Trex 600 upgraden?

Dag allemaal,

Ik ben van plan mijn trex600ESP wat te upgraden, hij is uitgevoerd met een 401 met de standaard servo, en 3 stuks futaba 9202 op de swash.
Hij vliegt hier prima mee, maar door verbeterende vliegkunsten wil ik iets meer.
Nu wil ik een kijken wat ik het beste zou kunnen gaan aanschaffen, servo's, flybarless of een andere gyro.
En naturlijk is alles het beste, maar het budget wil ik niet direkt op 600 euro zetten.
Dus, kan iemand mij advies geven, ik zelf zat in eerste instantie aan goede servo's te denken.

Mvrgr Chris

Die 9202 servo`s zijn prima, en de gyro ook. Ik neem aan dat je een snelle servo op de staart hebt.

Deze setup is ook prima geschikt voor kunstvlucht.

Wat wil je gaan doen ?

Ik wil meer reactie op mijn knuppels krijgen icm met vermogen, ik begin nu met de tick tocks, deze doe ik wel veilig hoog en merk dan dat hij schuin wegdraaid(wellicht zijn dat mijn stuurmans kunsten).
Gisteren sprak ik iemand die vertelde dat dat de 401 is, deze kan het niet bij benen, en hij reageert niet echt snel op mijn knuppel uitslag
Wat versta je overigens onder kunst vluchten?
Loopings en rolls e.d. gaan prima inderdaad met deze setup.

Ok, dan kun je beter even wachten op reacties van ervaren 3D vliegers.

Wellicht is dan een FBL setup een betere keuze.

Je swash servo's Futaba 9202 hebben de volgende eigenschappen :

Basic Information
Modulation: Analog
Torque: 4.8V: 56.0 oz-in (4.03 kg-cm)
6.0V: 69.0 oz-in (4.97 kg-cm)
Speed: 4.8V: 0.27 sec/60°
6.0V: 0.22 sec/60°

Weight: 1.87 oz (53.0 g)
Dimensions: Length:1.61 in (40.9 mm)
Width:0.79 in (20.1 mm)
Height:1.50 in (38.1 mm)
Motor Type: Coreless
Gear Type: Plastic
Rotation/Support: Dual Bearings

Hieruit blijkt al dat deze niet bepaald de snelste servo's zijn voor het 3D werk...
Wat bedoel je met "wegdraaien" je tail of je het kantelen van je hele heli of aileron dus? Dit kan je eventueel wel beperken door jezelf wat meer tolerantie te geven bij het sturen door expo op je sticks te zetten in je zender.

Noppes die futaba servos zijn hopeloos te traag ! Als je onder een budget wil blijven kijk dan even naar de Align servos , die zijn prijs/prestaties een goede keuze . De Savox servos zijn ook heel goed . (Trouwens die Alings zijn eigenlijk Savoxservos)
Als je rond een snelheid van 0,11 sec blijft zit je goed maar er bestaan al betaalbare snellere servos die je kan gebruiken , het zal dan zeker niet aan de servos liggen maar aan je vliegkunsten .:p
Align DS620 Digital Servo bijvoorbeeld ! Nu.. er zijn nog talloze goede servos beschikbaar en er zullen nog meningen volgen .

Over een FBL systeem, volgens mij is dat geen must , indien je een setup zou doen met snelle servos en een kwaliteits gyro dan zou je al een enorme verandering voelen in het vlieggedrag . Verschillend medepiloten zijn na een poging tot FBL al teruggekeerd naar flybar , maar als je zelf wil in het FBL avontuur wil storten waarom niet . Wat gebruik je van lipos met welke C waarde want als je daar een goede keuze in maakt zul je de heli ook serieus moeten temmen .:cool:

Trouwens.. de 401 gyro is een heel goede gyro, die zit bij mij nog altijd (voorloppig:rolleyes:) op mijn Synergy en die doet het supergoed . Ik had vroeger ook bepaalde problemen ermee maar alles ligt in het afstellen . Ik had een aantal setuptips teruggevonden op de forums en die dan toegepast en sindsdien heb ik de limieten van die gyro nog niet bereikt .
Nu.. indien je twijfelt ,er worden nu veel Spartans en andere superieure gyros aangeboden te koop omdat veel mensen overschakelen naar de FBL gebeuren . Eventjes kijken bij "te koop" .

Ik vlieg mijn 600N met futaba s9252 op de swash, wat een hele scherpe en snelle respons op de sticks geeft. Vlieg em daarom ook met 100% expo omdat ie me anders ( momenteel nog ) te fel reageerd .. verder een 401 gyro met s9254 op de staart. Gevolg een pittige heli :) Ben verder geen 3D vlieger.

