Trex 500 maiden!

Zoooooo na de bouw natuurlijk vliegen, op een beheerste manier. Even zoeken naar een rustig plekje, wat achteraf toch niet zo rustig bleek. Maar goed, de maiden zelf.

TH, accu erin, even alles controleren en gaan met de banaan. TH eraf spint up en langzaam de lucht in. Moest toch een hoop bij geven met rudder. Neus draait naar links. Even bijstellen...
Naja lang verhaal kort: Link is op zn kortst ( nog steeds naar links ), subtrim er maar op om te kijken hoeveel. +73 :S

Daarna lekker die accu opgevlogen en een 2e erin. Gain ingesteld en dat ging prima. Ook de wind had ik amper last van. Geweldige machine! Staart gaat als n gek en cyclic had ik even wat minder uitslag gegeven + expo maar nog steeds zo gevoelig als n meid. Goed dus om te beginnen. Naderhand komen die heligene zones wel :P

Kortom succesvolle maiden met als enig probleem dat ik dus de gyro in rate mode niet goed krijg zonder subtrim. Nu vraag ik me af wat dus de beste oplossing voor de staart is. Met subtrim lijkt me de HH mode ook niet lekker gaan werken of wel? Heb naar rechts op de as ( neus naar links ) veel ruimte en naar links op de as ,logisch, minder. Ben bang dat ik kracht en resolutie ga verliezen om de neus naar rechts te krijgen. Iemand een idee, tips?

Dankjewel!

Wachten hoort erbij, ik heb in totaal ook 2 weken er naar uitgekeken.

Over de gryo, het is de 2100T van logictech maar t princiepe blijft hetzelfde. Als hij mooi in het midden staat, dan gaat de neus nog harder naar links. Maar mechanisch kan ik dus alleen de staart strak krijgen als ik me niet aan de 90 graden regel houd. Niet mechanisch valt het op te lossen met subtrim. Ik weet alleen niet hoe beiden uitwerken op de HH mode.

Even bijstellen...
Naja lang verhaal kort: Link is op zn kortst ( nog steeds naar links ), subtrim er maar op om te kijken hoeveel. +73

Dit vind ik een vreemd verhaal... je stelt je tail mechanisch af met je link ?

Ik neem aan dat je de tailservo toch verschuift om de staart in rate mode stil te krijgen ?

Maar wacht nog ff, Helihabit zal hier wel snel een reactie plaatsen, die heeft net z'n 500 afgesteld met een LT2100, en zal als ervaringsdeskundige wel snel zijn advies geven;).

Dit vind ik een vreemd verhaal... je stelt je tail mechanisch af met je link ?

Ik neem aan dat je de tailservo toch verschuift om de staart in rate mode stil te krijgen ?

Maar wacht nog ff, Helihabit zal hier wel snel een reactie plaatsen, die heeft net z'n 500 afgesteld met een LT2100, en zal als ervaringsdeskundige wel snel zijn advies geven;).

Naja link is mssn niet de juiste benaming, bedoel gewoon de stang met die 2 zwarte plasticjes ;) Deze is nu bijna op zn kortst en de servo zit helemaal naar de heli toe.

A propos, proficiat met je maiden.

Maar het blijft onlogisch...je maakt de link op z'n kortst, terwijl je de servo helemaal verder naar de heli toe plaatst. Dat spreekt elkaar toch tegen ?

t klinkt mij ook wat raar in de oren, trim en subrim op rudder lijken mij een big no no,...

maar idd als heli habit dezelfde combo heeft zal hij je goed verder kunnen helpen

A propos, proficiat met je maiden.

Maar het blijft onlogisch...je maakt de link op z'n kortst, terwijl je de servo helemaal verder naar de heli toe plaatst. Dat spreekt elkaar toch tegen ?

indd nu je het zegt, ik ga meteen even kijken hoe het dan echt in elkaar zit :P Bedankt!

Zoooooo na de bouw natuurlijk vliegen, op een beheerste manier. Even zoeken naar een rustig plekje, wat achteraf toch niet zo rustig bleek. Maar goed, de maiden zelf.

TH, accu erin, even alles controleren en gaan met de banaan. TH eraf spint up en langzaam de lucht in. Moest toch een hoop bij geven met rudder. Neus draait naar links. Even bijstellen...
Naja lang verhaal kort: Link is op zn kortst ( nog steeds naar links ), subtrim er maar op om te kijken hoeveel. +73 :S

Daarna lekker die accu opgevlogen en een 2e erin. Gain ingesteld en dat ging prima. Ook de wind had ik amper last van. Geweldige machine! Staart gaat als n gek en cyclic had ik even wat minder uitslag gegeven + expo maar nog steeds zo gevoelig als n meid. Goed dus om te beginnen. Naderhand komen die heligene zones wel :P

Kortom succesvolle maiden met als enig probleem dat ik dus de gyro in rate mode niet goed krijg zonder subtrim. Nu vraag ik me af wat dus de beste oplossing voor de staart is. Met subtrim lijkt me de HH mode ook niet lekker gaan werken of wel? Heb naar rechts op de as ( neus naar links ) veel ruimte en naar links op de as ,logisch, minder. Ben bang dat ik kracht en resolutie ga verliezen om de neus naar rechts te krijgen. Iemand een idee, tips?

