Trex 450Pro V2

Heb afgelopen vrijdag de Trex 450Pro V2 3GX super combo binnen gekregn.
Volgens de gegevens van Align zou daar een 15 tands motor pinion en een 150 tands main gear met rechte vertanding bij moeten zitten.
De onderdelen bekeken hebbende zit er echter een 12 tands motor pinion en een 121 tands main gear bij met schuine vertanding. dat is dezelfde main gear drive die bij de 450 Pro DFC geleverd wordt.
Ik neem aan dat dat wel zal werken, maar vraag me af wat de schuine vertanding aan meerwaarde biedt ten opzichte van de rechte. En is het inderdaad utwisselbaar?

Willem.

Maar omdat de tanden zelf langer zijn, kan er meer vermogen via de tand overgebracht worden
Oftewel minder strippen bij zware setups.

Al heb ik daar bij een 450 nog niet echt van gehoord?

@Willem:
heb diezelfde heli, en heeft de in de manual beschreven maingear + pinion.
die in jou kit, zijn bekend van de 450 pro DFC, en zijn (vind ik) beter ;)
waar je wel op moet letten, is dat je maingear veel kleiner is dan de originele 150T maingear.:teacher:
bij de mijne bleek de motor niet veel ruimte te hebben bij het monteren, en ben benieuwd of je motor
met de door jou genoemde setup, nog met de pinion bij de maingear kan komen...:smile:

suc6 met de bouw :thumbsup:

groet,
hoogvlieger

Ik kan me niet voorstellen dat de main gear kleiner is. Het frame van de DFC is identiek aan die van de Pro V2. Dar er minder tanden op zitten is natuurlijk logisch vanwege de schuine vertanding, maar de diameter zou gelijk moeten zijn. Anders zou dat ook betekenen dat de head speed lager zou zijn (minder tanden en een kleinere diameter).

Willem.

oeps, was kennelijk nog niet helemaal wakker toen ik reageerde :sleeping:
dacht dat het ging om de 450 sport V2 :oops::oops::oops:

srry voor de verwarring :-|

groet,
hoogvlieger

head speed is bij de combinatie 15 / 150
hetzelfde als bij 12 / 121

hoe groot die tandwielen zijn is niet van belang,
die overbrenging is 1:10 bij alle bij

schuine tanden gebruikt Align ook bij de 700er,
zij zullen meer kracht tegen kunnen,
en darom kunnen die tandwielen vlg. hun kleiner zijn

(volgens mij gaat die kracht alleen een andere kant op: schuin,
verder zie ik geen voordeel)

Contact opp blijft t zelfde dus zou niet uit moeten maken dat de tanden langer zijn.

Contact opp is groter bij schuine vertanding, ten opzichte van een rechte vertanding.

Als de vertanding 45 graden is, dan is de tand ongeveer half keer langer.
Dus 10 mm hoog recht is bij schuine vertanding 10 x 1,41= 14,1 mm.

HeT mysterie is opgelost. Vanmiddag contact gehad met de leverancier. Die heeft beide main gears opgemeten. Diameter is exact hetzelfde.
Op de zijkant van de doos staat ook dat er een 12 tans pinion en 121 tands main gear in zitten. Is onderdeel van de update.
Gaat helemaal gaoedkomen dus :D:D

Willem.

Contact opp is groter bij schuine vertanding, ten opzichte van een rechte vertanding.

Als de vertanding 45 graden is, dan is de tand ongeveer half keer langer.
Dus 10 mm hoog recht is bij schuine vertanding 10 x 1,41= 14,1 mm.

Is echt onzin. want je vergeet dat het schuine vlak zich op een cirkel bevind... kan dus best zijn dat je maar 1/2 van de eerste tand pakt, en 1/2 van de 2e tand.... contact opp van 2 in elkaar vallende cirkels kan nooit groter zijn als de cirkels even groot zijn als de oude situatie.. dat kan alleen als beide cirkels zo groot mogelijk gekozen worden.

Is echt onzin. want je vergeet dat het schuine vlak zich op een cirkel bevind... kan dus best zijn dat je maar 1/2 van de eerste tand pakt, en 1/2 van de 2e tand.... contact opp van 2 in elkaar vallende cirkels kan nooit groter zijn als de cirkels even groot zijn als de oude situatie.. dat kan alleen als beide cirkels zo groot mogelijk gekozen worden.

Dit word een welles nietes spelletje. Geloof wat jij goed vind, hou ik het bij de mijne.
Waarom wordt er dan schuine vertanding gemaakt. Niet voor de look. Deze is sterker door dat er meer contact oppervlakte is.

