Trex binnen of buiten?

• Topicstarter Topicstarter X_chinese
  • Startdatum Startdatum
Sorry dat ik een nieuw onderwerp toevoegt aan de forum. Ik kan begrijpen dat het soms vervelend is om steeds dezelfde onderwerpen te zien. Maar ik ben al een tijdje de forum aan het door "bladeren", maar kan geen antwoord op mijn vraag vinden.

Denk niet dat ik een voetbalveld tot mijn beschikking heb. Misschien de Rotterdamse kuip waar ik tegenover woon. :D Hun seizoen is toch al afgelopen, misschien mag ik het een dagje huren :D

Een kleine heli lijkt inderdaad vriendelijker voor een beginner, maar ik denk dat je die dingen niet moet onderschatten. Zo'n rotorblad tegen je hand doet denk ik best zeer, hoe klein het ook is. Bij een grotere heli zal ik toch wat voorzichtiger zijn. Maar ik ben er mee eens dat een kleine heli minder intimiderend is.

Nu ik toch bezig ben met tikken, mag ik misschien nog een vraagje stellen? Wie heeft ervaring met de standaard motor met de 25A ESC? Op de forums staan er heel veel meldingen over problemen met de 25A. Is het omdat ze andere motoren op aansluiten of een te sterke lipo op hebben aangesloten? Of is het gewoon slecht?

hi x chinese

intimiderend is juist goed dan ga jij niet denken o dit is veilig of het doet alleen maar zeer.
als een cp heli rotor disk je raakt op je kleren doet het zeer en zijn je kleren kapot.
als je pech hebt heb je een gat in je huid/lijf, geluk dan een paar schrammen.

als je op oog hoogte bent en het komt tegen je onbeschermde hoof/nek aan dan is het good bye x chinese.
het zelfde met een modelvliegtuig.
heb er respect en een gezonde behoedzaamheid voor.

als je even kijk in modelvliegen algemeen zie je dat er 3/4 dagen geleden iemand in china overleden is door een ongeluk met een modelvliegtuig.

ik zeg je dit niet om je bang te maken.
maar wel omdat ik in je laaste bericht lees dat je denkt dat het alleen maar zeer doet.

een micro fp doet inderdaad alleen maar zeer.
maar een cp op toeren geeft lelijke littekens als je geluk hebt.
dat weet ik ook allemaal uit eigen ervaring.

omdat ik een keer met een fp micro storing had en het ding tegen me handen aan kwam omdat ik me gezicht wou beschermen.

de cp micro was omdat ik net geland was en me antenne was door de staart rotor gepakt.
nu wou ik de accu los koppelen voor dat er iets zou gebeuren maar nee de heli ging zonder dat ik er iets tegen kon doen toeren.
dus koos ik om gouw de bladen te stoppen voor hij ging vliegen onbestuurbaar.
ze waren toch maar hout en het was maar een micro :oops: .
twee weken later voelde ik het nog met wat schrammen en kneusing.
dit om dat ik wel zo slim was om niet de tips als eerste te nemen.
maar midden in de rotor anders had ik een paar wonden gehad in plaats van schrammen. maar dit kan zekers niet bij een heli groter dan die cp micro.

ik kan het trouwens totaal niet aanraden bij geen enkele heli :oops: .
(ik denk dat ik dit nog vaak ga horen maar maakt me niets uit. het is ter lering van de ts en het was een split seconde beslissing om erger te voor komen.)
de trex is nog groter en zwaarder en de rotor draait meestal nog sneller.

o en laurens hoe kom je er op om te zeggen tegen de TS dat die beter kan gaan kijken naar een logo om groter te gaan vliegen in een park in rotterdam.

als je het goed wil doen neem dan een cc35 regelaar daar heb je in de toekomst veel meer aan.

als je net begint heb je genoeg aan een veldje van 10x10.
het begint bij het hoeveren en daar heb je niet veel ruimte bij nodig,
als je begint met dan is een kleine helikopter minder stabiel alseen grotere.
aan de andere kant leer je met een kleine helie vliegen dan gaat een groter model nog beter kwa stabilitijd.
al is een t-rex al behoorlijk stabiel.
het leren vliegen leer je bij een clupmet een leraar snel en goed zonder schaden en dat is ook een hoop waard.

Ik vind een T-rex zeker geen beginnersheli, ik vlieg al heel wat jaartjes heli maar sta met mijn X-400 (vergelijkbaar) mijzelf in het zweet te sturen als ik buiten vlieg. Als hem opjaag naar 2800 rpm wordt hij wel rustiger maar ook gevaarlijker voor zichzelf en de omgeving.

