Trex 700 3G swash probleempje

Hallo Forumleden..

Bij het instellen vd swash doorloop ik de hele procedure..al meerdere malen.
Als ik in de setupmode ben krijg ik de swash met hulp van een swashleveler helemaal goed met subtrim en endpionts.
Maar als ik dan de ele en ail en de dir gedaan heb en de 3G operationeel is..
Loopt de swash helemaal niet lekker :( Zeker niet gelijkmatig..
Wat zou dat kunnen zijn??
Hoop dat ik het goed heb uitgelegd :)

Thanksvoor alle info alvast..

Groet Jan

wat bedoel je met gelijkmatig? Misschien een fimpje?
Dat de swash langzaam reageert en doorloopt tot het eind kan kloppen voor een fbl systeem.

wat bedoel je met gelijkmatig? Misschien een fimpje?
Dat de swash langzaam reageert en doorloopt tot het eind kan kloppen voor een fbl systeem.

Ik bedoel dat hij niet meer horizontaal loopt van volle pitch naar neg pitch. Terwijl die dat in de setup mode wel goed doet.
..

gebaseerd op mijn ervaringen met andere fbl systemen zou ik dan toch zeggen dat er een mix actief is in je zender. Maar wellicht is het normaal voor de 3G.... al zou ik verwachten van niet.

ik heb eigenlijk totaal geen ervaring met fbl, maar met de gyro op men heli heb ik ook problemen als ik trim of de subtrim gebruik, dus is het misschien omdat je je swash met de trims levelt ipv de links zelf.
Dus is het misschien een idee om je trims allemaal terug op nul te zetten (ook je subtrim) en de swash eens te levellen met de links ?
want een fbl systeem zijn dan 3 gyro's op een toestel toch ?

Je gooit wat door elkaar

Het gaat om wat de 3g in zijn dir mode verteld word.
Als de heli in die mode alles goed doet, dus beweging en graden, liefst zonder trims, doet de zender iig zijn werk naar behoren

Nu wil een heli in fast forward flight de neus omhoog steken en een beetje links/rechtsaf.
Normaal vangt de flybar dit op, nu gaat jouw 3g dat doen
Als alles goed ingesteld is, kan het best zijn dat hij op de grond bij volle pitch de swash een beetje kanteld, omdat hij denkt dat de neus een bepaalde kant op zou moeten gaan
In vlucht "ziet" hij dat het verwachte gedrag niet komt, dus zal hij minder corrigeren

Kortom, het gedrag van een estab op de grond is bijna niet te controleren, dit moet vliegend

Wil je het gedrag wat meer lineair hebben, zul je met de computer eea wat meer profi af moeten stellen
Zolang hij in dir alles goed doet, de correctie de goede kant op staat (hij moet proberen de swash recht te houden als je de heli beweegt, dit lukt niet helemaal, maar moet wel zichtbaar zijn)

En tijdens optoeren opletten dat de swash niet scheef gaat staan.
Als hij dat doet, met de stick sturen tot hij recht staat en stick weer in het midden zetten
Je zal de eerste niet zijn waarbij de heli door zo'n grapje omvalt tijdens optoeren..

Je gooit wat door elkaar

Het gaat om wat de 3g in zijn dir mode verteld word.
Als de heli in die mode alles goed doet, dus beweging en graden, liefst zonder trims, doet de zender iig zijn werk naar behoren

Nu wil een heli in fast forward flight de neus omhoog steken en een beetje links/rechtsaf.
Normaal vangt de flybar dit op, nu gaat jouw 3g dat doen
Als alles goed ingesteld is, kan het best zijn dat hij op de grond bij volle pitch de swash een beetje kanteld, omdat hij denkt dat de neus een bepaalde kant op zou moeten gaan
In vlucht "ziet" hij dat het verwachte gedrag niet komt, dus zal hij minder corrigeren

Kortom, het gedrag van een estab op de grond is bijna niet te controleren, dit moet vliegend

Wil je het gedrag wat meer lineair hebben, zul je met de computer eea wat meer profi af moeten stellen
Zolang hij in dir alles goed doet, de correctie de goede kant op staat (hij moet proberen de swash recht te houden als je de heli beweegt, dit lukt niet helemaal, maar moet wel zichtbaar zijn)

En tijdens optoeren opletten dat de swash niet scheef gaat staan.
Als hij dat doet, met de stick sturen tot hij recht staat en stick weer in het midden zetten
Je zal de eerste niet zijn waarbij de heli door zo'n grapje omvalt tijdens optoeren..

Hier begrijp ik uit dat als in de DIR mode alles goed is ...ik me geen zorgen hoef te maken dat de swash wat kantelt bij neg en pos pitch als hij op de grond staat.
Dit heeft geen invloed op vlieggedrag?
Dan hoef ik me dus geen zorgen te maken? :)

Enige voorzichtigheid is altijd geboden bij de eerste keer opstijgen, maar als dir goed is en de correctie de juiste kant op gaat, zou je er van uit mogen gaan dat het goed komt

mooi.. Thanks voor de info en ik ga hem nog een keer goed afstellen en
vliegen maar..:))

Hoi,
Alles in setup mode afstellen! (Dir), in dir mode de eventueel de subtrims?! afstellen via de zender(liefst mechanisch 99% voor elkaar krijgen ) maar geen sticktrims nu in stellen dit kan later in de vlucht gedaan worden indien nodig,goed saven en alles in normale mode controleren
gaat ie 3keer op en neer compensatie goed vooruit hellen/naar achter compenseren e.d.
Welke versie van 3G gebruikje??
Succes er mee

Oja met optoeren snel de lucht in gaan!! anders gaat het 3G systeem zoeken naar de 0punten!!en de Swash in de gaten houden tijdens liftoff

Jeroen

Laatst bewerkt:
En als de heli aan gezet word, helemaal van het ding afblijven tot de swash op en neer gegaan is

Ga je toch de kap of zoiets erop doen, krijg je ook rare dingen

weg gooien die ouwe 3G je moet maar eens rol en nik schuin houden en dan met je pitch bewegen,moet je maar eens kijken wat voor stuiptrekkingen je servo's krijgen

Back