Trex 500 ESP speling feathering shaft.

Ik heb eens een vraag, ik vlieg sinds kort met een Trex 500 ESP.
Het valt mij op dat de feathering shaft in axiale richting speling heeft (pakweg 0,5mm). :o

Er zaten behalve de goudkleurige ringen geen schims bij de bouwdoos.
Is deze speling nodig of is het beter de speling er helemaal uit te schimmen? :confused:

Ik vind het wel vreemd, mijn andere heli's hebben dit niet?
De head is voor zover ik weet volgens manual gemonteerd.

Grtz,
Emile :cool:

Als ik me het goed herinner zit er aan beide kanten een ring tussen de druk- en radiaallager. Zijn die beide aanwezig?

Ik heb de kop gisteren wel 3x uit elkaar gehad, om de oorzaak van de speling te vinden.
Alle onderdelen zitten echter op de juiste plaats (ook die 2 grote ringen tussen druklager en radiaallager.

Ik heb er gisteren Trueblood dampers ingezet en dacht dat het daar aan lag.
Echter deze zijn exact even dik als de originele zwarte dempers.
Ik vermoed dus dat de speling er ook met de originele dempers in zat.

Ik heb de speling voor testvlucht vandaag opgevuld met 2 dunne ringetjes (0,2mm) tussen damper en goudkleurige opvulring.
De heli hing namelijk wat onrustig in de lucht bij hoveren (kan ook aan V-stabi instelling liggen).

Grtz,
Emile

Zover ik weet heb ik geen speling in de rotorkop. Ik heb net nog even gevoeld, maar ik kan niets ontdekken. Ik heb zoiets wel eens met mijn T-Rex 450SEv2 gehad, dat vond ik heel vervelend. Ik gebruikt gewoon stock, maar ik heb wel de feathering shaft sleeve upgrade tussen de dampers zitten.

Betekend dit dat jou Trex 500 totaal geen speling heeft? :confused:

Als ik aan één bladhouder trek en vervolgens weer aan de andere dan zie ik toch echt 0,5mm speling tussen demper en ring. Maargoed beter ruimte over dan te weinig ruimte. :D

Ik heb gisteren de feathering shaft al naast een nieuwe (spare) gehouden en die waren toch echt even lang, dus daar lag het ook niet aan ...

Blijf het zelf ook nog steeds vreemd vinden, maargoed als ie vandaag weer onstabiel is dan haal ik hem op het veld nog eens helemaal uit elkaar. :)

Grtz,

Voor de zekerheid nogmaals de head helemaal uit elkaar gehaald.
Alles zit erin en op de juiste plaats en niks is vervormd ...
Wordt dus voortaan vliegen met 2 schims van 0,2mm. :rolleyes:

Hopenlijk hangt ie nu ook iets stiller in de lucht, zoals m'n 600.

Grtz,

Heb je het T-huis van de rotor (binnenkant dampers) wel eens opgemeten, of dat precies de zelfde maat is als bij een andere die wel goed is?

En ook de bladas plus uitsparing daarvan?

Normaal gesproken moet je practies geen speling hebben.
We hebben het hier toch wel over de axiale spelling van de bladas/bladhouders?

Back