Trex 500 ESP Geheimzinnig probleem

Best mede modelbouwforumgoeroe`s :worship: , ik vlei mij neder tot u en vraag u om uw hulp.

Alle gekheid op een stokkie, ik zit met een irritant probleem.
Laat het mij uitleggen:

Ik heb sinds kort een Trex 500 ESP :cool: , superapparaat, vliegt mooi is bijzonder krachtig en heel stabiel.
De Heli is verder origineel met een 401 en 9257 combo achterop.
Ik vlieg 35mhz, MX-12 met r700.

Telkens als ik zwaardere oefening uitvoer zoals een rol zijwaarts of rol achterwaarts (waar dus meer ampere getrokken word) slaat bij mij de motor ineens uit, het lijkt erop of de stroom die naar de ontvanger gaat voor een halve seconde onderbroken word.
Gelukkig gebeurt dit niet te lang waardoor ik zou crashen, maar een rol vlak boven de grond zou ik niet durven nu ik hem niet meer vertrouw.

Dit doet de heli al vanaf het begin.

Na wat gevraagd te hebben in den ronde, kreeg ik te horen dat door al het carbon, dat in de heli zit, het zou kunnen zijn dat wanneer carbon tussen de zender en antenne zit hij het signaal verliest en daarmee dus ook uitvalt.
Mmmmh, klinkt plausible, goed, ontvanger verplaatst en antenne mooi geplaatst, helemaal naar de staartvin.
Terug op het veld gelijk maar weer geprobeerd, pats weer het zelfde euvel, net als die uit de rol komt of soms nog in de rol, motor uit, heli schud een keer en we kunnen weer verder. :shock:

Ik dacht dat ik dus weer het contact met de ontvanger verloren had, dus daarna eens een rol achterover geprobeerd waarbij de antenne contineu gericht bleef op mijn zender, BAM, weer hetzelfde.

Toen ben ik eens bezig geweest om de ESC anders te programeren, BEC output op 5, 5.5, en 6 volt gehad, geen verandering :nooo: , timing veranderd, weer uitval :nooo: , Throttle response speed op standaard, medium en fast gehad, weer uitval bij rollen :nooo: . Ik kom er niet meer uit. :hammer:

Internet afgezocht :pc: op mogelijke oorzaken, misschien de belt die statisch word.... nee kan niet, heb TT. Misschien de BEC van de ESC die niet genoeg geeft....mmmh, hier zat ik dus zelf ook al aan te denken.

Ik heb nog een himodel 3Amp max 5 Amp externe bec 2s-5s. die kon ik nog eens proberen.

Hebben jullie goeroe`s misschien een idee waar het aan zou kunnen liggen? Hebben jullie dit misschien al vaker gehoord.

Please :help:

Ok update on the problem:

Ik heb net een aparte BEC geinstalleerd om te kijken of het probleem wegkomt van de ESC. Geprobeerd en tot mijn ergenis gebeurde het weer. :confused:

Ik kan nu dus uitlsuiten alle servo`s van de kop (nieuw, en met de oude deed die het ook) en de ESC

Morgen ga ik de ontvanger gyro en staart servo op mijn 450 zetten en met die ga ik ff raggen, kijken of die het ook doet.

Doet die het niet, dan zou het probleem eerder mechanisch moeten zijn.
Ter info, ik heb de 500 rustig afgesteld, bij volle uitslagen raakt er niets iets anders. Dus kan niet komen doordat bijvoorbeeld een armpje een ander armpje raakt en daardoor storing zou kunnen komen.

groetjes

remon

Het is je ESC die het doet.
Je hebt de setting op Soft OF Hard cutoff staan.(denk hard?)

Zet die funtie uit en de esc zal dan niet meer uitslaan.
Dit komt doordat je packs onder een bepaald voltage komen waardoor de esc op safe slaat.

Let wel op dat je nu goed op je timer moet letten want je heli zal door vliegen totdat je accu het begeeft.
Welke accus gebruik je? Het kan zijn dat deze niet sterk genoeg zijn voor jouw vliegstijl.

m.v.g

Paul

Dat is een beetje een non-oplossing. Als zijn accu's onder een bepaald voltage komen, is _dat_ het probleem.

Daar zal z'n BEC mogelijk ook last van hebben.

Kwestie van dus meten wat voor stroom je motor trekt, of dat wel klopt, en zo ja, je accu's weggooien en nieuwe kopen.

Dat is een beetje een non-oplossing. Als zijn accu's onder een bepaald voltage komen, is _dat_ het probleem.

Daar zal z'n BEC mogelijk ook last van hebben.

