trex 600 en snelheidsregelaar/schakelaar

Hallo,

Mijn huidige trexen 600E staan zo ingesteld dat mijn gas zich meebeweegt met de pitch (ongeveer)Dus gas stick dicht is motor uit (dus ook niet op de kop vliegen). Nu wil ik dat de motor op volle toerenblijft draaien en ik met mijn stick in de neutraalstand (0 graden)plus of min kan bewegen. Dit om hiermee te 3 d vliegen. Ik heb een ff10 zender. Hoe lossen jullie dit op. De motor op een apart kanaal met een schakelaar? Graag advies.

Loges

Idle up heet dat.. Kan je in je zender instellen, en ja je moet dan een switch instellen.

Vraagje... waarom heb je 2 600's en 2 700's???

Ga ook naar helifreak.com zoek daar de finless video's en die leggen je alles uit! Had je trouwens al lang moeten doen.. haha voordat je voor 10.000 euro aan helicopter spul hebt..

serieus nu.. Helifreak en de finless video's zijn SUPER! als je verder geen hulp in de buurt hebt of wilt.

Je kan je regelaar programmeren met softstart. Dan kan je je normale throttle curve gewoon programmeren als een rechte curve van 0 0 0 0 0. Je idle up 1 word dan 100 100 100 100 100 (met align regelaar). Wel optoeren met 0 graden pitch!

Idle up heet dat.. Kan je in je zender instellen, en ja je moet dan een switch instellen.

Vraagje... waarom heb je 2 600's en 2 700's???

Ga ook naar helifreak.com zoek daar de finless video's en die leggen je alles uit! Had je trouwens al lang moeten doen.. haha voordat je voor 10.000 euro aan helicopter spul hebt..

serieus nu.. Helifreak en de finless video's zijn SUPER! als je verder geen hulp in de buurt hebt of wilt.

ok, thankx. 2 helis waarom. Ik begon met een 600 en vloog die aan gort. Ik dacht, ik moet een reserve hebben dus een 2e. Mijn zoontje vliegt nu ook dus voor hem is uiteindelijk 1 van de 2 heli's. Met de 700 ging dat ook zo.Dus binnenkort ben ik een gelukkige pa met zijn zoontje van 12 die beiden vliegen. Heb er in geinvesteerd. Oja, en ik bouw graag.

Voor idle up, wanneer switch je dan uiteindelijk? als je vleigt of op de grond?

loges

Tof dat je zoontje (zo jong!) al vliegt!

Idle up switch je als je in de lucht bent. Dus optoeren, hoover op 2 meter hoogte ongeveer en dan idle up. Wel zorgen dat je pitch curve gelijk staat!! in idle up op half gas en normale mode half gas zeg maar.. (zo doe ik het).

ok lastig uit te leggen. nogmaals Finless for president! HAHA nee echt, ik heb daar zoveel aan gehad, ik had (waarschijnlijk) net als jij verder niemand in de buurt die me kon helpen toen ik begon met heli's.

Ik toer gewoon op de grond op. Ik start dus in de normale throttle curve die 0 0 0 0 0 is. Ik kan dus pitch geven zonder gas. Zodra ik de schakelaar omhaal toert de regelaar de motor op tot 100%. Dan stijg ik op. Hetzelfde gaat voor landen, neerzetten en weer naar de normale throttle curve.

Abco ,

Het makkelijkste is om het gewoon hetzelfde als bij de brandstofmodellen te houden :
Thr Hold : motor uit over het hele pitchbereik
Normal : gas bv 70-80 % ( rechte lijn als je governer gebruikt )
Idl 1 : bv 80-90 %
Idl 2 : 100 %

Sluit je lipo alleen aan als de heli in ThrHold staat ( in Thrhold start je normaal ook je brandstofheli )

Henk

Ik toer gewoon op de grond op. Ik start dus in de normale throttle curve die 0 0 0 0 0 is. Ik kan dus pitch geven zonder gas. Zodra ik de schakelaar omhaal toert de regelaar de motor op tot 100%. Dan stijg ik op. Hetzelfde gaat voor landen, neerzetten en weer naar de normale throttle curve.