Hey Bart, proficiat... mooi man.
Even je verhaal over de staart... ik heb ook de beginnersfout gemaakt.
Maar remedie... eerst de staart in normal mode goed afstellen.. en niet met de pusharm maar gewoon de servo in jou geval naar voren zetten..
Mijn Trex 450s had exact het zelfde.. een enorme tailwiggle.. wat bleek toen ik de heli van de grond af haalde zonder HH dat de staart met een noodgang naar rechts draaide (nose links) ik moest wel 5 mm stick geven om de staart enigsinds op zijn plek te houden.. Lang verhaal kort maken... servo +/- 1,5 á 2mm naar voren moeten zetten.. en toen bleef de tail zelfs op zijn plek zonder HH aan... geweldig.. nu op HH staat de tail zo strak als een snaar.

WAARSCHUWING... na het verzetten van je servo wel even de servo LIMIT opnieuw in stellen.
Ik heb een Logictech 2100T en die geeft je de mogelijkheid om limieten links en rechts in te stellen... dat is dacht ik een nadeel van de 401.. die kent maar een limiet. Doe je dit niet dan loop je het risico met een uitgefikte tail servo te zitten.

By the way probeer je staart af te stellen bij wind stilte... dat geeft je de meest acurate afstelling.

Ohhhhhhhhh ja voordat ik het vergeet... probeer de heli mechanisch zo af te stellen dat je de zender op 0 trim hebt.. staan.. als het echt niet mogelijk is .. dan sub trim gebruiken.

Mijn Trex 450 en HBK II vliegen beide zonder enige trim uit de zender... kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Vanavond moest ik de trex even aan onze zoon showen.. en kon de sticks gewoon los laten.. (de tail for ever en de cyclishe zeker een halve minuut bij wind stilte)

Frans....W

Laatst bewerkt:
NOOIT trim of subtrim gebruiken met een HH gyro. Trim is eigelijk een stuursignaal, en bij een HH gyro gaat hij dan dus piroetten.

allemaal nog bedankt voor de berichten he! Om even terug te komen op de gyro.

Ik kon me nog ongeveer voor m'n ogen halen hoeveel de slider naar links zat ( naar de staart toe ) om recht te blijven. Wat heb ik nu gedaan, stang nog korter, servo moet zo ver mogelijk naar achter anders gaat hij dus meer naar het midden. Limits indd opnieuw ingesteld in gyro en ik heb nu maar zeer weinig movement naar rechts en veel naar links ( neus gezien ).

Aangezien dit op gevoel is en zonder het vliegen zal morgen blijken of het nu wat beter is. Toch zit me dwars dat hij zover naar 1 kant moet en er weinig ruimte over blijft. Heb de subtrim weer op 0 staan dat is in iedergeval al beter. ( dankzij jullie snap ik nu ook waarom de HH dus niet werkt met subtrim ;) )

Waar staat bij jullie het staartschuif gevalletje? Beetje naar de staart toe of er vrij dicht bij?

edit: wellicht komt het toch door de wind, waait toch wel aardig. Heb wel met de neus in de wind gevlogen.

Heeft het toerental van de rotorkop/bladen ook geen invloed op de staart?
Ik bedoel: meer "headspeed" is ook meer toeren op de staartrotor en dus ook méér trekkracht....
Net zoals de propellor van een vliegtuig die méér trekkracht heeft bij een hoger toerental.
Als de neus van je heli mooi blijft staan maar de pitchslider van de staart staat hierbij teveel naar bvb links en verhoog je de "headspeed" dan kan je de slider méér naar het midden zetten (minder spoed) toch ??

Of zie ik dat verkeerd??;)

Heeft het toerental van de rotorkop/bladen ook geen invloed op de staart?
Ik bedoel: meer "headspeed" is ook meer toeren op de staartrotor en dus ook méér trekkracht....
Net zoals de propellor van een vliegtuig die méér trekkracht heeft bij een hoger toerental.
Als de neus van je heli mooi blijft staan maar de pitchslider van de staart staat hierbij teveel naar bvb links en verhoog je de "headspeed" dan kan je de slider méér naar het midden zetten (minder spoed) toch ??

Of zie ik dat verkeerd??;)

zoiets dacht ik ook, maar dan verhoog je tegelijkertijd toch ook meteen het effect dat je teniet probeert te doen? Of blijft dat niet lineair?

TC staat rond de 85 tijdens hoveren, lijkt me genoeg.

allemaal nog bedankt voor de berichten he! Om even terug te komen op de gyro.

Ik kon me nog ongeveer voor m'n ogen halen hoeveel de slider naar links zat ( naar de staart toe ) om recht te blijven. Wat heb ik nu gedaan, stang nog korter, servo moet zo ver mogelijk naar achter anders gaat hij dus meer naar het midden. Limits indd opnieuw ingesteld in gyro en ik heb nu maar zeer weinig movement naar rechts en veel naar links ( neus gezien ).

