6 bijelkaar gesprokkeld en zijn de meest gedetailleerde die ik ken.
    A.s vrijdag ben ik vrij en zal ik de gang maken naar de copyshop om ze voor de liefhebbers te kopieeren. Ik mail Mathijs wel wanneer hij deze kan ophalen voor de anderen.

    Het ISBN nummer van het boek van Waldemar Trojca is: 83-919215-8-1.
    Ik heb het bij www.airconnection.on.ca besteld maar in Duitsland zit
    http://VDMedien.de (volgens het boek) waar je eventueel ook terecht kunt. Je kunt het ook rechtstreeks in Polen bestellen: www.modelhobby.pl maar ik weet niet of je dan de engelse tekstuitvoering hebt.
    Trojca heeft overigens nog meer boeken geschreven over duitse onderzeeƫrs.

    Wat mij betreft is onze bijeenkomst zeker vatbaar voor herhaling.
    Ik hoop dan t.z.t. ook mijn "gewrocht" mee te kunnen nemen.
    Ik zal jullie ook op de hoogte houden van de ontwikkelingen met Dream-Arts.

    Groetjes,
    U-Kater


    :bye:
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Wiljan,

    Omdat er nogal wat duikboters niet aanwezig waren op de 177-dag het verzoek of je hier nu kunt vertellen waar je op doelt?

    Jos
     
  7. U-Kater

    U-Kater Guest

    In het kort komt het erop neer dat van mijn romp, type IX-c schaal 1:32, een mal gemaakt wordt.
    Samen met deze mal zullen ook een vroeg dek en een laat dek worden ontwikkeld en een vroege toren( Aufbau I) en een late toren(Aufbau IV) zodat met een romp twee modellen gemaakt kunnen worden.
    Het geheel wordt 2,40 lang en dan heb je ook wat. Motorizering en electronica naar eigen inzicht, zo ook de detaillering.

    Aldus en gegroet,
    U-Kater :bye:
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allen

    Dit heeft niet direkt met modelbouw te maken maar wel met het type IX boot,n.m.een gedeelte van de bemanning van een IX boot is als enigste keer in de oorlog door nederlanders van wapens voorzien,als men van wapens mag spreken.

    Toen een van de monsoon boten ,U 168 van het type IX,door de Zwaardvis (Goossens als gezagvoerder)getorpedeerd was voor de kust van Panang werden 23 van 27 overlevenden van een mes voorzien voordat zij op twee zeilenden vissers vaartuigen werden overgezet zo dat ze zich toch een beetje weerbaar konden maken.

    Dit wilde ik even laten weten voor de mensen die dit noch niet wisten.

    Gr.Joop
     

Deel Deze Pagina