Trex 450Pro V2

Nou Gert,

als ik die Anko zie vliegen,
da heeft die wel ervaring,

wat hij vliegt, kunnen zeker 95 % of meer
van dit forum niet !

zijn ervaring heeft die snel opgepikkt,
ik ben ook ouder, maar zo vliegen als hij zou ik misschien nooit leren,

groetjes van Uwe

vraag van de starter was trouwens ''meerwaarde van schuine tanden bij een 450er heli''

Laatst bewerkt:
Nou Gert,

als ik die Anko zie vliegen,
da heeft die wel ervaring,

wat hij vliegt, kunnen zeker 95 % of meer
van dit forum niet !

zijn ervaring heeft die snel opgepikkt,
ik ben ook ouder, maar zo vliegen als hij zou ik misschien nooit leren,

groetjes van Uwe

vraag van de starter was trouwens ''meerwaarde van schuine tanden bij een 450er heli''

Uwe

Het gaat om werktuigbouw werk ervaring! niet omde vlieg ervaring
(volgens mij)

Jeroen

en zoals altijd hier om MBF hoeft die zogenoemde ervaring niet altijd positief te zijn ;).

Trivia question:

Het merkteken van Citroén (Chervrons), hoe is dat onstaan???

citroen%201_1663.png

Ik denk dat iemand met 42 jaar ervaring wel het antwoord heeft......

Nog een weetje, de achteruit van een auto is de zelfde overbrengverhouding als de 1ste versnelling, alleen is de achteruit rechte vertanding vandaar dat jankende geluid als je achteruit rijd....

en zoals altijd hier om MBF hoeft die zogenoemde ervaring niet altijd positief te zijn ;).

Trivia question:

Het merkteken van Citroén (Chervrons), hoe is dat onstaan???

citroen%201_1663.png

Ik denk dat iemand met 42 jaar ervaring wel antwoord heeft..

goh, ik doe Maar even een gokje, Citroën was de eerste die pijlvertande tandwielen in bakken wilde gebruiken....

Gert, weer blijkt dat ervaring geen wijsheid inhoud.... want elk tandwiel wat schuin inloopt pakt niet de volledige tand zoals een rechte vertanding doet. (zoals je zelf ook zegt....) T contactopp is daarom geen ene moer groter.

voor de ts: schuine gears lopen inderdaad stiller en door de grotere tanden is het misschien iets sterker. Nadeel ervan is wel dat je motorlagers aanzienlijk meer slijten en de kans op Oneway problemen bij de 450 groter zijn door t gebrek van support bij het Oneway.

Ik kap er verder mee. Ik ga maar weer even verder met t bouwen van een cnc frees om mn eigen ontworpen helis te kunnen bouwen zodat ik weer een stevige hoversessie kan doen... Ofzo...

@anko: hoe wil je dat verklaren; als tand schuin staat, is tand dus langer, is contactoppervlak groter.........daar valt ook voor mij als werktuigbouwkundige geen speld tussen te krijgen.
De grootte van de circelomtrek heeft er niets mee te maken, de tandvorm is hetzelfde, dat is bepalend.

Dat je tandwiel op 1 plek harder afslijt dan op een andere heeft echt met de stand van de tandwielen ten opzichte van elkaar te maken, dit luisterd enorm nauw en is eigenlijk nooit 100% te behalen.

Door de axiale belasting moet je inderdaad beter lageren en ik kan me ook voorstellen dat het meer problemen zou kunnen geven met oneway's.

Iemand die zelf heli's bouwt en zo vliegt als Uwe omschrijft ga ik absoluut niet tegenspreken, zoals er al gezegd wordt gaat het toch uiteindelijk om ervaring ! Ik heb er alleen maar respect voor als je met een cnc machine je eigen apparaten kunt bouwen, daarnaast (maar dat staat er weer los van) heb ik ook groot respect voor de vliegskills van bepaalde mensen.........zo ver zal ik waarschijnlijk nooit komen !!!

Uiteindelijk zijn we het denk ik wel met elkaar eens dat schuine vertanding zo zijn voordelen heeft..............;-)

Ik kap er verder mee. Ik ga maar weer even verder met t bouwen van een cnc frees om mn eigen ontworpen helis te kunnen bouwen zodat ik weer een stevige hoversessie kan doen... Ofzo...

Suc6 met je wijsheid en het bouwen van je helies.:proost:
Praktijk en Theorie, twee verschillende werelden.

@anko: hoe wil je dat verklaren; als tand schuin staat, is tand dus langer, is contactoppervlak groter.........daar valt ook voor mij als werktuigbouwkundige geen speld tussen te krijgen.
De grootte van de circelomtrek heeft er niets mee te maken, de tandvorm is hetzelfde, dat is bepalend.

