Trex-600GF

Nou, ook ik ga de overstap maken van brandstof naar elektro. Ik wordt egt helemaal gek van al die brandstoftoebehoren, verzuipen gloeiplug gloeier power paneel waar het metertje van kapot is, loodaccu's die half leeg zijn na 2x starten, etc. etc. Ook is het iedere keer een heel geshouw. Dus daarom wil ik overstappen op elektro. En niet te vergeten is elektro vliegen goedkoper.

Zo nu komen we op het interessante gedeelte uit. Ik wil een heli! Het gaat de trex 600GF worden, met spartan ds760, futaba bls 251 op de staart, futaba bls 451's op de swash, 2x 6s1p zippy's. Verder de regelaar en motor standaard. Verder houd ik mijn zender (ff9) en ontvanger.

Kan dit allemaal en is het een goeie setup? Hoef ik niks geks te doen voor alles past etc. etc.??

Alvast erg bedankt. Robin.

idd, beetje onbezonnen actie weer zo...

ik zou gewoon je 401 en die servo die je nu op de staart hebt houden en weer gebruiken, fut s3152 gaan ook prima op de swash een die heb je voor de prijs van 1 bls451 ongeveer.

en die zippy's zijn steeds out of stock....

dan moet je ook nog een lader hebben die dit kan laden en balanceren, en evt een voeding...

Brandstof en elektro hebben allebei zn voor en na delen...en t is ongeveer even duur als je alles terug rekend.

Maar even op zijn vraag terug te komen, het is wel een helegoede setup.
Één van mijn twee Trexen heeft ook deze setup,
je hebt dan zo'n beetje de beste servo's erop die mogelijk zijn,
en ook nog eens een goed zijn voor wanneer je zou besluiten om zonder padles te gaan vliegen
met b.v. een AC-3X waar ik nu op het moment ook mee bezig ben.

Met andere woorden het is echt een hele mooie combinatie zowel voor nu als in de toekomst,
je gaat trouwens wel erg rap......

Het minimale wat ik als upgrade altijd bij een Trex bestel zijn de metalen Elevator-Lever (H60025-1)
en de metalen Aileron-Lever (H60027-1)
dit omdat er meerdere malen met de plastic levers haaks op de kanten gingen scheuren.
Wat overigens een beetje door mijn zelf komt omdat je de ballinks er dan iets te strak indraaid
en er dan te veel druk op komt te staan waardoor ze na een tijdje gaan scheuren.

Zo en zo heb ik alles op de kop van metaal maar dat is niet echt nodig en de heli gaat er zeker ook niet beter van vliegen,
voor mij is het gewoon zo dat ik liever de boutjes en kogels er met schroefdraaf en locktite in zet
dan die rare kogels met parker in een stukje plastic schroefd en dan ook nog met wat secondenlijm erop
wat uiteindelijk weer het plastic aantast.

Nou, ook ik ga de overstap maken van brandstof naar elektro. Ik wordt egt helemaal gek van al die brandstoftoebehoren, verzuipen gloeiplug gloeier power paneel waar het metertje van kapot is, loodaccu's die half leeg zijn na 2x starten, etc. etc. Ook is het iedere keer een heel geshouw. Dus daarom wil ik overstappen op elektro. En niet te vergeten is elektro vliegen goedkoper.

Zo nu komen we op het interessante gedeelte uit. Ik wil een heli! Het gaat de trex 600GF worden, met spartan ds760, futaba bls 251 op de staart, futaba bls 451's op de swash, 2x 6s1p zippy's. Verder de regelaar en motor standaard. Verder houd ik mijn zender (ff9) en ontvanger.

Kan dit allemaal en is het een goeie setup? Hoef ik niks geks te doen voor alles past etc. etc.??

Alvast erg bedankt. Robin.

