Trex 500 "wiebelt"

Na een crash met mijn T rex 500 (en daarna weer opgebouwd) vliegt hij wel weer aardig, alles goed gemonteerd en afgesteld. Echter, Na enige tijd stabiel vliegen (3-4 min?) begint hij te "wiebelen" dit houdt het midden tussen met de staart schudden door en te scherp afgestelde Gyro en het op en neer wiebelen van de staart door een iets te lage headspeed een beetje een conisch cylindrische wiebel (zijn jullie er nog? :-)) nou kan ik de oorzaak zo een twee drie niet vinden. Zou de main shaft krom kunnen zijn? ik heb ook al gedacht aan de stabi rubbers in de kop, maar ik voel geen ruimte.

Lastig te beoordelen, maar het lijkt op een kromme feathering shaft of mainshaft. Of de flybar zit niet goed in het midden (als je die hebt tenminste) danwel de paddles zitten niet recht t.ov. elkaar.

Check eerst of de flybar goed zit (alle linkjes naar de flybar losmaken en kijken of de flybar in balans ligt; wel kijken of de flybar soepel beweegt, anders werkt dit niet). Paddles uitrichten

Toer hem daarna eens zonder bladen op. dan kun je zien of de mainshaft krom is.
Als hij zonder bladen netjes loopt, is het hoogstwaarschijnlijk de feathering shaft.

Ander symptoom waar je eventueel iets uit kunt concluderen: als de feathering shaft krom is, is de trilling soms per vlucht verschillend. Als de main shaft krom is, is de trilling constant en elke vlucht hetzelfde. Let wel, dit is geen symptoom wat uitsluitsel geeft, bij de ene heli kan de feathering shaft makkelijker draaien in de kop dan bij de andere, zelfs bij heli's van gelijk type.

Groet en succes,

Bert

Lastig te beoordelen, maar het lijkt op een kromme feathering shaft of mainshaft. Of de flybar zit niet goed in het midden (als je die hebt tenminste) danwel de paddles zitten niet recht t.ov. elkaar.

Check eerst of de flybar goed zit (alle linkjes naar de flybar losmaken en kijken of de flybar in balans ligt; wel kijken of de flybar soepel beweegt, anders werkt dit niet). Paddles uitrichten

Toer hem daarna eens zonder bladen op. dan kun je zien of de mainshaft krom is.
Als hij zonder bladen netjes loopt, is het hoogstwaarschijnlijk de feathering shaft.

Ander symptoom waar je eventueel iets uit kunt concluderen: als de feathering shaft krom is, is de trilling soms per vlucht verschillend. Als de main shaft krom is, is de trilling constant en elke vlucht hetzelfde. Let wel, dit is geen symptoom wat uitsluitsel geeft, bij de ene heli kan de feathering shaft makkelijker draaien in de kop dan bij de andere, zelfs bij heli's van gelijk type.

Groet en succes,

Bert

Hey Bert!! (Gertjan weet je nog?...Ducati....Guzzi inmiddels)

Het klopt inderdaad dat het per vlucht verschild soms heb ik de indruk dat het goed is en dan een batterij later toch weer erger. Ik heb de headspead verhoogd en dit geeft wel een beetje verbetering...

Heb je zowieso de feathering vervangen na de crash?

Ook lagers zijn een oorzaak voor dit soort "rare" symptomen. Heb je de lagers in de aandrijving vervangen?

Dat de staart links/rechts wappert, kan nl te maken hebben met een kapot lager, wat af en toe ff blokkeert, waardoor de aandrijving ff zwaarder loopt, waardoor de staart opeens meer moet corrigeren

dat op en neer gaan van de staart zou dan toch in de kop te vinden moeten zijn, of feathering, of toerental is (te) laag, of de demping is iets niet ok, of idd flybar.

Leuk heli's :mrgreen:
Als ze nu maar een duidelijk aan zouden geven wat er kapot is, zou het erg schelen..

Yep.... Ik weet wie je bent :)

Zo te horen lijkt het dan op een kromme feathering shaft.