Wat een rare curves gebruik je :confused:

Dat je de motor dus alleen bedient middels een switch.
Het zal best wel werken, maar ik denk niet dat er veel zijn die hun throttlecurve zo hebben afgestelt :)
wat ervaar jij als voordeel van die setting Laurens ?

Vooral voor regelaars met een slechte governor heb je dan een redelijk constant toerental, waardoor de staart beter houd. Ook loopt de regelaar boven de 85% procent op zn efficientst, waardoor die een stuk koeler blijft.

Bijvoorbeeld kontronik is hier een uitzondering op, die heeft een fantastische governor.

Jah..ok, dus die Align regelaars met hun lousy govenors los je dus op die manier op.
Op zich wel wat voor te zeggen, alhoewel ik het idee even moet laten bezinken dat je de boel feitelijk start en stopt met de switch :)

Waarom laten bezinken?

Zet uw normale curve dan gewoon en tijdens het optoeren schakel je mode 1 in!
Indien je deze snel inschakelt profiteer je nog van de trage aanloop van de regelaar en zijn er geen bruuske snelheidsveranderingen (de tandwielen hebben dit niet graag)
Oplossing is een vertraging op de gas zetten bij overschakelen naar mode1, dan toert de motor terug iets trager op en zullen de tandwielen langer meegaan! (dit is via de zendermenu)

Voordelen van Laurens zijn curve zijn

-veiligheid !
-geen bruuske snelheids veranderingen daar men direct optoert in mode 1 tot het gewenste toerental !
-inderdaad bij slechte governer is lineaire curve beter.

Mario

Waarom laten bezinken?

Zet uw normale curve dan gewoon en tijdens het optoeren schakel je mode 1 in!
Indien je deze snel inschakelt profiteer je nog van de trage aanloop van de regelaar en zijn er geen bruuske snelheidsveranderingen (de tandwielen hebben dit niet graag)
Oplossing is een vertraging op de gas zetten bij overschakelen naar mode1, dan toert de motor terug iets trager op en zullen de tandwielen langer meegaan! (dit is via de zendermenu)

Voordelen van Laurens zijn curve zijn

-veiligheid !
-geen bruuske snelheids veranderingen daar men direct optoert in mode 1 tot het gewenste toerental !
-inderdaad bij slechte governer is lineaire curve beter.

Mario
Met lineaire curve wordt toch echt bedoelt een curve van 0,25,50,75,100 en dat is nou net wat Laurens niet heeft.

Ik weet niet waar je nou zo eens aan die "veiligheid" komt. T'is niet dat een heli waarbij de je throttle met de stick regelt ineens onveilig zou zijn.

En het bezinken is omdat ik 'gewend' ben het gas met de stick te regelen en niet met een switch. Ik denk dat het hoogst 'onveilig' zou zijn als ik nu ineens zou besluiten om het gas met de switch van 0 naar 100% te gaan regelen ;)

Hoi,

Wat ik bedoelde met veiligheid is: (ik bedoelde eigenlijk "veiliger, beter" voor de aandrijving)

bruuske snelheidsveranderingen (de tandwielen hebben dit niet graag)

De stuklopende aandrijving kan een niet gewilde autorotatie veroorzaken.
Deze kan om het even waar in de lucht zijn en het is dan soms moeilijk de heli nog goed en veilig neer te zetten!
Dit kan resulteren in een crash welke hopelijk enkel materiële schade aanricht.

Ikzelf diende reeds 2 x autorotatie te doen uit inverted hoover (1m). Ja wel gelukt;-), doch diende de heli neer te zetten waar ik hooverde.(Door niet te letten op het brandstof niveau)

Dit is maar een voorbeeld.
Inderdaad elk heeft zijn eigen methode, doch ik vind deze methode veiliger. ;-)

mvg
Mario

Linear is in 1 lijn, niet perse van 0 naar 100.

Klopt ...jouw lijntje is ook lineair wat dat betreft :) Echter wordt er bij het gebruik van de lineair-term zowat altijd de 0 naar 100 lijn bedoelt omdat men dan ook vaak niet de benodigde cijfers erbij zet. Men gaat er dan dus vanuit dat men begrijpt dat het om de 0 tot 100 lijn gaat.

