Trex 450 sport servo probleem

• Topicstarter Topicstarter Erwin01
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin01

Guest
Sinds een half jaar vlieg ik FP, eerst de solo pro, later de Blade 120 SR.
Heb nu een 2e hands Align T-rex 450 sport met een DX6i zender en heb alles geprogrammeerd zoals aangegeven op deze site: Dx6i Radio setup for T-Rex 450 - HeliFreak

En vandaag met een trainingskruis voorzichtig wat gehoverd, na wat trimmen ging dit best prima tot de heli opeens hard naar rechts trok en op de grond klapte. De schade is gelukkig beperkt maar na grondige inspectie blijkt dat bij het sturen met de elevator (voorover/achterover) de aileron vaak zenuwachtig doet en in sommige gevallen ineens volledig naar rechts stuurt (de linkerservo drukt de swash omhoog). Als ik op de monitormode van de dx6i kijk zie ik dit vreemde gedrag terug, het lijkt dus aan de zender te liggen...

Iemand enig idee hoe dit kan? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de suggestie, maar als ik naar de monitor van de zender kijk dan zie ik dat de elevator zelf wel heel nauwkeurig op de stick reageert, de aileron en aux (pitch) springen soms alleen (kortstondig) een heel stuk naar links...

elevator en aileron hebben ieder een eigen potmeter het lijkt inderdaad op slijtage van de potmeter de middenstand is bij deze potmeters het meest gebruikt en zal dan ook versleten zijn.
Slijtage kan minder contact druk opleveren op de loper en dus voor een niet stabiele weerstand zorgen.
Dus potmeter nakijken.

zou het niet aan de servo zelf liggen?

Dit zou kunnen, na uitgebreid testen doet deze servo het helemaal niet meer :(

Het is toch alleen wel vreemd dat het vreemde gedrag ook op de monitor van de zender te zien is?! Deze monitor geeft naar mijn weten de output van de zender weer en deze krijgt geen feed-back bij een dx6i toch?

Morgen maar eens met de zender (dx7) van m'n pa proberen. En waarschijnlijk een nieuwe servo bestellen...

je kan altijd ff proberen een servo op een ander kanaal te proberen en kijken wat er dan gebeurt.

Maar de omschrijving van jou probleem lijkt mij op een defecte DS 410 servo??

DS 410 toevallig???

Als de stoorpulsen op het display te zien zijn, heb je grote kans dat er een potmeter stuk is in de zender. Ik zou de zender opsturen naar de technische dienst, of inleveren bij je winkelier.

Eens, dat monitor menu laat alleen de output van de zender zien...

Dus als je probleem daar te zien is, zit het probleem in de zender

Bedankt voor jullie reacties, er lijkt inderdaad iets met mn zender mis te zijn, m'n blade is er ook niet meer mee te vliegen... dus die zender gaat terug (was nieuw).
Is het aan te raden iets meer te investeren in een dx7 of zelfs een dx8? Of is een dx6i op zich wel goed?

De servo is inderdaad een DS 410, tips?

Bedankt voor jullie reacties, er lijkt inderdaad iets met mn zender mis te zijn, m'n blade is er ook niet meer mee te vliegen... dus die zender gaat terug (was nieuw).
Is het aan te raden iets meer te investeren in een dx7 of zelfs een dx8? Of is een dx6i op zich wel goed?

De servo is inderdaad een DS 410, tips?

@ Gehavo: Nog tips/ weetjes over de DS 410?

Na wat zoeken en bellen ben ik erachter gekomen dat mijn probleem met m'n DX6i een bekend probleem is en dat er zelfs hele productieseries teruggeroepen zijn door dit probleem.

De zender kan waarschijnlijk dus wel gerepareerd worden, stuur hem binnenkort op. Toch heb ik besloten een DX8 aan te schaffen, goede investering voor de toekomst....

Ik heb ze op mijn 450 PRO gehad en was erg erg tevreden over. Ooit eentje stuk gehad maar na meer als 300 vluchten.

De servo kreeg kuren en begon te dansen op midstick. Verder zoals als gezegd dik tevreden mee geweest.

Back