TREX450SE V2 trilling in de staart

• Topicstarter Topicstarter Coralfreak
  • Startdatum Startdatum
C

Coralfreak

Guest
Hi all,

Ik vlieg sinds 3 maanden met een nieuw gebouwde TREX40SE V2. Op zich een mooie heli en draait ook mechanisch goed. Na 2 weken vliegen brak de tandriem (standaard uitvoering) en na het vervangen hiervan begonnen de problemen waarvoor ik deze thread start.

Na het vervangen door een HT (High Tension) riem en het verwijderen van de aanlooprol in de hekaandrijving heb ik continue een trilling in mijn staart. De Gyro probeert dit te compenseren, maar de frequentie is daarvoor te hoog. De hekservo vindt dit niet leuk en het is natuurlijk wachten tot hij er de brui aan geeft. Ik heb al een aantal zaken nagelopen, waar die trilling vandaan kan komen :

- Riemspanning varieren --> geeft geen beter resultaat
- Hekrotor uitbalanceren en checken op teveel speling --> geen issue hiermee
- Rotorkop gedemonteerd en aandrijving laten draaien --> geen of weinig trillingen
- Rotorkop gemonteerd, zonder bladas en hulprotor --> geen of weinig trillingen
- Hulprotor gemonteerd en gewichtjes naar binnen --> geen of weinig trillingen
- Gewichtjes naar buiten gezet en uitgebalanceerd --> geen of weinig trillingen
- bladas + bladhouders gemonteerd --> geen of weinig trillingen
- Bladen gemonteerd -->
-----> bij lager toeren (bladen niet meer zichtbaar) --> geen of weinig trillingen
-----> bij hoover toerental en hoger --> trillingen
- bladen gewogen en zwaartepunt opgezocht --> crack hetzelfde

Ik heb de indruk dat, zodra de pitch door de '0' gedrukt wordt, de trillingen heftiger worden. Er zit geen bladspoor in als ik dat op de grond (licht gemaakt) bekijk. Tijdens het hooveren merk je dat de staart bij optrekken schud / trilt, maar als hij in een "steady' state is het effekt zich niet meer voordoet. Bij het meer uitsturen komt het effekt weer terug, evenals bij een voorwaartse / zijwaartse snellere beweging of het trekken van de pitch.

Ik heb ook de R700 ontvanger inmiddels vervangen door een Schulze 835, omdat ik de laatste keer, tijdens het verhogen van de toeren, de indruk had dat het geheel aan het "swingen" was op het rotortoerental (zat een lichte variatie in, versterkte het effekt trouwens). Tevens merkte ik storingen op de servo's --> geen schade aan overgehouden. Heb trouwens ook de bedrading iets veranderd en de antenne verder op het landinggestel gezet. Vanavond nog even gevlogen me de nieuwe setup, geen storingen, maar het effekt is er nog steeds.

Het is lastig te beschrijven; het is geen op en neer gaande trilling wat je zou zien bij een onbalans in de hoofrotor, maar meer een zijdelingse (horizontale) trilling. Hunting is het ook niet, daar gaat het te snel voor en het terugdraaien van de gevoeligheid geeft geen beter resultaat. Ook op non-Heading lock mode is het effekt daar. Ik heb de indruk dat ook de hoofdrotortoerental tijdens het trillen ook niet constant is, maar licht varieert (met de trilling). Dit kan natuurlijk ook het gevolg zijn van het uitsturen van de hekrotor.

Mijn huidige setup :

- Servos tuimelschijf 3x HS65MG
- Hekservo Futaba 9257
- Gyro 401
- Regelaar Align (standaard setup)
- Ontvanger Schulze 835
- Standaard 325 Pro bladen
- Standaard hekrotor bladen
- LiPo 3S 2200, FlightPower Evo 25

Wellicht heeft iemand ervaring met dit probleem of kan iemand meedenken om deze machine weer als een naaimachine te laten lopen ?

Groet

Coralfreak

- met andere blades even testen
- staat de kop niet te hard (bij mijn 450 kan je de bladhouders zonder speling 5 mm bewegen met de hand)
- zijn alle ballinks spelingsvrij
- staat de gyro goed vast op een originele pad

Sigurd

Laatst bewerkt:
Hey Coralfreak,
Soms is het zoeken naar de spreekwoordelijke speld met trillingen...
- al het voorgaande..:)
- Alle lagertjes controlleren
- staartblaadjes niet te vast.
- Paddles netjes op 1 lijn op de flybar, flybar recht
- zit de rotorkop goed vast, en geen vertikale speling.
- met de riemspanning gespeeld
- Toerental niet te laag, of te onregelmatig

Ik verplaats deze vraag even naar "heli algemeen".
Voor waar wat te posten zie de sitemap, met handige linkjes naar de verschillende afdelingen van de helisectie:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Coralfreak,

Je schrijft dat je e.e.a. vervangen hebt nadat de belt brak.
Toen die belt brak....zat je toen al in de lucht of stond je op de grond ?
Ik bedoel is de heli daarna lichtelijk gecrashed of is er niets gebeurd nadat de belt brak ?

