Trex 250 hoofdtandwiel op mainshaft

Hallo iedereen,

Ik heb met mijn trex 250 al een paar keer gehad dat ik het schroefje op de kopse kant van de main shaft aan de onderzijde bij het tandwiel niet meer los krijg met de bijgeleverde blauwe imbus schroevendraaier. Dat is erg lastig als ik het hoofdasje wil vervangen want dan moet ik het tandwiel kapot maken om het geheel vervolgens los te krijgen. Overigens komt het niet doordat het schroefje te ruim is geworden en geen 'vlees' meer heeft. Hebben jullie dat probleem ook ervaren en zo ja, hebben jullie een oplossing??

Alvast bedankt! Grt, Mark

Hoi,dat probleem had ik ook maar heb dat opgelost door met een xeno tools inbusschroevendraaier van 1,5 er met kleine hamer er in getikt en kan hem nu weer los en ook weer vast draaien met 1,5

Dit is HET bekende probleem van de trex 250. Ik heb het zelf ook.
De schroefjes zijn gewoon klote en het imbusschroevendraaiertje wat erbij zit is gewoon net iets te klein. Mij lukt het altjd door het schroevendraaiertje een klein beetje scheef te houden...

Overigens raad ik je aan om nergens in de 250 locktite te gebruiken. Ik deed het eerst wel, met het gevolg dat de schroefjes dus niet meer los gaan. Nu gebruik ik nergens meer locktite en gaan ze een stuk beter los een voor de slimmerikken onder ons, nee ze trillen ook niet eens los!

Dus mijn advies, gewoon nergens meer locktite gebruiken!

Hallo iedereen,
Ik had het zelfde probleem met e-heli's. De motortandwieltjes, "ritzels" , zijn vaak niet meer los te krijgen. Indertijd heb ik bij de modelbouwzaak een inbus(schroevendraaier-)set van Protech gekocht, deze had uit HSS-staal(d.i. ronde toolbit-staal voor draaibank boorbeitels) geslepen stiftjes in de handvaten. Daardoor worden de hoeken na veel gebruik ook niet afgerond, dus de grip blijft.
Daarnaast heb ik alle "kritische" inbusboutjes van ritzels, bladhouders enz. vervangen door DIN 12.9 versies (staal met de hoogste vloeigrens). Deze zijn in bijna alle maten verkrijgbaar bij de gereedschapshandel en vele modelbouwzaken. Nadeel is dat ze roesten, maar een beetje siliconenspray aanbrengen helpt daartegen.
M.vr.grt.,
Max

Back