Even omkijken tijdens hooveren is er niet bij want dan is hij al verdwenen.

Marco, dat bericht cirkelt al meer dan een MAAND op internet rond. Misschien Ernst even vragen de datum te vertalen?

Rene heeft toch echt gelijk, groter is beter voor een beginner. Zeker hoverend als beginner heb je ECHT geen ruimte groter dan 10 * 10 nodig.

Bedankt voor jullie adviezen.
Het blijft toch een beetje eng zo'n heli. Dat zo'n ding je zo ernstig kan verwonden. Het idee dat er 500 euro (of meer) de lucht in vliegt maakt het extra spannend. Hoort denk ik bij de hobby.

Denk dat ik voor de Trex XL CDE ga. Ik weet dat het niet al te makkelijk is, maar als ik het beetje rustig aan doe en een trainingonderstel gebruikt, moet het wel meevallen. Heb een keer eventjes de Zoom 400 gevlogen met trainingonderstel. Vond het stabieler dan de heli's in de sim.

Ga het strakjes wel halen. Jullie horen nog wel met wat voor spullen ik straks terugkomt.

Ik heb ondertussen al enkele ervaring opgedaan met heli vliegen, hier mijn volgorde:

1. GWS mini dragonfly FP +/- 12 maanden mee geoefend, is een zeer goede leer helicopter. Gebruik hem nu 1,5 jaar later nog steed met veel plezier !!!

2. Walkera 36 CP, +/- 6 maanden mee verdergegaan maar veel problemen mee gehad in begin( vooral met de eletronica, maar positief bekeken en veel uit geleerd!!! Eens die vloog was het goede heli maar miste op het laatste die extra krachtige motor.

3. Sinds een week een Trex XL450 CDE, is een zeer nerveuze heli tegenover men voorgaande heli's. Steek wel een 430L 4050kv motor op 11T, throttle staat op 65%, dus lage toeren nog. Ik raad hem persoonlijk niet aan als beginnersheli omdat hij veel te zenuwachtig is en als je crashed (als beginner gebeurt dit vaak!!!) kost het je veel meer dan met een FP heli.

Goed maar dit is mijn persoonlijke mening en iedereen doet ermee wat hij wil natuurlijk.

laurens zei:
Rene heeft toch echt gelijk, groter is beter voor een beginner. Zeker hoverend als beginner heb je ECHT geen ruimte groter dan 10 * 10 nodig.

ja maar hoe jij er dan op komt om te zeggen als je wat groters wilt in een park moet je kijken naar een logo 10.
je moet wel even kijken dat de ts een beginner is.
kijk als ik in het park een heli in vlieg dan is dat onder de optimaalste omstandig heden.
plus dat ik op het platteland woon.
in rotterdam zou ik dus nooit in een park een heli vliegen. veelste veel kans dat er mensen in massa op afkomen

ik snap werkelijk niet waar sommige mensen het hier over hebben. Als Rheli al zegt dat hij met zweet zijn x400 bestuurt die wat hij al zegt vergelijkbaar is, dan snap ik niet waarom sommigen hier een brandstofheli aanprijzen. Ik ben het dus volledig met Rheli eens. Ik ga namelijk ook X400 vliegen, nadat[b/] ik beter heb leren vliegen en hoveren met mijn Dragonfly, want daarmee valt echt wel goed te vliegen. Zo'n grote is stabieler, oke, maar denk niet dat iemand het geld er heeft liggen en er voor over heeft om te "leren" vliegen. Als je crasht met een dragonfly, pak je de lijm en het plakband en kun je weer vliegen. Als je crash met een grotere, dan kun je maar beter het internet op en weer wachten op onderdelen. Mij is namelijk verteld dat je eerst maar eens 100-200€ uitgeeft aan een picollo of dragonfly of iets in die geest, en dan kijkt of je het ten eerste leuk vind, ten tweede kunt, en of je er mee door wilt gaan.

Ook ben ik van mening dat stabiliteit niet alleen met de heli te maken heeft. meerendeels met de servo's, gyro, en ontvanger en zender. de sensiviteit van deze componenten zijn zeker meer belangrijker dan de heli zelf

gr. Rik :wink:

Rheli zegt dat hij met zn X400 zweet OMDAT hij grotere brandstofheli's gewend is. Hij doelt daarmee op dat grotere brandstofheli's stabieler zijn.

Ik heb genoeg mensen gezien de door frustratie om een walkera heli niet met helivliegen doorgaan.

Ik ben het helemaal met Rik eens:

Feit is dat een T-Rex gewoon het populairst is. Dus je kunt overal goedkoop voor onderdelen shoppen. Dat is belangrijk, want crashen ga je zeker (als je tenminste verder wilt evolueren dan eeuwig boven het tafelkleed hoveren).

