Trex 500 ESP Geheimzinnig probleem

Als het niet de motor / swash / bec edg is dan wellicht de lagers? Het gebeurdt bij grote krachten van de hoofdas op de lagers. Deze hebben het dan zo zwaar dat ze of een flinke rf storing opwekken of klem lopen en de motor teveel stroom trekt en dan de regelaar hem even uitgooit. Ik vermoed rf storing want je ziet de heli bewegen.

Lagers aarden aan massa kan je simpel proberen.

Het is een lastig probleem, maar als ik dit zo lees dan verdenk ik 2 dingen :

1- de ontvanger die de ESC dichtstuurt omdat een (motor)storing de overhand krijgt bij een bepaalde stand van de ontvangstantenne tov de zendantenne

2- de regelaar die de motor niet meer aanstuurt

1=> heb je al eens een reikwijdte test gedaan met draaiende motor waarbij je van je heli wegloopt en eromheen loopt, een andere stand van de antenne kan invloed hebben kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
En loopt de antennedraad van de ontvanger uit de buurt van motordraden etc. ? Plaats eens wat foto's .
Ook kun je een ferrietkern in de draad van ESC naar ontvanger gebruiken, deze filtert stoorpieken die op de draad staan eruit en voorkomt dat deze in de ontvanger terecht komen, waardoor de ontvanger niet meer in een foutmode terecht kan komen

2=> bij sommige motor / regelaar combinaties kan de governor regeling op tilt slaan bij pitchwisselingen waardoor er stroomveranderingen optreden
Gemakkelijkste uit te proberen door een gewone curve te kiezen of door een andere regelaar te proberen

succes
Bas

Laatst bewerkt:
Het is geen pitch wisseling / vermogen piek probleem want bij vol pitch is het er niet. Dit sluit een hoop zaken al uit.

Het gebeurd bij en snelle beweging om een as. Gebeurd het ook bij een snelle piro of stop?

Misschien een stomme vraag, maar staat je throttle curve wel oke?
meestal zijn het die simpele dingen die je over het hoofd ziet.

groeten remie

Zou zomaar kunnen, vlieg je in normal? (gov?)

Probeer eens een andere regelaar als je daar de mogelijkheid tot hebt. Cut off indd uitzetten. Maar dan nog, het mag niet gebeuren helemaal niet in de eerste 3 a 4 min.

Totale pitch zit voor de 500 rond de 23 -24? Dus met een collective van 12 kun je 10 graden draaien. Doet de heli het ook tijdens een grote looping? Of alleen bij korte hardere flips, rolls?

Hoi hoi,

Ter info, ik heb geen governor aanstaan en vlakke curve op 90%

Antenne is ook ver weg van esc.
Ik gebruik een r700 ontvanger en daar zit geen failsave op, dus daar springt ie niet in. Gebeurt ook alleen bij korte snelle rollen.
Ferrietkern zit er ook op. En heb ook gelijk maar eens massa draden van de hoofdaslagers en motor naar de massa van batterij aangelegd, nog steeds hetzelfde.
Maar ik ben eens aan het zoeken gegaan op verschillende heli forums en ik denk dat ik iets gevonden heb.

Op helifreak stond iemand die had precies hetzelfde probleem met een 450. Er stond zelfs een link bij van een filmpje:

Wanneer hij een zijdelingse rol maakt vliegt zijn motor ook heel even uit en dan weer aan.
PRECIES hetzelfde heb ik dus ook.

Om het probleem op te lossen is deze man naar een pcm ontvanger gegaan en toen had hij er geen last meer van.

Maar bedenk ik me nu, maskeer je dan niet gewoon het probleem......???!!!

toch zet ik er nu een smc16scan op. failsave in de zender dan maar op HOLD of zou men eerder voorgeprogameerde standen erin zetten????

groetjes

remon

Laatst bewerkt door een moderator:
Met PCM maskeer je het maar met 2.4 heb je het niet.....

ALs het storing is kan het heel goed de lagers zijn.

Its beats the crap out of me.....

Net 2 outrages leeggevlogen met nero, nada, zilch, nothing, 0 problemo`s....

ongelooflijk.... alleen andere ontvanger erin en vliegen en geen problemen.

Ik word gek, ga trouwens ook over op 2.4, lijkt me beter...

Maar tis zo fijn om weer lekker te vliegen.

Nu nog ff weer het vertrouwen terug krijgen en dan gaan we ertegen aan...

groetjes
remon

Het klinkt idd als een RF probleem.

Ik zou zeggen 2.4GHz er in en je hebt nergens last meer van. Waarom?
Uit een onderzoek van Spektrum RC blijkt dat de storingen in en heli tot ongeveer 400MHz gaan, het is duidelijk dat 35MHz dus dik in deze frequentie band zit valt.

Met 2.4GHz ben je heeeel ver weg van dat spectrum tot 400MHz (2GHz verder in het spectrum) en word je zendfrequentie dus dus niet versoord door storingsbronnen in de heli.

Dus op dit moment maskeer je de problemen met je 35MHz PCM ontvanger, wat overigens tot goede resultaten kan leiden. Omdat de hold momenten schijnbaar dus zo kort zijn dat je er niets van merkt in de praktijk.

Met 2.4GHz zou je dus een "waterdichte" oplossing hebben, lang leve 2.4GHz! Het is een oplossing voor van al dit soort "ghost" achtige zaken die gerelateerd kunnen worden aan RF.

Succes,

Michiel.

De ene ontvanger is ook veel gevoeiliger dan de andere. Dubbel super zijn ook een goede oplossing kunnen zijn. Als het nu probleemloos vliegt dan is dat mooi :)

Ik heb intussen de dx7 al besteld.

Ga ik daar mee vliegen en zal ik mijn mx12 verkopen.

Ok, topic mag van mij gesloten worden.

Iedereen nog bedankt voor de suggesties.

Groeten

remon

Back