Kwestie van dus meten wat voor stroom je motor trekt, of dat wel klopt, en zo ja, je accu's weggooien en nieuwe kopen.

Natuurlijk heb je gelijk dat als de accu's niet goed zijn dat hij nieuwe moet halen.
Daarom vroeg ik ook al naar zijn accu's om te achterhalen of dit het probleem is.

De trex 500 stock esc heeft een switched bec, die zou geen problemen moeten hebben met een lager input voltage (tenzei het input lager dan output is, maar dit lijkt mij sterk op 5/6s en 6v? op servos)

Toch raad ik aan (als je wat harder vliegt) evengoed de cutoff uit te zetten.
De cutoff slaat natuurlijk net op het moment aan dat de heli het meeste power nodig heeft en dus op het moment dat je het niet kan gebruiken.

Stel je vliegt 3d, je zit op 4min 30 van je 5min timer, en je bent aant tictocen. Je wil niet dat je motor op zo'n moment zichzelf uitzet. (vooral omdat de autorotatie kwaliteiten niet iets is waar de 500 bekend om staat)

Als je alleen maar hovert en nog niet weet hoe het precies met een timer zit zou ik aanraden soft cutoff te gebruiken. Maar nooit hard cutoff !!

Nee, ook dat is het niet.

Heb outrage 6s 3000mah XP25 25c-50c net nieuw.

Heb ook al andere geprobeerd, zippy-h 6s 3300, 2x nieuwe zippy`s 3s 2200.... maakt niet uit welke accu.

Ik vlieg ook met een timer, en als ik direkt de lucht inga nadat ik de accu die vol is aangesloten heb en ik doe een rol dan schakelt de motor al uit, dus da is het nie....

Ik heb ook al geprobeerd om de cutoff anders te zetten, (uit kan volgens mij helemaal niet) je hebt alleen de opties: high en middle cutoff.

En dat is het ook niet, ik ga morgen de gyro, servo en ontvanger eens op mijn andere heli zetten, kijken wat er gebeurt.

remon

Nee, ook dat is het niet.

Heb outrage 6s 3000mah XP25 25c-50c net nieuw.

Heb ook al andere geprobeerd, zippy-h 6s 3300, 2x nieuwe zippy`s 3s 2200.... maakt niet uit welke accu.

Ik vlieg ook met een timer, en als ik direkt de lucht inga nadat ik de accu die vol is aangesloten heb en ik doe een rol dan schakelt de motor al uit, dus da is het nie....

Ik heb ook al geprobeerd om de cutoff anders te zetten, (uit kan volgens mij helemaal niet) je hebt alleen de opties: high en middle cutoff.

En dat is het ook niet, ik ga morgen de gyro, servo en ontvanger eens op mijn andere heli zetten, kijken wat er gebeurt.

remon

Heb even de trex 500 handleiding erbij gehaald, de stock trex 500 esc kan de cutoff inderdaad niet uitzetten.

Heb je geprobeerd dezelfde stickbewegingen te maken terwijl de heli opgetoerd op de grond staat. (zonder blaadjes erop, of beter nog met motor pinion van het maingear af) Misschien is een of andere rare mix aangezet in de zender.

Is de connector op de esc zelf goed gesoldeerd? misschien maakt die slecht contact of niet goed genoeg contact voor de pieken die je trekt bij die bewegingen.

edit:

Anders iemand even fysiek naar je heli laten kijken, misschien ziet die iets raars. Ik heb nog een trex 500 esc liggen die je evnt kan proberen.

Laatst bewerkt:
Heb ook al geprobeerd om na te bootsen met bladen eraf, gebeurt niets.

de R700 ontvanger heeft geen failsafe, ik heb nog wel een andere smc16scan ontvanger maar die heeft wel failsave en die kun je niet uitzetten. Zou ik die erop zetten ben ik bang dat als er weer wat gebeurt hij in de failsave slaat en ik de heli kapot op de grond weer kan vinden.

Dan heb ik liever een keer een storing dan de failsave.

Heb zelf heli ook al nagekeken, stekkers opnieuw gesoldeerd, ben zelfs van deans naar 4mm goud gegaan, lagers nagekeken of die ergens los zitten of zo, maar alles zit goed vast, trilt niet en loopt soepel.

Zucht...

Het zou kunnen zijn dat er in de 9257 staartservo misschien een klein storingkje zit, en die ga ik dan morgen samen met de gyro en ontvanger op de 450 zetten. Lekker raggen, doet die het dan ook dan weet ik al bijna waar het probleem zit.

Tis wel een zoekwerk hoor...

Groetjes

remon

Ik denk dat het haast onmogelijk is dat een staartservo er voor zorgt dat je motor uitvalt.