Aangezien dit op gevoel is en zonder het vliegen zal morgen blijken of het nu wat beter is. Toch zit me dwars dat hij zover naar 1 kant moet en er weinig ruimte over blijft. Heb de subtrim weer op 0 staan dat is in iedergeval al beter. ( dankzij jullie snap ik nu ook waarom de HH dus niet werkt met subtrim ;) )

Waar staat bij jullie het staartschuif gevalletje? Beetje naar de staart toe of er vrij dicht bij?

edit: wellicht komt het toch door de wind, waait toch wel aardig. Heb wel met de neus in de wind gevlogen.

Bart,
Bij mijn Trex staat hij nu ook redelijk dicht bij de staart...zolang de limits goed staan kan er niet zoveel gebeuren.
Ik vlieg met 80% .... throttle... Vraagje draaien je staart blaadjes wel in de juiste richting?? Je kan het niet weten...;)

Eerst maar de tail afstellen in normal mode en dan kijken hoe het gaat met HH bij mij werkt het nu meer dan perfect.

Frans

haha ja ze draaien in de juiste richting ;) Dan zou het omgekeerd werken toch ? of helemaal niet ;)
Hoe is je draaisnelheid dan als je full right rudder gaat? Zal toch een paar stappen trager zijn dan linksom?

Heb ook alles goed gesmeerd etc. Loopt allemaal behoorlijk soepel.

haha ja ze draaien in de juiste richting ;) Dan zou het omgekeerd werken toch ? of helemaal niet ;)
Hoe is je draaisnelheid dan als je full right rudder gaat? Zal toch een paar stappen trager zijn dan linksom?

Heb ook alles goed gesmeerd etc. Loopt allemaal behoorlijk soepel.

Is me tot nu toe nog niet echt opgevallen... Maar misschien dat er anderen zijn met hun ervaringen..

Je maakt me wel een beet jaloers hoor met de mooie Trex 500... 't is omdat de regering hier geen toestemming gaf.....:fist: maar ze staat nog steeds op mijn lijstje..
Welke accu vlieg jij... 6S??

Frans...W

Gefeliciteerd Barrrrtt!

Mijn input is helemaal niet nodig; Frans...W heeft het perfect uitgelegd.
Even recapitulerend:
-Absoluut geen trim noch subtrim.
-Tijdens het instellen zet je de Travel adjust zowel links als rechts bij de DX6i op max(=125) en bij DX7 op 150. Later kan je met deze waarden de rotate rate met je zender verlagen zonder je endpoints setting te beinvloeden.
-Staart zo goed als mogelijk afstellen in rate mode(gain op +/-35) d.m.v. het verschuiven v/d servo. (belangrijk!).
-Endpoints opnieuw programmeren.
-In het geval v/e Spektrum TX/RX opnieuw binden.

Zet je rotate rate maar op het 2e LED want de pyro rate is waanzinnig. Alleen het kijken ernaar met full stick maakt je al duizelig:hammer:

Voor wat betreft het inkorten van de push rod link. Ook ik heb die link zo kort mogelijk gemaakt. Dit heeft hetzelfde effect als het naar voren schuiven v/d servo. En dan nog heb ik de servo zo dicht op de tail boom mount dat ik er met de schuifmaat niet eens meer een meting op kan uitvoeren.

Let dus bij het afstellen niet op de tailblades, of die netjes '0' graden maken. Niet belangrijk. Het gaat erom dat je staart in Rate mode (redelijk) netjes positie houdt.

...und jetzt geht's los!

P.s.:@jvthert: Mijn ervaring is dat de 2100T niet meer of minder bitcherig is als het afstellen v/e heli in het algemeen.;) Dankzij het duidelijke LED display was het een easy set up. Wat vond/vindt jij er zo bitcherig aan dan?

Dan komt dat toch aardig overeen dan met de push rod link en positie van de servo. Ga zo vliegen, minder wind dan gister en dan hoop ik dat vandaag de HH ook goed werkt!
En de snelheid is inderdaad waanzinnig! Had hem gister al op het eerste ledje gezet. En expo scheelt ook wat.

Maar goed, even alles pakken en dan laat ik nog weten hoe het gegaan is. Bedankt nog allemaal!

update: Heb de staart nu strak in rate mode alleen de gain in HH nog even fine tunen. Het werkt dus! Wel zeer kleine aanpassingen telkens in rate met het verschuiven maar goed te doen.
@Frans...W: Gebruik 6S ja. Binnenkort nog 2 erbij en dan kan er lang en lekker gevlogen worden. Die t500 komt wel joh, even volharden ;0

Laatst bewerkt:
En nog geen 1 1/2 jaar later kapt die er al weer mee, toch grote stappen gemaakt van "dat glijdingetje op de staartas" tot "V-stabi expert" :rolleyes:

Back