Trex funky chicken

• Topicstarter Topicstarter tjaf
  • Startdatum Startdatum
T

tjaf

Guest
Hmm gisteren avond m'n eerste deftige crash met de trex. Ik was nose-in aan het oefenen iets te laag bij de grond. Hij gleed weg, en ik kon hem niet meer controleren. Man, het leek wel alsof de heli ontpl;ofte toen hij in aanraking kwan met de grond. Ik had er de houten bladen op. Deze versnipperden volledig en vlogen alle kanten op. Mijn landingsgestel vloog enkel meters omhoog. Ik denk dat ze me 300m verder nog hoorden vloeken :D Ik deed meteen mijn linker stick linksonder (ik heb leren vliegen met een micro ;)), maar vergat dat ik in idle-1 zat. Tjah, je kan het resultaat wel raden. Ik heb me dat laatste zelfs pas achteraf gerealiseerd. Ik dacht dat er iets mis was met m'n ontvanger ofzo, en heb de heli opgepakt en de batterij losgekoppeld. Aangezien de bladen inclusief bladhouders al lang volledig gescheiden waren van de heli en de flybar rod mooi opgeplooid was doordat de motor lustig bleef draaien, was dit niet zo gevaarlijk.

De schade valt achteraf gezien blijkbaar nog enorm goed mee. Het landingsgestel was losgekomen, maar heb ik gewoon terug in het frame kunnen vijzen. De vijsjes die ik gebruikt heb, waren nogal kort en zijn uit het frame gerukt. Ik snap niet hoe het kan, maar er is niets van het frame afgebroken en ik kan de vijsjes nog stevig aandraaien in de gaatjes. De antenne van m'n ontvanger is doorgesnapt, maar de ontvanger gaat nog alsook alle servo's (zal er natuurlijk een nieuwe antenne in solderen). Mijn staartservo heeft een lelijke klap gekregen langs achter (waar de servo lead toekomt), maar enkel de behuizing is kapot (en ik had nog zo eentje liggen). Ook m'n main gear ziet er nog perfect uit, geen enkel gestript tandje. Wat er op het eerste zicht zeker kapot is:

- bladen
- bladhouders
- paddles
- flybar rod

Die flybar rod was helemaal geplooid en met het proberen die te verwijderen heb ik ook nog de flybar control set gebroken :( Als het hierbij blijft, valt dit toch nog goed mee. Enig idee wat ik zeker nog moet nakijken voor "verborgen gebreken"? Hetgaan ik zeker zal bekijken:

- tandwielen servo's
- main shaft (of ie niet geplooid is)
- is er een grote kans dat de lagers kapot zijn gegaan? en zo ja, hoe check je die?

Wat heb ik geleerd? Een kill-switch programmeren, en wat hoger nose-in oefenen.

Back