Volgens mij lopen er hier 2 dingen door elkaar heen. (ben geen tandwielexpert dus de termen zullen niet kloppen)
-Het contactoppervlak tussen de tanden
-het basisoppervlak van de tand aan het wiel.

Wat anko zegt is dat de diameter van de tandwielen bepalen hoeveel contactoppervlak er is. En dat dit geen verschil maakt of het rechte of schuine vertanding is. En dit klopt ook volgens mij.
Maar, het basisoppervlak van de schuine vertanding is wel degelijk groter vanwege de grotere tandlengte. En dus kan die tand meer afschuifkrachten verdragen en is je tandwiel sterker. Maar hij is ook nog eens sterker vanwege het feit dat bij schuine vertanding de tandbreedte ook omhoog gaat (daarom heeft hij voor een gelijke diameter een kleiner aantal tanden)

Maar je moet bij een tandwieloverbrenging ook het liefst nooit onder de 13T uitkomen vanwege ondersnijding van de tandvorm en het verminderen van het contactoppervlak. En dat minimum tandaantal hangt ook af van de drukhoek van de tand. Maar over het algemeen word ik er niet vrolijk van als een fabrikant je dwingt onder de 13T te moeten gaan zitten. (meestal vangen ze dit wel op met een dikker tandwiel)

Ik snap je niet Danny.
De tand is langer, het oppervlak waar de tanden elkaar raken is dan per definitie ook groter. De krachten worden dus door een groter oppervlak opgevangen.

En ja, het basisoppervlak van de tand aan het wiel is ook groter ja.

En, de drukhoek is ook voor een groot deel bepalend voor de mate van slijtage bij grotere krachten, ben het ook helemaal eens met je opmerking over 13T maar goed, als mijn 450 met 11T er lekker mee gaat.........prima.

Maar goed, volgens mij is deze discussie nu off-topic geworden, hier ging het de poster helemaal niet om. Dat we vooral allemaal veel plezier mogen hebben aan onze hobby, en dat we het allemaal lekker op onze eigen manier mogen doen !

happy landings allemaal !!!!!!!!:D:D:D:D:D:D:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ik snap je niet Danny.
De tand is langer, het oppervlak waar de tanden elkaar raken is dan per definitie ook groter. De krachten worden dus door een groter oppervlak opgevangen.
Er is toch een opbouwende aangrijping? En dus zijn de tanden niet volledig in aangrijping en kan het zelfs zo zijn dat dit nooit het geval is voor een enkele tand. Oftewel de last wordt vloeiender verdeeld over de tanden. Maar ik verwacht dat het werkelijke contactoppervlak tussen helical en straight maar weinig verschilt.
gear-helical1.jpg

hmmmmmm je hebt gelijk. ik heb nog ergens mijn boeken hierover liggen en ga dat weer eens teruglezen, gewoon omdat ik het interessant vindt en graag wil weten hoe het nou precies zit.
ik neem dus voorlopig even wat van mijn vorige "stellige" uitspraken terug !

zo zie je maar er valt altijd wat te leren.

Zo zit er ook nog flex in het tandwiel van de 450...
kun je lageren wat je wilt om die tanden netjes op elkaar te krijgen, bij een zeer stevige belasting heb je kans dat het gehele tandwiel omhoog/omlaag wordt gedrukt door de schuine vertanding...

Zo heb ik bij de mijne al een stuk van het tandwiel afgeslepen gekregen..

Maar, op de beetje stekende ondertoon her en der na, is dit best een grappige discussie..
kom je er eens achter wat nu WERKELIJK de voordelen zijn
Zonder dit soort discussie's komen wij niet werktuigbouwers er nooit achter wat zoiets nu werkelijk doet..

Inmiddels is de heli gebouwd en de eerste kleine vluchtjes zijn gemaakt. Voor zover ik nu kan bekijken werkt alles naar behoren. De invloed van de 3gx is duidelijk merkbaar. Hij is erg stabiel!
Over anderhalve week weer een indoor middag. Dan zal ik 'm eens goed aan de tand voelen.

Willem.

Hoi Willem,
vergeet niet:
in de versie 1.2 stel je de heli in (bv. 700, 600, 550 ...)
bij de versie 2.1 moet je instellen groter dan 500 of kleiner dan 500.

Druk op de set button totdat dat status lampje knippert,
druk en laat los op de set button totdat dat delay lampje brandt,
het moet rood zijn voor een heli kleiner dan 500
en het moet groen zijn voor een heli van 500 en groter.

suc6 daarmee,
groetjes van Uwe

Back