Trex: 120graden en 90graden versie?

Beste mensen,

Voor zover ik het begrijp heeft de Trex twee versies; nummer 1 is er een waarbij de rotorkop wordt aangestuurd door 3 servo's onder een hoek van 120graden van elkaar, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een 120graden mix in de zender. Nummer 2 is volgens het zelfde systeem maar dan staan de servo's onder een hoek van 90graden van elkaar, hierbij wordt dan gebruik gemaakt van een 90graden mix in de zender. Klopt dit? Ik zou dan namelijk de 120 graden versie moeten hebben want de cockpit zender die ik heb heeft alleen een 120 graden mix in het menu.

Wie o Wie kan mij helpen?

gr,

niels steigenga

Dit is niet helemaal goed.

Er is een CCPM versie en een mechanisch gemixte versie.

De SE is er alleen in CCPM.

Verschil is dat bij de CCPM 3 servo's onder 120 graden samen werken. Bij de mechanische heb je een servo voor elke functie.

De reden dat de SE er alleen maar in CCPM is heeft puur te maken met de kracht verdeling op de servo's.

Als je zender het aankan zou ik kiezen voor de CCPM versie, ondangs dat je nu waarschijnlijk discussies over interactie gaat krijgen.

gr Remco

ik denk het wel..
een cockpit kan dacht ik zowel ccpm als mechanische heli's besturen.
een vriend van mij gebruikt hem namelijk in een df36 die mechanisch gestuurt wordt. en als jij zegt dat hij ook ccpm aankan.. :P

Nee de eCCPM (CDE) versie is 120 graden

kx0150cde_9.jpg
kx0150cde_5.jpg

en de HDE versie is 90 graden maar mechanisch gemixed

kx0150hde_10.jpg
kx0150hde_5.jpg

gr Remco

Bedankt! Goed idee van de foto's! Nu is het mij duidelijk. Ik moet dus de versie van 120graden hebben aangezien de cockpit daarvoor een mix heeft. En anders de versie waarbij de rotorkop mechanisch gemixed wordt!

Erg bedankt!

niels

beste niels
Het lijk mij sterk dat de zender alleen kan werken in een CCPM mode
Dat zou namelijk betekenen dat de zender alleen voor een helicopter 120 graden uitsturing geschikt is.
Als je de CCPM 120 mode nu eens uischakeld wat krijg je dan voor werking??
Kom anders eens naar een indoor meting in Rotterdam of Delft dan kunnen we je helpen zonder al deze vragen op het forum te moeten beantworden.
jan

Beste meneer v.d. wetering.

In de handleiding van de cockpit wordt enkel gesproken over een 120graden besturing. De nieuwe software die net uit is beschikt wel over een 90graden besturings mix. Ik kom trouwens heel vaak op indoor metings van quartel in rotterdam. Eigenlijk nog nooit gevraagd over de mix, maar dat zal ik eens doen! Maar wat raden jullie mij aan? De 90graden versie mechanisch gemixed of 120graden en dan electronisch gemixed in mijn zender?

gr,

niels

120 graden is eccpm en dat is dat de servo's samenwerken op iets te aansturen.

En mechanis gemixed is gewoon dat elke servo iets anders aanstuurd.

Dus mechanisch is normaal, dus geen 90 en geen 120 graden.

En als je met een mechanische gemixede heli gaat vliegen, moet je de mixers uitzetten op je zender. Je hebt ook andere mixers maar dat hoe je nog niet te weten.

hallo niels
Laat dat meneer er maar af hoor , dan voel ik mij helemaal zo oud
Ten eerste in Rotterdam is het geen Quartel indoor meting want die is in Delft ,en ik heb je beide metings nog nooit gezien
Ten tweede wordt er in de handleiding alleen over 120 graden aansturing gesproken omdat dat iets bijzonders is n.l. een mixing programma
Normaal stuurd elke servo 1 stuurfuntie van de heli aan dus 1 voor rol funtie,1 voor de nick enz enz
dus is een normale 90 graden aan sturing het makkelijkste in te stellen voor je. vragen geen vragen mooi.
groetjes jan

Sorry,

klopt is inderdaad in delft aan de vulcanusweg 303. Ik kom er wel vaker ik ben afgelopen woensdag nog geweest! Ik ga dan maar voor de 90graden vesie! Bedankt allemaal!

@J v.d. Wetering: ik was de laatste keer niet zo lang op de meting. Misschien heeft u mij daarom niet gezien :wink:

gr,

niels

Back