Wat betreft dat zweet in de handen bij een X400/T-rex: Gewoon een kwestie van instellen. Je hoeft niet meteen inverted curves in te stellen als je begint. Een Trex vliegt bijna net zo zompig als een Dragonfly 4 als je een zachte gascurve combineerd met een uitgevlakte pitchcurve. Dat vind ik nu zo mooi aan die nieuwe heli's met een goede zender: Je kunt het helemaal naar je eigen kunnen en smaak instellen.

laurens zei:
Rheli zegt dat hij met zn X400 zweet OMDAT hij grotere brandstofheli's gewend is. Hij doelt daarmee op dat grotere brandstofheli's stabieler zijn.

Ik heb genoeg mensen gezien de door frustratie om een walkera heli niet met helivliegen doorgaan.

waar staat dat??? :wink:

Ik vind een T-rex zeker geen beginnersheli, ik vlieg al heel wat jaartjes heli maar sta met mijn X-400 (vergelijkbaar) mijzelf in het zweet te sturen als ik buiten vlieg.

Rene vliegt vario, das 8.5 tot 15 cc.

Rhelie zei:
Ik vind een T-rex zeker geen beginnersheli........Als hem opjaag naar 2800 rpm wordt hij wel rustiger maar ook gevaarlijker voor zichzelf en de omgeving........................Even omkijken tijdens hooveren is er niet bij want dan is hij al verdwenen.

Rhelie,

Ik ben het helemaal met je eens.
Het is zeer zeker geen beginnersheli.

Het is alleen erg jammer dat velen dit niet willen horen of niet willen weten en niet willen toegeven.

Als dat wel zo zou zijn, dan ben ik er van overtuigd dat er op dat vlak aanmerkelijk minder teleurgestelde beginners zouden zijn.

vr.gr.

Joyce

Ik ben het met jullie eens dat een FP beter geschikt is als pure beginnersheli. Met een grote heli heb ik geen ervaring, maar deze schijnen dus veel stabieler te zijn. Ik denk echter dat er weinig mensen zijn die direct zullen instappen in een grote heli.

Hoewel ik toch veel op forums lees dat men de t-rex met succes als beginnersheli gebruikt....... Feit blijft dat de beschikbaarheid en kosten van de spares een pluspunt zijn.

En omkijken tijdens het hoveren......is het zowieso verstandig met wat voor heli dan ook om je aandacht te laten afleiden terwijl hij in de lucht hangt?

BarnOwl zei:
Ik ben het met jullie eens dat een FP beter geschikt is als pure beginnersheli.

Daar ben ik het niet mee eens. Buiten heb je er niets aan. Dus wat moet de beginner in de zomer, als iedereen buiten vliegt??
Ik vind dat hij of zij beter kan (door)sparen en dan direct een buiten-heli aanschaffen.
Maar goed, ik denk dat dit onderwerp altijd een discussie-punt zal blijven.

BarnOwl zei:
Ik denk echter dat er weinig mensen zijn die direct zullen instappen in een grote heli.

Integendeel. In mijn vliegschool zijn er uitsluitend cursist-beginners die beginnen met een Eco of een Logo.
De meesten een Logo 10, maar er zijn er ook met een Logo 10-3D, een Logo 16 en zelfs met een Logo 20.

Daarmee gaat het leren eheli-vliegen eigenlijk altijd probleemloos.

vr.gr.

Joyce

Barnowl, ik denk dat alleen de laatste 2-3 jaar mensen zijn begonnen met instappen met micro's.

Bezuinig niet op electronica, dat neem je toch mee. Crash je een servo kapot, dan zijn het alleen de tandwielen en die zijn voor een dure servo even duur als een goedkope.

Ik heb van links en recht al gehoord dat een t-rex ongeveer gelijk reageert als een .30 size heli, en als je 'm niet al te aggresief afstelt kun je er prima mee leren vliegen. Alleen gaat dat met een grote heli NOG veel beter ;). Ik zou dus voor een T-Rex gaan...de X400 is het allemaal net niet. De 1e keer crashen met een trex is duur, de 2 daarna zo goed als gratis relatief omdat de meeste spares meerdere keren in een zakje zitten. Hoofdassen per 3, staartassen per 2 geloof ik enzovoort.

En over die micro-cp helies: Ik ben al wel eens vol op de arm geslagen door zo'n ding, even 2 dagen een blauwe plek en het is weer over, houten bladen dat wel. Dan denk ik dat door die FP-tjes met messcherpe randen meer aangericht kan worden.

Back