Als ik een "niet aanwijsbare" trilling heb in de staart dan wil ik nog wel eens een andere set bladen proberen.
Gek genoeg zijn dan vaak de trillingen weg.
Als ik dan de oude bladen controleer dan zie ik er nooit iets raars aan. Balans is "spot on" en gewicht idem....Vreemd he ?

Succes alvast :)

Hoi,

wat je misschien ook nog eens kun checken is het tandwieltje van de motor.

Ik had namelijk deze ook eens versleten waardoor de heli begon te trillen bij hoover stand en snelle toerenwisselingen.

Trial and error... duurt ff :(

Groetjes

remon

Alle alvast bedankt voor de reakties, super...
(Was afgelopen week op zakenreis, vandaar de wat latere respons)

Helihabit :

-(blad)as krom?
--> Nagekeken op glasplaat, is recht
-dampers versleten?
--> zou kunnen, nog niet vervangen, zijn besteld.
-Headspeed hoog genoeg?
--> Ik draai relatief laag toeren, maar verhogen versterkt het effekt alleen maar, dus dit is niet de oorzaak.

Yoghurt69 :
- met andere blades even testen
--> zou kunnen, nog niet vervangen, zijn besteld.
- staat de kop niet te hard (bij mijn 450 kan je de bladhouders zonder speling 5 mm bewegen met de hand)
--> Bedoel je dit axiaal (schuiven) of "op de wip" ?
- zijn alle ballinks spelingsvrij
--> Ja, zijn spelingvrij, alleen de swashplate heeft meer speling dan in het begin.
- staat de gyro goed vast op een originele pad
--> Ja, zit vast zoals het moet (op originele pad op aangegeven plaats).

EricW :

- Alle lagertjes controlleren
--> Al gedaan, deels reeds vervangen, vind wel veel spelingzitten op originele Align lagers
- staartblaadjes niet te vast.
--> Zitten volgens mij OK, met lichte druk zijn ze te bewegen. Trilling is niet hoogfrequent, maar loopt mee met het hoofdrotor toerental.
- Paddles netjes op 1 lijn op de flybar, flybar recht
--> Tooltje voor aangeschaft, zitten op 1 lijn.
- zit de rotorkop goed vast, en geen vertikale speling.
--> Ja, zit vast, geen speling
- met de riemspanning gespeeld
--> Ja, maakt geen verschil uit.
- Toerental niet te laag, of te onregelmatig
--> Zie bij "Helihabit", onregelmatig zou kunnen, maar is lastig te zien. Als het effekt zich voor doet, lijkt het onregelmatig (door de extra energie gevraagd in de hekrotor). Bij steady hoover is het toerental regelmatig (draai niet in Governer mode).

--> bedankt voor het verplaatsten..

AVS :

- Toen die belt brak....zat je toen al in de lucht of stond je op de grond ?
In de lucht, auto roterend nose in (ff spannend) naar beneden, geen schade aan de heli verder...

- ""wil ik nog wel eens een andere set bladen proberen.""
--> Op andere fora wordt hier ook melding van gemaakt, de originele bladen schijnen soms te slap te zijn en te flutteren; dit geeft dan trillingen. Heb andere bladen besteld om te testen. Bij mij ook alles "spot on" op deze bladen. Vlieg overigens zelf met grotere (brandstof) heli's enkel met koolstofbladen sinds jaren.

jhrrekers :

- checken is het tandwieltje van de motor
--> Heli heeft nog niet zoveel gedraaid, maar bij nadere inspektie zie ik wel wat rommel zitten op het tandwiel. Moet ik nader bekijken (is lastig te zien).

Wordt vervolgd ....

Coralfreak

Ok, even een update na mijn vliegsessie vanavond...

Andere bladen (Align Carbon blades) gemonteerd. Viel me al op dat deze beter passen in de bladhouders vande V2 dan de bijgeleverde bladen.
Bij inspectie bleek dat de achterrand niet geheel recht bleek te zijn. Bij het invliegen van de nieuwe CF blades moest ik inderdaad een van de
ballinks indraaien om het bladspoor eruit te halen.

De trilingen waren veel minder en op een andere manier zichtbaar, de hekrotor trilde nog steeds, maar nu bij wat heftigere vliegbewegingen.
Daarna heb ik de delay naar '0' gezet en de gevoeligheid van de GY401 iets terug gezet.

--> resultaat is een soepel lopende heli, beter bestuurbaar en een strakke hekrotor (82%, Graupnerstand). Nu lekker vliegen...

Hartelijk dank allemaal voor jullie reakties.

Back