Ik zou even rustig aan doen als ik jou was en eerst het nitro vliegen onder de knie krijgen, electro is nl zeker niet goedkoper en als je veel wilt vliegen heb je meerdere (dure) LiPo's nodig. Met nitro is het tanken en gaan, iets wat als je oefen meters wilt maken zeker gewenst is.

Haal dan een losse (pen) glowdriver dus geen gezeik met zo'n stom power panel.

Ik zou er in jouw geval als het in je budget past er een T-REX500 bijkopen, daarmee ben je wel een stukkie goedkoper uit en hij doet zeker niet onder voor de 600

De aanschaf is idd duurder als die van mijn raptor, maar dat is geenprobleem. Het vliegen daarintegen is veel goedkoper, en een lader heb ik al (ultramat 15). Bij 4rc heb ik met remco samen alles uitgerekent wat het kost om te vliegen met mijn r50 met 15% tornado, en fp 5000mah 22,2v op een t600. En het scheelde de helft. En dan hadden we alles van het eletro gedeelte naar boven afgerond en alles van brandstof naar beneden.

Ik kan begrijpen da jullie denken dat ik veel te snel ga, dat vind ik zelf ook wel een beetje, maar ik heb de t600 ook nog niet, ik wil er volgend seizoen mee kunnen vliegen.

Nou de trex 600. Ik wil gewoon een goeie setup waarme je alles kun, zowel rondvliegen als stickbangen. Wandt ben niet van plan om die t600 net zo snel weg te doen en als mijn raptor 50 natuurlijk.

Al met al kan ik jullie goed begrijpen, maar ik hoop dat jullie mijn ook een beetje begrijpen. Wandt ik krijg gewoon ruzie in het gezin door die brandstof... en dat wil ik wel als laatst.

haha die remco heeft gewoon zo gerekend dat jij een heli bij m koopt.

ook uitgerekend met een stuk of 3 flightpowers?

MAAR als jij dit kan betalen, tja, de electronica is wel aardig aan de top, zal mooi werken maar minder zou ook goed zijn hoor!

trex

nou met je lader red je het al niet deze is voor 1tot 5 cellen en je trex zal je op 6 cellen vliegen, zo'n lader kost rond de 200 euro. verder zijn 2 aan de krappe kant heb er zelf 4 en vlieg ze zo leeg op een avond en doe ondertussen gelijk weer bij laden 12v op de auto dus vlieg meestal 5a 6 lipo's op een avond. verder vergeet niet dat de lipo's duur zijn en geen euwige leven hebben, en naar een zware crash zijn ze meestal overleden. Ik heb ook nog 2 brandstof heli's staan maar na de aanschaf van mijn trex 600 en veldoende lipo's en 2 laders te hebben vlieg ik heelemaal niet meer met de brandstof. verder is het een goede setup.

Nou, een ultramat 15 kan gewoon 6cellen hoor. Mischien verkeert gelezen of ik verkeert getypt. Zoals ik het al zij gaat het mij niet om aanschaf kosten maar verdere vliegkosten.

En qua aantal accu's: nou bij ons op de club is het eigelijk in het weekend heel druk, en iedereen wacht uiteraard netjes op zijn beurt, dan kom je egt niet veel verder als 2x 10 minuten vliegen in je eentje, als je kan vliegen kan je natuurlijk met meerdere te gelijk vliegen, maar ik kan alleen nog maar wat hoveren en dan wil ik andere niet in gevaar brengen. ook kan ik me dan beter conzentreren.... Tja soms wel irritant, consentratieproblemen.

Door de weeks is het wat rustiger maar kun je ook alleen savonds terecht (alleen dan heb ik tijd) dus... meer als 2 heb ik niet egt nodig.

Laatst bewerkt:
dus je gaat eerst naar remco toe om alles te laten uitrekenen, en dan ga je op dit forum vragen of t een goede setup is...

als je de aanschaf makkelijk kan betalen, go for it man!