Laatst bewerkt:
vervang die swash servo's maar eens snel door Savox 1258TG's.
deze kosten +-70/st.

jas die gyro er maar snel af, die is idd niet geschikt voor acrobatie, een GY520 is een van de betere keuzes net als bv. spartan.

wil je voor FBL gaan moet je een nieuwe kop kopen of deze kop ombouwen.
tip : ga voor een nieuwe kop, voor een beginner is een FBL systeem al geen lachertje dus maak het jezelf niet té moeilijk met phasing ringen enz.

+ een beastX die dan ook meteen je gyro vervangt.

Ga niet voor een 3G, zet dat maar meteen uit het hoofd, deze dingen zijn rotslecht voor acrobatie te doen, en mikado V-bar is ook een aanrader maar deze is 3X zo moeilijk om in te stellen als een beastX !

flybarred gaat het dan zo :

-3X 1258TG = +-210€ (titanium gear)
-1X SH 1290MG = +-65€ (voor de staart, supersnelle en sterke servo met metal gear)
-1X Spartan quark +-150€

totaal : 425€

flybarless gaat het bijna hetzelfde alleen word de spartan quark vervangen door de beastX en komt er de kosten van een kop bij.

zonder de nieuwe kop kom je op 430€ uit, welke kop jij wilt dat bepaald de prijs verder.

ik prefereer de flybar voor een beginner, je kan beter eerst leren 'sturen' en dus je tic-tocs enz. zélf leren bij te sturen dan dat het FBL systeem dat voor jou gaat doen.

net hetzelfde met een echte wagen, leer je met een automaat rijden dan leer je sneller omdat het eenvoudiger is maar als je dan plotseling met een auto met versnellingen rijd word auto rijden ineens moeilijk.
als je eerst met versnellingen leert rijden en dan met een automaat gaat rijden blijven ze beide makkelijk ;-)

Een 401 kan de torgue veschillen bij tictocs inderdaad niet goed bijbenen tenzij je ze heel smooth doet.

Een gyro upgrade is dus gewenst.
Persoonlijk zou ik dan het volgende doen:
- BeastX ipv gyro
- FBL kop ugrade setje van BV Mikado
- Align digitale servo's

De gyro moet je toch vervangen en de BeastX is ongeveer net zo duur als een goed gyro.
je hebt dan alles:
- Betere gyro
- Snellere en nauwkeurigere servo's
- Stabiliteit van FBL

IPV de mikado aanpassing. de swashdriver van align is 17 euro, de grips 28.. heb je de zelfde parts, alleen beter(heb meerdere mikado conversies krom zien gaan.

Maar idd, van servo's en een snellere gyro ga je al immens veel verschil merken.

Of je begint met 3xDS610 en een Beastx als tailgyro. Dan ben je niet veel kwijt en je heli vliegt al heel veel beter. Later kan je dan nog is een FBL kop erop zetten om FBL te gaan.

@ Walter : +1
trouwens voor zover ik weet heb je een extra kabeltje in optie nodig om de
Beastx als gyro te gebruiken dan kan je beter ineens alles FBL maken. als de meerprijs voor een FBL kop kost kan je mss beter een goedkopere hobby zoeken ;)

Ik heb zojuist servo's gekocht, spectrum H6040 0.08sec 60gr 12kg/cm bij 6V.
Ik ben benieuwd wat dit voor mij gaat doen, ik ben nu bezig ze in te bouwen. Servo hevels die er nu op zitten passen niet, even de bestelling afwachten.
Iemand nog een beast x of een andere gyro in de aanbieding?

Nou ik heb een uur gezocht op die site maar kon niets vinden helaas.

scherp opgemerkt, maar dat komt nog wel, het is een oude en simpele site van de ex eigenaar en alles gaat ngo via mail/tel. maar dat gaat nog wel goedkomen ;)

Nog een tip voor de mensen die andere servo's willen en naar de Align's zitten te kijken : ga voor de Savox versies, Align servo's zijn net dezelfde servo's maar Align koop de servo's van Savox maar daar is de kwaliteit of zo ergens iets minder van.(ik dacht goedkopere printplaten) + in de meeste winkels zijn Align servo's duurder dan de Savox'en die eigenlijk hetzelfde zijn :cool:

ivm het FBL gebeuren, zie dat je hevels voor je servo koopt waarbij je de balletjes op 11mm kunt monteren, dat is meestal de sweet spot voor FBL systemen.
zo krijg je het meeste resolutie uit je servo's waardoor het FBL systeem beduidend beter gaat vliegen en makkelijkr af te stellen is.

Back