@helicrasher (whats in a name ;) ) Je bruusk optoeren waar de tandwielen niet tegen kunnen wil er bij mij nog niet zo in....Ik toer n.l. op met de stick en een 'lineaire lijn' (0 - 100) ...daarbij ook nog eens de softstart van de ESC meegerekent heb ik absoluut minder kans op bruusk optoeren dan wanneer je de boel ineens van nul naar honderd gooit via een switch. OK je esc zal in dat geval ook wel de boel langzamer laten beginnen, maar daarna heb je er geen controle meer over...hij moet en zal naar de 100% gaan.....of je zet de switch terug...maarja dan zet je hem weer op nul oftewel 'uit'.
Via de stick en de 0-100 lijn heb je toch gewoon meer controle over hoe snel je wilt optoeren ?

Hoi AVS,

Best zelf even de test doen, zien is geloven:

Eerste test:
Optoeren softstart met lineaire curve 0-100 tot midstick = 50% gas en dan mode 1 inleggen met 100 % gas.
Mag zelfs al hooverend zijn, = 70 % naar mode 1 met 100 % gas.
In beide gevallen een enorme versnelling van de elektromotor die enorme krachten overbrengt op de tandwielen.

Tweede test:
Lineaire curve 0-0 in normaal en overleggen naar mode 1 met eveneens lineaire curve maar dan 100-100. Softstart tot aan de 100 % gas, dus krachten zijn veel minder tijdens het optoeren.
"De boel" van 0 naar mode 1 (100% curve) gooien geeft dezelfde sofstart als een lineaire curve van 0-100!
Er is eveneens absoluut geen enkele kans op bruusk optoeren via deze methode.

Voor mijn vliegstijl zie ik geen reden om ook maar een andere waarde dan 100-100 te overwegen om te vliegen!

Dit werd uitgetest met m'n TRex600e op 10S met NEU motor met 10-tanden op de motor. Geloof me vrij met 10 tanden op 10S heb je niet echt speling om bruusk te zijn met de aandrijflijn van de TRexE (Tja kwaliteit staat niet voorop hé bij bepaalde merken :-0)

Niet beginnen schieten voor die uitspraak van de kwaliteit, heb zelf TRex 700, 600N, 600E dus daardoor kan ik het ook weten.;-)

Mario

Hoi AVS,

Best zelf even de test doen, zien is geloven:

Eerste test:
Optoeren softstart met lineaire curve 0-100 tot midstick = 50% gas en dan mode 1 inleggen met 100 % gas.
Mag zelfs al hooverend zijn, = 70 % naar mode 1 met 100 % gas.
In beide gevallen een enorme versnelling van de elektromotor die enorme krachten overbrengt op de tandwielen.

Jah...duh....als je vanuit 50% gas ineens middels mode 1 overschakelt naar 100% gas komt er wel wat meer krachten bij kijken. Maar ik schakel nooit naar mode 1 waardoor er van 50% naar 100% gegaan wordt.
Mijn curves zijn zo dat ik vanaf 50% tot 100% gas de switch naar mode 1 kan gooien zonder meer of minder toeren van de motor. Dat komt omdat ik mijn curves vanaf 50 tot 100 in alle modies hetzelfde laat zijn.
Er is geen betere manier om je tandwieltjes te beschermen als je switch van en naar mode 1 omdat er geen verschil in toeren optreed ;)

Ik betwist jouw manier van optoeren niet hoor Mario,
Maar het is niet zo dat ik die manier als 'beste' manier die er maar is zie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Andre ,

Dan zit ik toch met een vraag : waarom schakel jij dan over naar een Idl1 oid als je gascurves toch hetzelfde zijn ? ander toerental ga je niet krijgen , dus heeft schakelen geen zin .

Wij vliegen hier ( net zoals bijna de hele wereld ) op alle idl's met de zelfde pitchcurve ( symetrisch bv -10 . 0 . +10 )
En schakelen dus met Norm , Idl 1 , Idl2 alleen over naar een ander toerental ( waar het ook voor bedoeld is )
Je kunt evt een kleine delay hiervoor instellen zodat je de tandwielen spaart .

Nogmaals : maak een ThrHold aan waar je de motor ten allertijden mee uit kan zetten , en veilig je accu's kan aansluiten .

Henk

Back