Kun je makkelijk bevestigen: haal een blad weg, en zet daar een passend sleuteltje op de feathering shaft. Draai de feathering shaft, en kijk of het resterende blad beweegt.
Meestal is het al direkt te zien, zo niet, blad weer terug zetten, andere blad verwijderen en de truuk herhalen...

Kromme feathering shaft veroorzaakt afhankelijk van de stand van de knik t.o.v. de mainshaft een verschuiving van het rotorzwaartepunt buiten het middelpunt van de mainshaft (knik ligt "horizontaal") danwel een verandering van de mechanische bladspoorloop (knik ligt "verticaal"). Waarbij het vervelende is, dat die bladspoorloop soms niet te zien is, en soms wel, als de heli op toeren is, maar de heli wel als een bezetene trilt.

Een continue verlopend bladspoorloop is een ander symptoom van kromme feathering shaft.

Verhoging van de headspeed geeft vrijwel altijd een ogenschijnlijke verbetering: trillingen worden uitgedrukt in de eenheid mm/s, ofwel gewoon een snelheid zonder de grootheid frequentie. Een hogere frequentie levert dus altijd een kleinere amplitude op (resonantiefrequenties uitgezonderd uiteraard) en daardoor LIJKT het te verbeteren.

Groet, Bert

Yep.... Ik weet wie je bent :)

Zo te horen lijkt het dan op een kromme feathering shaft.

Kun je makkelijk bevestigen: haal een blad weg, en zet daar een passend sleuteltje op de feathering shaft. Draai de feathering shaft, en kijk of het resterende blad beweegt.
Meestal is het al direkt te zien, zo niet, blad weer terug zetten, andere blad verwijderen en de truuk herhalen...

Kromme feathering shaft veroorzaakt afhankelijk van de stand van de knik t.o.v. de mainshaft een verschuiving van het rotorzwaartepunt buiten het middelpunt van de mainshaft (knik ligt "horizontaal") danwel een verandering van de mechanische bladspoorloop (knik ligt "verticaal"). Waarbij het vervelende is, dat die bladspoorloop soms niet te zien is, en soms wel, als de heli op toeren is, maar de heli wel als een bezetene trilt.

Een continue verlopend bladspoorloop is een ander symptoom van kromme feathering shaft.

Verhoging van de headspeed geeft vrijwel altijd een ogenschijnlijke verbetering: trillingen worden uitgedrukt in de eenheid mm/s, ofwel gewoon een snelheid zonder de grootheid frequentie. Een hogere frequentie levert dus altijd een kleinere amplitude op (resonantiefrequenties uitgezonderd uiteraard) en daardoor LIJKT het te verbeteren.

Groet, Bert

Het bladspoor verloopt niet voor zover ik dat heb kunnen zien, maar de kromme feathering shaft lijkt een redelijke kans. die zal ik eerst eens checken. ik had je verhaal over de verhoogde headspead zelf ook al een beetje beredeneerd... bedankt zover, ik hoop binnenkort weer eens bij het veld te verschijnen. ik heb het een beetje druk gehad het laatste jaar (werk, maar ook motorrijden)

Je bent hardstikke welkom, we zijn allemaal benieuwd naar je vorderingen. Het is alweer een tijdje geleden....

Groet, Bert

Je bent hardstikke welkom, we zijn allemaal benieuwd naar je vorderingen. Het is alweer een tijdje geleden....

Groet, Bert

Nou, dat heeft stil gestaan....ik ben net weer een beetje aan het vliegen.

Door een aantal dingen die belangrijker waren heeft het even stilgestaan. Ik ben ook benieuwd naar jullie. Ik zag dat Johnny inmiddels een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt en deel uitmaakt van jullie team. Dat vond ik erg leuk om te lezen. Afgelopen weekend ben ik nog op de racefiets langs het veltje gereden maar toen waren jullie er niet. Had ik ook niet verwacht trouwens (Pinksteren). Maar ik ga wel weer verder hoor. ik vind het toch erg leuk om te doen.

