Yep.... Ik weet wie je bent
Zo te horen lijkt het dan op een kromme feathering shaft.
Kun je makkelijk bevestigen: haal een blad weg, en zet daar een passend sleuteltje op de feathering shaft. Draai de feathering shaft, en kijk of het resterende blad beweegt.
Meestal is het al direkt te zien, zo niet, blad weer terug zetten, andere blad verwijderen en de truuk herhalen...
Kromme feathering shaft veroorzaakt afhankelijk van de stand van de knik t.o.v. de mainshaft een verschuiving van het rotorzwaartepunt buiten het middelpunt van de mainshaft (knik ligt "horizontaal") danwel een verandering van de mechanische bladspoorloop (knik ligt "verticaal"). Waarbij het vervelende is, dat die bladspoorloop
soms niet te zien is, en soms wel, als de heli op toeren is, maar de heli wel als een bezetene trilt.
Een continue verlopend bladspoorloop is een ander symptoom van kromme feathering shaft.
Verhoging van de headspeed geeft vrijwel altijd een ogenschijnlijke verbetering: trillingen worden uitgedrukt in de eenheid mm/s, ofwel gewoon een snelheid zonder de grootheid frequentie. Een hogere frequentie levert dus altijd een kleinere amplitude op (resonantiefrequenties uitgezonderd uiteraard) en daardoor LIJKT het te verbeteren.
Groet, Bert