Trex 600 Pro efl DFC head upgrade...

Hallo,

Ik vraag me af of je enkel met de nieuwe head de upgrade kan uitvoeren.
Volgens mij is dit item nr. H60239AT.
Omdat deze materie op de verschillende fora nogal omstreden is, blijf ik met 2 vragen zitten:
-1 is ook de DFC swashplate nodig ?
Voorlopig blijft hij nog even met de 3GX V3 maar dit kan nog veranderen naar
de beastx waar ik goede ervaringen mee heb of misschien wel een V-bar.
Zijn er dan problemen te verwachten met de geometrie met één van deze
systemen ?
-2 Kunnen de originele ballinks van de bestaande swash gebruikt worden of zijn er best gelijk nieuwe bij te bestellen?

Iemand een idee?

Groeten, Luc

Luc,

1 het item nummer klopt. Op de site van Align kan je precies zien wat er in de kit zit.
亞拓家電網路購物 - 600DFC主旋翼組 H60239A

De swashplate is niet nodig. Wel is het belangrijk dat je de harde dempers gebruikt. Niet die van rubber maar van POM plastic (niet in te drukken).

De speciale swashplate hebben ze gemaakt omdat bij extreem 3d de ballink van de kogel af kon klikken. Dit was ook in de tijd dat er nog geen POM dempers waren. Met de nieuwe dempers speelt dit probleem veel minder. Ik vlieg zo ook met de 500DFC en heb nog nooit problemen gehad.

De geometrie van de Align kop is iets anders dan die van Mikado. Je zal merken dat bij het afstellen van een V-Bar je op de grens zit van de ideale instelling. Absoluut geen probleem en de T-rex vliegt er prima mee. Heb namelijk zelf ook een T-rex met V-Bar en die vliegt geweldig.

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van JoopB: Te koop T-rex 600EFL pro
(:???: dit is geen verkapte verkooptechniek :???:)

2 Ball links kan je gewoon overzetten.

sterker nog, als je gaat kijken naar hoe de krachten precies werken, is de dfc swash zelfs niet aan te bevelen...

en knalharde rubbers. des te zachter, de groter je probleem.

Eigenlijk snappen de meesten daar geen fluit van.

Als je kijkt waar de krachten naartoe gaan, zie je dat de linkjes op de swash, door de beweging die de feathering in de rubbers kan maken, zijwaartse krachten op moeten vangen.
Bij een normale swash houdt dit in dat de linkjes zwaarder belast worden, en er qua slijtage goed naar gekeken moet worden. Een versleten link komt er zo vanaf zetten..
De DFC swash heeft de balls zijwaarts zitten, dus in theorie kan de kop de linkjes gewoon van de ball af drukken.

Het algemene idee was/is dat de aandrijfkrachten e.a. kritisch maken. dus maakte align zijn swash zodanig dat men er wel vertrouwen in had.
En bij een dfc kop "hoort" een dfc swash, en die moet natuurlijk wel anders zijn dan de originele, anders koopt men hem niet.
alleen lopen de aandrijfkrachten niet via de linkjes.

Align heeft dus een probleem "opgelost" door alle beweging van de feathering nagenoeg onmogelijk te maken. Vandaar de snoeiharde rubbers.
Blijkbaar werkt het nog, ik zie nog steeds weinig berichten van crashes door dit ontwerp
maar krachtentechnisch is het geen correcte oplossing.
Hadden ze beter een echte rigid kop toe kunnen passen, dus zonder feathering shaft.
of a la mikado, wat flex mogelijk maken in de linkjes.

Mikado heeft toch gewoon 2 ball links en geen starre verbinding zoals bijvoorbeeld de SAB Goblin? In ieder geval de xxtreme niet.

Klopt.
Alleen heeft mikado wat flex in de link zitten. Dus als de "verkeerde" krachten optreden, zorgt de flex ervoor dat deze geen kwaad kunnen.
Bij align is de link volledig star, dus de krachten moeten op de swash verwerkt worden.

