trex 450 pro 3gx staart trild

Hallo
Heb nieuwe 450 pro 3gx aangeschaft en deze ineengeknutseld.
Alles afgesteld en de setup van de 3gx uitgevoerd, alles gaat goed behalve heb ik een tail wag die ik er niet uit krijg . Ook de gyro instellingen van mijn zender (DX6i) naar beneden brengen help niet.Ik heb de indruk dat ik iets over het hoofd zie met de setup of de instellingen in mijn zender.
Kan iemand mij helpen of mij doorverwijzen naar een site waar ik duidelijke info kan vinden over de juiste manier van instellen van mijn 3gx en zender. :confused:
Grts Rudi

In de titel schrijf je over trild.
en in de tekst over tailwag!

Heb je een onbalans in de tailblades, of heb je een zwiepende tail?

Is het er altijd of soms?

Heb je het toerental al verhoogt, of verlaagd?(en is het dan weg?)

Mvg. Richard

Ik ben bezig met een ebook over de 3gx. Nog niet klaar. Desnoods kan ik je sturen wat ik al heb.
Dit kan niet aan het afstellen van de 3gx liggen. Je balden zitten waarschijnlijk te strak of iets anders mechanisch. Maar goed eerst maaar eens aangeven wat je echt bedoeld, desnoods met een flimpje

Groeten
Martin

Heb je de staart helemaal goed afgesteld? Je hebt ook een parameter rudder delay en die kan voor tailwag zorgen indien hij te laag staat (volgens de handleiding toch). Misschien dat proberen aan te passen?

Lagere gains lossen niks op? Mijn gain in m'n zender staat ongeveer op +46 in m'n DX7s. Indien jouw zender 0-50 gebruikt voor normale mode en 50-100 voor HH is dat 73 denk ik.

Heb je de staart helemaal goed afgesteld? Je hebt ook een parameter rudder delay en die kan voor tailwag zorgen indien hij te laag staat (volgens de handleiding toch). Misschien dat proberen aan te passen?

Lagere gains lossen niks op? Mijn gain in m'n zender staat ongeveer op +46 in m'n DX7s. Indien jouw zender 0-50 gebruikt voor normale mode en 50-100 voor HH is dat 73 denk ik.

Delay helpt alleen als hij doorschiet of tegenhoud bij een prio. Normaal staat die parameter in de 3gx goed
Martin

Heb hier een jaar lang last van gehad met een 401 gyro, andere servo'geprobeerd staartmechaniek soepeler gemaakt speling verwijderd gains aangepast etc. etc.
uiteindelijk bleek dat ik in mijn onervarenheid de govener in de align regelaar aan had staan. deze uitgezet en het probleem was weg.

doordat de regelaar zoveel corrigeerde in toerental kon geen enkele gyro servo combinatie dit bijhouden.

even checken of die functie dus uit is

De staart gaat echt snel over en weer (van links naar rechts) .Zelf als de instellingen in mijn dx6 op 25 staan gaat het niet weg. Ik heb de indruk dat het zelfs niet minderd met de waardes te verlagen. Op welke waarden moet ik trouwens mijn zender zetten als ik de mechanische afstelling doe. De parameter van de rudder delay van de 3gx staat op 0% ,ingesteld in de laatste stap van de rudder parameters (stick even naar rechts is 0% - stick volledig naar rechts is 100 %) Ook brand het rode ledje voor de keuze van grote of kleine heli .
Waar kan ik controleren of de govener in de align regelaar aanstaat ?

Ik heb mijn gain op dx6i op 62 in hh en 40 in rate . Je zou ook je lagers in tailrotor kunnen checken .

Laatst bewerkt door een moderator:
Gain is een waarde die niet overdraagbaar is van de ene naar de andere heli..
Dit getal is veeels te afhankelijk van de servo, bouwkwaliteit heli, regelaar, throttle curve etc etc.

Dus dit is ook anders bij iedereen, en je zult dit dus echt zelf in moeten stellen..

Qua regelaar, op het moment dat je de stroom erop zet, gaat deze allemaal piepjes geven.
Deze piepjes staan voor het optienummer per functie

Dus functie 1 is bv timing, daarin kun je vaak 3 opties kiezen. Functie twee is bv governor, daarin heb je bv 2 opties.
Als de regelaar dan in functie 1 optie 3, en in functie 2 optie 1 ingesteld heeft, hoor je tijdens de opstart van de regelaar 3 piepjes, korte stilte, daarna 1 piep, en dat gaat zo verder tot hij heel zijn instelling heeft verteld.

Dus, aansluiten, pen erbij, luisteren en schrijven..

Lastige vraag trouwens: ik weet niet of je al rond kunt vliegen..
Zo ja, doet de staart alleen gekke dingen als hij hoovert, of ik in voorwaartse vlucht?
En als je langzaam de staart wegdraait, wordt het dan minder?
Zo ja, komt het gedrag dan meteen terug als je stilhangt, of bouwt zich dat langzaam een beetje op?

