TRex 550e combo (flybarred)

Zo weer even een update aangezien het even stilgelegen heeft.

Afgelopen week heb ik inderdaad weer even geprobeerd om het op te lossen, maar ik werd er een beetje door teleurgesteld. Tijdens het vliegen kwam op een of andere reden namelijk de gyro los en dreef de staart dus weg. Gelukkig was ik enkel aan het hoveren dus ik zat op een hoogte van ongeveer 30 centimeter.

Ik zo snel als ik kon het ding terug naar de grond gehaald maar daarbij raakte de staart eerst de grond. Dit resulteerde in een kapotte tail-fin, beschadigde staartbladen en 3 kapotte TT gears. Helaas, maar het is niet anders!
dsc00624.jpg

Een dure maar goede les voor de volgende keer.

Dezelfde avond maar de onderdelen weer besteld. In totaal 45 euro.

Nu kwam ik er bij ontvangst achter dat er standaard 90mm tailblades op zitten. Ik had de 85mm besteld aangezien ik dacht dat de 90mm optioneel was om een snellere staart te krijgen. (Ja ik weet het; meten is weten..)

Ook heb ik gyro-pads van Spartan besteld maar aangezien die uit engeland komt is het nu nog niet binnen. Ik heb de gyro dan maar even tijdelijk vastgezet met dubbelzijdig foam-tape.

Afijn, vandaag was er weer indoorvliegen bij MVC Cumulus, en heb dus met een van de helivliegers afgesproken dat ik 'm mee zou nemen zodat hij even naar de gyro kon kijken.
Ik had de gain maar even op 60% gezet, ik dacht dat is een mooie waarde om mee te beginnen.

Hij laat de motor optoeren, komt van de grond af en warempel: De staart is strak!
Toeval of niet, ik ben blij. Het kan dus zijn dat het aan de staartbladen gelegen heeft (kleinere bladen = minder luchtverplaatsing = minder effect bij servo uitslag?). Of de servo heeft niet helemaal geïsoleerd gezeten van het frame en dat hij dus alsnog trillingen op ving.

Ik moet in elk geval nog wel wat doen aan de delay, want bij hard-stops van de staart is hij niet direct strak maar zwenkt hij nog een klein beetje. Maar dat komt wel goed :)

Verder heb ik zelf heel eventjes gehovered daar in de zaal maar een 550 in de gymzaal vind ik een beetje té dus ik heb niets spectaculairs gedaan :p

Aii..

Goed controleren op een kromme Torque tube!.
maar, dat over die tailblades zou best kunnen. standaard zitten er al 90mm's bij.

Dubbelzijdig foamtape werkt in 80 procent van de plak gevallen wel. heb er hier ook alles zoon beeetje mee vast zitten.

Jammer Lochii, maar helaas hoort dit erbij hoe vervelend het ook is. Ik heb verschillende TT gears van mijn 450 gestript doordat ik iets te hard landde.

Maar de boel zit alweer in elkaar en je vliegt weer, laat je niet uit het veld slaan als het ff tegenzit, voordat je het weet vlieg je inverted over het veld :lol:

ja, de 550 zag er goed uit en vloog strak , ik was ook in de hal aan het vliegen. Maar eh, eigenlijk is hij veel te groot voor de hal, maar goed, het was een afstelvlucht, ook door Danny ...
welkom op de club ! we zien een sterke toename van helivliegers, dus da's goede zaak. zo nu weer :ontopic:

bas

ja, de 550 zag er goed uit en vloog strak , ik was ook in de hal aan het vliegen. Maar eh, eigenlijk is hij veel te groot voor de hal, maar goed, het was een afstelvlucht, ook door Danny ...
welkom op de club ! we zien een sterke toename van helivliegers, dus da's goede zaak. zo nu weer :ontopic:

bas

Ik heb het gezien inderdaad, met de gaui 200 :)

Het was inderdaad niet echt om indoor te gaan vliegen, maar aangezien de gyro wat problemen vertoonde heb ik Danny er even naar laten kijken. Raar genoeg heeft hij niets hoeven te veranderen en deed hij het gelijk prima:confused:
Later heb ik ook zelf nog even gehovered, maar met dat formaat in een sporthal ga ik absoluut niet verder dan hoveren :p

Even weer een kickje. In de zaal deed de heli het prima, maar toen ik weer buiten kwam begon de ellende weer.

Afijn, nu kwam ik net achter het volgende:

De tail-blade holders hebben speling naar binnen en buiten. Dit dus:
speling-1.jpg

Aan het eind van de blades is de speling toch echt ruim 3 millimeter, en dat lijkt me niet de bedoeling! De blade grips zitten goed vast dus daar zit het probleem niet. Of hoort deze speling? Nee toch? Mijn HK450 heeft het namelijk niet .

Het lijkt net of de blade holders geen goede passing hebben op de tail rotor hub.

Ik kan me voorstellen dat bij een hoge snelheid van de bladen dit een beetje heen en weer gaat, en dus de staart niet helemaal strak blijft.

Edit: Omdat een video voor duizend woorden spreekt:

Edit: Ik heb de blade holders even los gedraaid en weer (heel goed) vast gedraaid. Ze zijn nu spelingsvrij.
Ik heb net heel even voorbuiten geprobeerd (weinig ruimte) maar de staart dreef naar links. d.m.v. tegensturen heb ik hem heel even in de lucht kunnen houden. Ik weet niet of het kwam dat de gyro verkeerdom stond ofzo, dus dat moet ik even testen. Ik heb nu namelijk ook net een nieuwe ontvanger er op gezet dus het kan zijn dat de gyro nog verkeerd staat. De staart was wel strak, maar volgensmij had ik er tijdens rudder-input geen last van. Ben er dus nog niet achter op het opgelost is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zo net een test hover gemaakt. ZONDER TAIL WAG!! :D
Ik heb geen enkele mod toegepast en gebruik gewoon de Align GP780 gyro.

Ik heb de schroefjes van de tail blade holders even er uit gedraaid en vervolgens opnieuw vast gezet (erg vast). De tailblades hebben nu nog maar een heel minimale speling.

Ook na een pirouette is de staart gelijk strak. Geen bounceback ofzo. Heerlijk!

Ik heb mijn vader laten filmen, die is nu aan het uploaden naar youtube dus dat laat nog even op zich wachten.

Mijn timing is met pirouettes nog niet echt super, vandaar dat het bijna tegen het eind even tricky werd. Ik liet de staart nét te ver gaan en dat was mijn bedoeling niet.

Hier het filmpje. Zoals je ziet is mijn timing met pirouettes niet geweldig :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind die locatie niet echt geschikt voor heli Erik. Een provinciale weg 10 meter voor je, een bebouwde-kom toegangs-eg 10 meter links van je en een bebouwde-kom weg een paar meter achter je. Mensen (honden!) kunnen van alle kanten komen. Vliegen op parkeerplaats brandweerkazerne daar is al stuk veiliger (of ze het goed vinden is iets anders).

Ron, dat ben ik met je eens. Maar ik moet je wel zeggen dat het geen wat je in het filmpje ziet ook het enige is wat ik gedaan heb ;) Rondvliegen waag ik het ook niet op op zo'n lokatie. De toegangsweg waar je het over hebt is overigens ruim 30 meter naar links en aan de rechterkant zit op zo'n 20 meter de brandweerkazerne.

Maar ik heb ook altijd een tweede persoon bij die me kan waarschuwen als er iets of iemand aan komt.

Maar ik begrijp je punt hoor! Ik wist alleen niet echt een andere lokatie in nabije omgeving.

Back