Dit zal met een nieuw spul best goedgaan, maar met wat slijtage zal er goed opgelet moeten worden of de ball linkjes niet te los gaan zitten

ok, ik ben weer helemaal mee.
Thx voor de antwoorden.
Zoals ik het begrijp en goed naar de foto's kijk zijn de bijgeleverde dempers in de upgradekit
ondertussen wel de harde plastieken en dus de goede, right?
Luc

excuseer, ik praatte iets na uit een discussie van een tijdje terug :mrgreen:
ff de verkeerde namen in mn hoofd..

Persoonlijk houd ik de swashdriver zitten..
Al zou de verlaging van de kop dan wel weer leuk zijn, maar dat doe ik wel een keer als ik een vervanging erop moet zetten ;-)

Ik heb ondertussen de DFC head gebouwd en wat mij opviel is het feit dat de bladegrips niet meer soepel lopen.
Natuurlijk zitten de lagers (thrust bearings) op de correcte wijze ingebouwd en deze zijn OK.
De grips voelen redelijk stroef aan, het is te zeggen dat je de lagers duidelijk voelt. Het is alsof je ze voelt klikken bij elke rotatie die je maakt.
Dit moet toch eerst wel inorde gebracht worden alvorens ik de FBL unit setup doorloop.
Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat de nieuwe harde zwarte dempers net iets te dik zouden zijn. De rubberen zal je misschien meer kunnen samendrukken bij het goed aandraaien van de boutjes.
OK, ik wil de dempers wel wat afschuren maar toch maar even nahoren of iemand van jullie dit ook al gehoord of ervaren hebben.

Thx, Luc

Luc,

Ik heb hetzelfde gehad met de 500EFL naar DFC ombouw. Ik heb toe aan beide zijde de messing ringen iet bijgeschuurd. Maar je kan inderdaad ook de dempers bijschuren.

Align heeft helaas een iets ruimere marge als het op maten aan komt. Maar het is eenvoudig te herstellen.

Succes

zou toch even kijken of de lagers goed tegen de achter kant zijn gedrukt in de blad houders deze lijken soms goed te zitten ....maar toch niet

ik heb dit probleem ook een keer gehad bij mijn dfc kop

kijk dit toch voor de zekerheid ff na mischien dat een lager ietsjes scheef zit.

Nick

Hey,

De lagers zaten goed, daar was ik op voorhand ook al zeker van.
Maar toch even gecontroleerd natuurlijk.
Heb dan de raad van JoopB gevolgd en de messing "spindle bearing spacer" wat bijgeschuurd.
Dit was de gemakkelijkste oplossing.
De head is weer perfect inorde !

Thx voor de tip! ;)

Luc

Sorry dat ik even inbreek in dit draadje:(

Ik heb een Tarot500ESP en die wil ik fbl maken met een 3GX en een DFC-kop van Align.

Wat ik uit dit draadje begrijp is dat je gewoon de swashplate van de flybar-kop kan gebruiken.
Zijn er dan nog zaken waar ik op moet letten? De 4 ball's naar de kop zijn allemaal hetzelfde en volgens mij zijn het lange terwijl ik naar een afbeelding van een DFC-swashplate kijk zie ik dat de ball's dichterbij het middenpunt staan dan bij de normale swashplate.
Geeft dit problemen? Of is het gewoon de DFC-links erop en gaan?

Alvast bedankt!

je hebt nodig:
de dfc upgrade set.
de bladhouders van de 500 pro
de 3GX

de swash die je nu hebt kun je gewoon gebruiken en de links ook deze moet je wel een heel stuk indraaien.

met de DFC swash klopt de geometrie wel beter ,maar is niet nood zakelijk
je zou wel de korte ball kunnen gebruiken (zou ik zoiezo doen)

gr Nick

Back