Als je het rijtje nagaat waar het aan kan liggen is: Zender--->ontvanger--->esc--->motor en accu.
ergens in dit circuit zal een storing/defect optreden.

Ik zou het denk ik met een andere esc/ motor eens proberen.
Als je het ophalen niet erg vind(noord-limburg) mag je een setje proberen/kopen.

In iedergeval veel success. Problemen waar je niet weet waar het aan ligt zijn het irritantste.(mijn mening)

Bedankt voor het aanbod, maar als ik er een andere motor plus esc opzet word het toch scorpion.

In ieder geval bedankt voor de reacties, het hoofdstuk is nog niet ten einde.

Groetjes

remon

Misschien knalt ie in de temperatuur beveiliging...
Hoe warm wordt het spul, dus de motor, esc en batterij (op een schaal van aan te raken tot ik brand mijn handen)

Zet evt een een lipo ledje erin, kun je van buitenaf zien als je batterij onder zijn spanning duikt (ook goede merken hebben zo hun maandagen)

Loopt er iets niet helemaal soepel ? Gears die te strak op elkaar staan, een te strakke belt, enz.

Het lijkt alsof de regelaar in de overbelastbeveiliging schiet.

Dank jullie voor jullie reply, maar alles loopt mooi en soepel. De electronische delen worden ook helemaal niet warm.

Outrage staat er ook bekend om dat ze niet warm worden en de esc is gewoon lauw, nog geen 30 graden zou ik zeggen.

Ik sta me nu opeens iets te bedenken.

Kunnen jullie me misschien eens vertellen hoeveel graden cyclic pitch jullie hebben staan op de paddles bij volle uitslag?????
(gaat hier dan wel om een trex 500 he!!!)

dat zou misschien interesant zijn. Misschien heb ik wel veel te veel. alhoewel me dat sterk lijkt, maar ja, niet geschoten altijd mis natuurlijk.

groet

remon

Laatst bewerkt:
Ik heb 13,5, maar wel flybarless. Ik denk dat je op een T500 technisch gezien tot 15 kan gaan maar da's wel echt veel.

Bij een rol trek je geen grote piek door de regelaar van de motor. Dan zou je het met vol pitch veel eerder zien.

Wat je wel hebt is veel vermogen nodig uit de bec doordat de servo's flinke stroom gaan trekken. Betere bec, kabels of stekkers kan helpen. Andere swash servo's wellicht ook.

Misschien een heel raar voorstel, maar het heeft al meer mensen met vreemde problemen uit de brand geholpen. Schrijf al je settings op uit de zender (dus subtrim, swashmix etc) en programmeer een nieuw model op de zender. Kijk dan eens wat die doet.

Zucht,

Andere swash servo heb ik al geprobeerd.

Ik krijg geen storing of motor uitval wanneer ik vol pitch trek.

Alleen bij de rol achterover of zijwaarts.
Ook al andere BEC geprobeerd, niewe stekkers eraan. ik weet zeker dat ik goed gesoldeerd heb.
In de zender ook al nieuw aangemaakt en alles opnieuw ingesteld, nog steeds hetzelfde...

Krijg er een zeer hoofd van en in.

In ieder geval ben ik net klaar om de ontvanger, gyro en staartservo in de 450 te zetten, dus ik ga ff lekker raggen.

Groetjes

remon

in principe dus alleen problemen met negatieve pitch? Kan het dan niet ergens in je lagers ofzo zitten, dat als de druk de andere kant op, de lagers zwaar lopen? Of dat er iets tegen het frame schuurt ofzo? (wilde gok...)

Bij aardig wat regelaars kan je hem wel in een Nicad stand zetten. afslag voltage is dan extreem laag, vaak ergens rond de 5 volt dacht ik. Zo vlieg ik altijd en dan op timer (en een lipo-safe lampje).
Ik had gister ook dat hij ineens het gas eraf leek te gooien, maar bij mij bleek het motortandwiel los te zijn gekomen... tsja, dan doet ie ook niet veel meer...

450 geprobeerd....

Lekkerrrrrrrrrrrrr....... FF raggen voor gek en onwijs... hahaha
3 accu`s leeggevlogen, met alle 3d erin, gewoon stickbangen. (mooi zag het er niet uit, maar ff frustratie eruitgooien op deze manier, is heerlijk :)

Maarre, geen problemen, alles ging goed, dus ligt het aan de 500.

Zucht...

Ik ga nu toch ff de draden van esc naar motor doorlopen (500), ff opnieuw solderen. moet toch ergens beginnen.

Trouwens, de lagers van de hoofdas, moeten die worden vcastgelijmd in de lagershouders????

Groetjes

remon

Back