Trex 450 staart probleem

Hallo,

heb een probleem met m'n staart... wanneer ik pitch geef dan beweegt de staart mee.
hij gaat precies telkens op midstick van richting veranderen, weet niet goed hoe uit te leggen.
heb precies of er zit een mix op de pitch die de staart mee gaat aansturen.
heb al eens in m'n zender gekeken DX7 gen2 maar kan niet direct iets vinden.
hier een filmpje van het probleem

iemand een idee naar waar ik moet kijken om dit op te lossen?

alvast bedankt voor de hulp.

probleem?

volgens mij niet.

veel estabs (electronische stabilisaties) "weten" dat jij pitch geeft.
niet zo raar, de estab moet dat verwerken.
maar, de staart zal door de pitch (en extra gevraagd vermogen) weg willen slaan.
dus steken veel estabs daar alvast een stokje voor, door een "pre-correctie"(maak er eens een mooi woord voor ;-)) te doen.

qua omvang van de correctie lijkt dit ook precies te zijn wat er aan de hand is bij jou.
ligt er ook nog een beetje aan of je in normal of heading hold zit qua gyro. denk zomaar in heading hold.
vroegah, toen iedereen nog in de "normal"gyro modus vloog, deed men dit met revo mix. dat mixte een beetje staart mee in je pitch beweging, zodat de staart ondanks een pitch input toch recht kon blijven.
de revo was nl altijd eerder dan de gyro. die moet eerst "zien"dat de staart verdraait, gaat dan pas corrigeren.

en nu zie je dit in pitch.
kijk voor de grap eens als je vol aileron/elevator geeft, enthousiast.
veel estabs gooien daar ook een beetje staartcorrectie bij.

wel ff opletten dat alle richtingen goed staan.

en als je de zender niet vertrouwd, kijk je ff in het monitor menu.
kun je alle uitslagen van de kanalen zien.
als jij ALLEEN pitch beweegt, mag het rudder kanaal niets doen. wel opletten, het is lastig werkelijk 1 kanaal te bedienen, aangezien er 2 op de stick zitten.

Zoals student al zegt,

Dat is je Precomp.

Zie dat je Kbar hebt, dus qua layout dezelfde software als vbar.

Je kunt dit instelllen, Tail Precomp. o.i.d. heet het zo uit m'n hoofd.
Die waarde kun je dus verlagen, of verhogen. Maar net wat je nodig hebt tijdens vlucht.

Ik heb diverse heli's gehad waarbij ik echt de precomp nodig had om de staart niet weg te laten slaan bij bijv. pitch pumps.

Dus 't is geen defect, maar een afstelling.

ok jongens bedankt voor jullie tips en info hieromtrent. Ik heb eens in de Vstabi gekeken en inderdaad bij de expert parameters staat daar "Torque precomp" waardes staan op collective 22 Cyclic 9... gewoon afblijven best? Ben zeker geen expert, gewoon nog maar een beetje hoveren en wat van links naar rechts "vliegen".

Heb nog een vraag... vroeger kon ik schakelen tussen normal en HH mode. Nu zie ik dat dit via de Vstabi standaard op HH staat en ik niet kan schakelen tussen normal en HH. Is dat goed zo of beter beide opties beschikbaar houden? En doe ik dat dan via "expert parameters" en dan de knop "rate mode" ?

of hoe begin ik daar het beste aan?

alvast bedankt en have fun.

dat van die kbar had ik niet gezien....

in de vbar software heb je meerdere instellingen. vele zelfs.
standaard gaat deze er van uitndat je de gain in de pc regelt. je moet even een vinkje zetten ergens om de gain door de zender te laten regelen.

een vbar kan wel normal gyro, maar waarom zou je dat erop zetten?
in de praktijk vlieg je toch altijd op heading hold..
vaak kun je door op de smiley of op het petje te drukken meer opties open klikken.

de precomb hoef je nu niets aan te doen.
eerst vliegen. kijken wat ie doet.

Ok gaan we dat eerste eens proberen.
Weet dat er al veel over geschreven is maar toch nog even dubbel checken of dit ok is voor een beginner?
Pitch curve linear in alle modes ook hold
(0,25,50,75,100)

Throttle curve:
Normal 0,35,70,70,70
Stunt 1: 75,75,75,75,75
Stunt 2: 85,85,85,85,85

Dual Rates heb ik in de zender aangepast naar Elevator en Aileron 60% en 20% Expo

Hier wil ik graag mee starten... of doe ik dat ook in de software?

thanks and have fun.
Erik

dual rates is voor vliegtuigen. niet voor heli's.
uit dat spul.
met gyro's veramponeer je dan meer dan je goed doet.
bij een flybar heli kun je er misschien mee wegkomen.. niet bij een fbl heli..

expo kun je erin zetten.. max 30%.
wel ff kijken of hij wel de goede kant op werkt. even expo op 100 zetten, kijken of de servo veel of weinig beweegt rond midstick. veel beweging rond midstick, staat hij verkeerdom. moet je - expo geven.

in de vbar software kun je op de sliders aangeven of je wild of rustig vlieggedrag wilt.
"agility" is een wilde heli. "scale" is een rustige heli.
origineel staat hij in het midden. en origineel vind ik ze vrij rustig.
netjes.
je kan hem een stukje omlaag zetten. niet teveel, dat ding moet nog wel reageren in de lucht ;-)

Back