Wil me niet te veel bemoeien met welles nietes. Feit is wel dat schuine vertanding niet wordt toegepst omdat het grotere krachten kan overbrengen. Schuine vertanding wordt toegepast omdat het door het geleidelijker aangrijpen een stuk minder lawaai maakt. google maar eens op schuine vertanding. Ben het niet altijd met Anko eens maar nu wel:-)

Wil me niet te veel bemoeien met welles nietes. Feit is wel dat schuine vertanding niet wordt toegepst omdat het grotere krachten kan overbrengen. Schuine vertanding wordt toegepast omdat het door het geleidelijker aangrijpen een stuk minder lawaai maakt. google maar eens op schuine vertanding. Ben het niet altijd met Anko eens maar nu wel:-)

Discussie ging niet over lawaai. maar je zegt het zelf, door geleidelijker aangrijpen, maw minder kans op strippen van je tandwielen.

Voordelen van schuine tanden zijn:

1. De wielen lopen rustiger doordat de krachtsoverdracht geleidelijker plaatsvindt.
2. de tanden worden gunstiger belast zowel wat betreft de contactspanning als de
voetspanning, de tandflank is namelijk gunstiger gekromd.

De tanden staan dan wel schuin, maar ten opzichte van elkaar staan ze, indien goed gemonteerd, recht. Er is dus geen sprake van geleidelijke aangrijping, dit zou namelijk MEER gestripte tandwielen opleveren bij zwaardere setup of in UI schakelen als je nog niet genoeg hebt opgetoerd..

De schuine vertanding wordt in legio overbrengingen gebruikt, de meest voorkomende is in de versnellingsbak van je auto. De redenen voor het gebruik van schuine vertanding zijn dan ook groter contactvlak, daardoor meer kracht over te brengen, minder slijtage en last but not least minder geluid.

Geleidelijk aangrijpen vindt alleen plaats bij een combinatie van gekromde tanden en is alleen toepasbaar bij lagere toerentallen. Een gekromde tand is iets anders dan een schuine tand.

De tanden staan dan wel schuin, maar ten opzichte van elkaar staan ze, indien goed gemonteerd, recht. Er is dus geen sprake van geleidelijke aangrijping, dit zou namelijk MEER gestripte tandwielen opleveren bij zwaardere setup of in UI schakelen als je nog niet genoeg hebt opgetoerd..

De schuine vertanding wordt in legio overbrengingen gebruikt, de meest voorkomende is in de versnellingsbak van je auto. De redenen voor het gebruik van schuine vertanding zijn dan ook groter contactvlak, daardoor meer kracht over te brengen, minder slijtage en last but not least minder geluid.

Geleidelijk aangrijpen vindt alleen plaats bij een combinatie van gekromde tanden en is alleen toepasbaar bij lagere toerentallen. Een gekromde tand is iets anders dan een schuine tand.

Dan nog, door de schuinte van beide gears en het feit dat de cirkelomtrekken niet gelijk zijn zal je altijd een geleidelijke aangrijping hebben.

bekijk maar eens goed hoe t gear van een 700 eruit zie na een pittig aantal keihard 3d vluchten... aan de ene kant is die verder ingesleten dan aan de andere kant.;) de tandwielen in de autobakken hebben hier weinig van te merken omdat het verschil in cirkelomtrekken niet zo groot is.. in t ergste geval is dat 1:3... en niet 1:10 zoals wij makkelijk gebruiken.

Maargoed... mijn reden waarom ik minder op MBF kom is alweer bewezen.. een opleiding werktuigbouw zegt tegenwoordig niks meer. vraag t elke willekeurige technicus en alle zullen ze beamen dat een zoon lange vertraging met schuinte tanden en kleine pinions last heeft van schuin inlopen.:rolleyes:

Dan nog, door de schuinte van beide gears en het feit dat de cirkelomtrekken niet gelijk zijn zal je altijd een geleidelijke aangrijping hebben.
Dat zeg ik steeds

Maargoed... mijn reden waarom ik minder op MBF kom is alweer bewezen.. een opleiding werktuigbouw zegt tegenwoordig niks meer. vraag t elke willekeurige technicus en alle zullen ze beamen dat een zoon lange vertraging met schuinte tanden en kleine pinions last heeft van schuin inlopen.:rolleyes:
je bent 18 blijkbaar net afgestudeerd praktijk ervaring???, ik 58 jaar een een aantal jaren (42) praktijk ervaring:(

Je hebt gelijk dat de schuine vertanding scheef inlopen, dit komt door de axiale krachten die er op komen( nadeel van schuine vertanding) kun je oplossen door meerdere lagers te gebruiken.;-)

Back