Groeten aan iedereen en tot snel

Gertjan

Kan ook gewoon de welbekende combo lage headspeed/harde dempers zijn....;)

Dat kan, maar de oorzaak was een crash, daarvoor vloog hij goed. Dus de head speed en de dempers waren daarvoor goed. Vandaar dat ik aan de main of feathering shaft dacht. Maar door het onvoorspelbare karakter kon ik het niet goed plaatsen

GJM

Ik zag dat Johnny inmiddels een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt en deel uitmaakt van jullie team. Dat vond ik erg leuk om te lezen.

Yep, Johnny is nu instructeur, en heeft zichzelf leren rigidvliegen, met een 450 met de allerafschuwelijkste rotorblaadjes die er op de markt zijn nog wel.... Heb ik echt bewondering voor.

Afgelopen weekend ben ik nog op de racefiets langs het veltje gereden maar toen waren jullie er niet.
Gertjan

???? Maandag waren we er niet want onze vergunning is voor Za en Zo, geen uitzondering voor feestdagen, maar Za en Zo is er gewoon gevlogen (Za wat korter i.v.m. de toch wel harde wind)

Nou ja, we zien je vanzelf wel weer eens.

Groet, Bert

Hoi Bert,
heb het zelfte probleem met de Rex 450.
alles verwisselt, behalve feathering shaft.
vleugel weg gehald, gedraait, gaat omhoog en omlaag.
Bei de reparatie een week geleden zag je dat echt niet.
Ben an het schroeven.
Tol, bedankt,
Uwe

Mag ik er even bijvoegen dat dempers slijten? ik vervang ze altijd na n crash omdat ze vaak misvormd zijn dan.....;)

Mischien....

Ik heb heli's die 10 jaar oud zijn en nog prima vliegen met de originele dempers (wel een andere vliegstijl uiteraard).

Om eerlijk te zijn, geen flauw idee welk materiaal er in de T-rex 500 gebruikt word, maar als het siliconen of een andere rubberachtige is (butyl-nitryl o.i.d) is slijtage of vervorming na een crash niet erg waarschijnlijk.

Als het kunststof bussen zijn word het een ander verhaal, maar dat weet ik dus niet.

Groet, Bert

die zijn nieuw (dempers),
nog een keer, je ziet aan de shaft niet dat die krom is, alleen met de methode van Bert (een vleugel verwijderen en featheringshaft draaien).

Ja ja dempers en lager heb ik ook vervangen, vliegt nu stukken beter in norm mode en ook idle. suuuuper

Mischien....

Ik heb heli's die 10 jaar oud zijn en nog prima vliegen met de originele dempers (wel een andere vliegstijl uiteraard).

Om eerlijk te zijn, geen flauw idee welk materiaal er in de T-rex 500 gebruikt word, maar als het siliconen of een andere rubberachtige is (butyl-nitryl o.i.d) is slijtage of vervorming na een crash niet erg waarschijnlijk.

Als het kunststof bussen zijn word het een ander verhaal, maar dat weet ik dus niet.

Groet, Bert

Ik ga het uitzoeken, volgens mij zijn het siliconen of rubber ringetjes

DE feathering shaft was krom. dus das vervangen. DE cilyndrische beweging is weg, maar hij gaat nog wat heen en weer met de staart. ik moet nog wat met mijn instellingen rommelen. Maar ik heb niet de indruk dat het door de Gyro komt. we zijn weer een stappie verder.

Tsja, die beschrijving is een beetje te vaag om er wat mee te kunnen van afstand.

Beetje heen en weer als in "een zeer regelmatige beweging" of "onregelmatige beweging". Snelle of langzame bewegingen? Grote of kleine bewegingen?

Na een crash kan het maar zo zijn dat er ergens in de staartaansturing een zwaar punt is gekomen, speling is ontstaan, etc etc.

Maar in elk geval prima dat de beweging uit de hoofdrotor eruit is!

Groet, Bert

Back