Nee, ik kwam er voor wat brandstof, een lader etc. Maar hij zij waarom vlieg je geen brandstof dat is veel voordeliger en toen lied hij mij zien wat het kosten (aan vliegen en niet aan aanschaf voor de duidelijkheid) en ik stond er best wel verstelt van. En vooral nu ik helemaal gek wordt van die loodaccu's etc. etc. alles wat je nodig hebt. wil ik toch overstappen op elektro, snappie?

Daar heb je gelijk in, maar ik had gewoon ruzie thuis doordat ik zo gefrustreert werd door dat ik zelf neit kon starten en steets van iemand anders alle smoes lenen etc. en dan was het punt dat ik egt serieus begon te twijfellen...

Maar is 1900mah niet een beetje weinig voor die bls servo's? en kan de 5,1v step down voltage regulator het aan?

De 1900mAh is in principe genoeg,
je kunt daar zeker 4 á 5 vluchten van 6 minuten mee maken,
alleen zou ik de BEC van 3 Amp vervangen door de 6 Amp.

Ik heb zelf op al mijn Trexen de 6 Amp BEC van Align,
en 2200 of 3000mAh Zippy's ontvanger accu's.

Overigens 10 minuten vliegen kun je wel vergeten, 6 minuten is echt max.
wanneer je de LiPo's optimaal wilt houden,
absoluut niet uit een 5Amp LiPo meer als 4Amp halen,
dus met andere woorden 80% leegvliegen en dus 20% erin laten.

Laatst bewerkt:
Nee, ik kwam er voor wat brandstof, een lader etc. Maar hij zij waarom vlieg je geen brandstof dat is veel voordeliger en toen lied hij mij zien wat het kosten (aan vliegen en niet aan aanschaf voor de duidelijkheid) en ik stond er best wel verstelt van. En vooral nu ik helemaal gek wordt van die loodaccu's etc. etc. alles wat je nodig hebt. wil ik toch overstappen op elektro, snappie?

Ja zo ken ik er ook nog wel een, Remco is een beste jongen maar hij is wel anti nitro en pro electro. Dat heb ie bij mij ook geprobeert destijds maar ik ben blij dat ik even verder ben gegaan met nitro, het duurt gewoon even voordat je het onder de knie hebt. Ga het zeker niet opgeven voordat je het doorhebt!

Met een LiPo vlieg je net 6 min overigens, zeker geen 10!

pfffff, al dat geleuter over electro vs brandstof word ik wel een beetje moe van inmiddels. Electro is echt niet goedkoper, hooguit even duur. Ik heb die rekensom al zo vaak gemaakt... Vooral het appelen met peren vergelijken is een favo hobby van de pro-nitro en pro-vonkie boys, bijvoorbeeld Coolpower van 25 eu/gallon vergelijken met zippy lipo's... Als je een eerlijk vergelijk maakt zie je dat het elkaar op de lange termijn niet ontloopt, en moet je jezelf afvragen of je je setup nog vliegt over de break-even periode, en of je genoegen neemt met de keuze die je maakt qua vliegtijd en veldspullen.

Ik zou er nog even over nadenken als ik jou was...

Groetjes,

Ton.

Ik vlieg mijn 6l nog op, lukt het dan nog niet weet ik het al, wanneer alles lukt voor die tijd, dan zal ik nog eens goed moeten nadenken. Op hobbycity bij reacties staat dat je zoon 10 a 12 minuten rustig kan rondvliegen met de zippy's. Dus daar had ik het van als je dat wilt weten.

Tja, het blijft egt een kut keuze! Ze alle bij houden is ook zeker weten mooi, maar dan heb ik de nadelen van bijden, maar ook de voordelen. Wanneer het dan niet lukt met de brandstof pak ik mooi een t600'tje uit de auto en lipo er in en vliegen maar. Dat is ook mooi, maar niet egt realistis voor mij...

Nou, eerst nog maar eens proberen te vliegen met de rap. hij is nu aan het laden.

Back