Na de juiste parameters in te stellen van de esc ben ik s'avonds toch nog gaan proberen of de trillingen beter geworden zijn . Wat blijkt , de trillingen zijn nog steeds in de zelfde maten aanwezig . Omdat het verhogen of verlagen van de gyro gain geen effect heeft op de trillingen denk ik toch dat ik moet zoeken in het mechanisch gedeelte . Ik heb ook de indruk dat tijdens het hooveren de trillingen op een bepaald toerental toch wat verminderen . Ik ben nog maar anderhalf jaar bezig met deze hobby en ben begonnen met een blade 120 sr waar ik toch al flink wat rondjes mee kan vliegen. De trex 450 pro is natuurlijk een heel ander toestel . Ik hoop dat ik een oplossing vind voor mijn probleem ,en alle tips en hints zijn welkom natuurlijk.
Grts.

Als de staart bij een ander toerental stopt met het heen en weer slingeren (let op, heen en weer, dus niet op en neer, dat is wat anders) heb je een vibratiepuntje

dan heeft de gyro moeite met het trillingsniveau wat bij dat toerental aanwezig is.
Dan zou je met andere schuimpjes moeten gaan werken, of een strap (klittebandje) om de gyro, en dan een beetje experimenteren of een losse strap of strak aangetrokken werkt.

of er is nog iets krom, hooft of staart (!!! vergeten velen... zeer belangrijk bij trillingsproblemen) bladen niet 100% uitgebalanceert..
ook balanceren opletten dat je ze qua zwaartepunt EN gewcht goed balanceert
anders zijn ze statisch wel in evenwicht, maar als het zwaartepunt van een blad ergens anders ligt zijn ze dynamisch toch uit balans

Hey student ,
De bladen komen nieuw uit verpakking dus ik dacht dat deze uit gebalanceerd worden door de fabrikant, dat zou toch logische zijn niet ?
Verder kan ik natuurlijk wel eens proberen met 2 schuumpjes onder de gyro te plakken want dat heb ik wel gelezen in de handleiding dat bij hevig trillen het beter is van 2 schuumpjes te gebruiken.
Ik kan natuurlijk ook wel eens controleren of er iets krom of scheef is maar al de onderdelen zijn nieuw.
We blijven zoeken dus deze week nog naar de winkel om schuumpjes te halen.
Grts.
PS: Ik dacht opgemerkt te hebben dat bij het hooveren de staart servo toch snel heen
weer beweegt.

Ook nieuwe asjes komen wel eens krom uit de verpakking. komt niet veel voor bij een originele align (meestal vaker bij klonen) maar is niet uitgesloten.
zeker de mainblades moet je nakijken op het balanceren.

Hoofd en staartbladen moet je nakijken..

In de fabriek matcht men ze ook, maar dit gaat ook wel eens niet helemaal goed

Ik denk het probleem gevonden te hebben , rudder gain in de 3gx setup op de computer stond op max (120) .ik heb deze terug gezet tot 69 , lager kon ik niet .
Ik hoop dat ik nu met de gyro instellingen op mijn zender nu nog wat fijner kan instellen. Dit weekeinde even uitproberen .
Grts Rudi

Dit gaat hem niet worden.

die 120 is de totale waarde die mogelijk is.
ga je die verlagen, MOET je meer gain in de zender programmeren om hetzelfde effect te krijgen.
IN de 3g (dus niet de 3gx, maar die 2 ontlopen elkaar ook geen werelddelen) heb je wel opties om bv het gedrag in hoover een beetje bij te schaven, of het stop gedrag (doorslaan van de staart bv)

Stel, je gain staat in de zender op 1 en hij hunt nog steeds kan dit een oplossing zijn, maar ik zou eerst de ball op de servohevel van de staartservo een gat of wat naar binnen zetten.
Of kleinere (originele ?) staartbladen monteren.

Maar, als je van een lage gain en een "sponsachtige"staart zonder gevoel erin naar een hoge gain met hunt kan gaan zonder dat er een goed vliegbaar punt tussen zit, is gain niet je probleem.
eerder trilling, aansturing niet soepel genoeg of iets anders geks.

heb je de hoofdbladen en staartbladen al gebalanceerd?
zeker weten dat je motorlagers niet over de huizen zijn?
zeker die laatste kan ook gekke dingen doen met een gyro..

Hallo Rudi,

Ik denk dat Droopy gelijk gaat krijgen. In een eerdere post zegt hij dat je de governor moet uitschakelen. Je zegt dat je de regelaar hebt ingesteld maar hebt niet vermeld wat je hebt ingesteld. Kijk de handleiding van je regelaar nog maar eens na.

Aircraft Mode settings :
Helicopter 1 Mode =Softstart (Option 4-2)
Helicopter 2 Mode =Softstart+Governor Mode (Option 4-3)

Je moet Helicopter 1 Mode hebben anders krijg je de staart niet rustig.
De governor in de Align regelaar werkt nml. niet.

Succes.

Corné

Laatst bewerkt:
Back