Trex500 "Huey"met hijs-installatie

Zoals in mijn andere draadje is te lezen (agusta-bell-204b-uh-1-a) hebben Bruteforce (Marco) en ik beiden een UH-1B "Huey" gemaakt.
Afgelopen jaar hebben de beide 500 size "Hueys" een vaste plek veroverd in de auto. Ze zijn geweldig leuk om te zien en vliegen ook nog eens gemakkelijk.
Ook blijken ze heel erg onderhoudsvriendelijk te zijn, want bij de recente jaarlijkse end-of-season servicebeurt was er na bijna een jaar raggen niets bijzonders te vinden.
Meerdere malen hebben Marco en ik hardop zitten denken hoe we dit "speelgoed" nog leuker konden maken, en het leek ons geweldig om iets te kunnen oppikken met een touw onder de heli ofzo.
Het idee van een extra servo-"slot" waar je een hijskabel in kon haken (zoals de sleepkabel bij een zwever) was nog niet helemaal wat we wilden. De vereisten:
-We willen kunnen oppikken, op- en neer hijsen en indien nodig droppen.
-Veiligheid is van levensbelang dus moeten er veiligheden ingebouwd zitten waardoor we nooit kunnen neerstorten b.v. door vastslaan van de haak in het gras of de lading niet "kwijt" kunnen in geval van nood. Ook mag de heli niet scheef getrokken kunnen worden door de lading.
-Het moet eenvoudig zijn, licht in gewicht en goedkoop, dus geen ingewikkelde mechanische - dan wel elektronische beveiligingen. De bediening moet tijdens de vlucht eenvoudig door een 3-standen schakelaar op de zender gedaan kunnen worden.
De oplossing kwam na een aanvankelijke teleurstelling.... shappns

Marco kocht laatst een Vario Benzin acrobatic voor in zijn Apache, en daar zat een afzichtelijk fotografie-onderstel onder met 2x een Futaba 9202 servo voor pan en tilt van de camera. Die servo's wilde hij in zijn Mini-Boy bouwen maar ze bleken gemodificeerd te zijn.
Bij een camerabesturing wil je uiteraard dat de servo blijft staan als je de knuppel loslaat in de middenstand. En een standaard servo gaat dan naar zijn middenstand terug. Hij had dus 2 servo's zonder middenstand en tevens zonder eindstand. En met een kleine riempulley die er uitzag als een kabeltrommel. Ideaal dus om als lier te gebruiken!

De echte Huey geeft ons het voorbeeld hoe dat zou moeten:

Army_Air_Corps_Bell_212_Helicopter_from_671_Squadron_MOD_45151673_zps0965d59e.jpg

Army_Air_Corps_Bell_212_Helicopter_from_671_Squadron_MOD_45151678_zpsa92142df.jpg

Dit was de eerste aanzet en zal een vervolg krijgen.

Groet Han

Laatst bewerkt door een moderator:
Creatie van de hijsinstallatie!

De uitvoering hiervan bleek verrassend eenvoudig. De hijskabel van de servo moet ongeveer in het zwaartepunt van de heli (dus recht onder de hoofdas) uitkomen.

De Trex500 heeft een uitgefreesd gedeelte in de frame-zijplaten ter hoogte van de hoofdas, en met een beetje zagen en vijlen past daar een servo in.
Omdat Marco het spul toch 2x keer had, is het natuurlijk het leukste om de beide heli's tegelijk aan te passen. Dus ging ik hiermee ook meteen enthousiast aan de slag.

ED9C947E-5098-4F3E-B8B4-8EB55D7786F1_zpsvwd5pebx.jpg

Servo langs de binnenzijde gemonteerd

B917197E-99D3-403A-B9F3-C8072F7DD5B6_zpsafxk7eue.jpg

De andere kant zagen we er helemaal uit zodat we altijd bij de kabeltrommel kunnen.

25653FAD-F3CF-4BA0-BD4B-A6912D7BABCE_zps2fywp7br.jpg

Zo krijg je een goed idee wat de bedoeling is, de kabeltrommel zit vrijwel centraal in het frame.

3CCDF87F-0D05-4520-A949-AAE99E1B5460_zpscbhnxzmo.jpg

Ik wist dat je bij de hengelsportzaak mooi sterk touw kon halen in allerlei kleuren, en dus werd er voor een hele euro(!) 2x 3 meter legergroene draad gehaald en op de trommels gewonden.

C3551A4E-D45E-4589-B294-BCEED8D1B0D4_zpsaaufskcn.jpg

Ook de takelhaken werden even zelf gemaakt, zoals je ziet zijn ze magnetisch en dat is de bedoeling natuurlijk.

69E8D9F2-631B-43AC-A671-2D61CEF54838_zpsksgih7e6.jpg

Stel dat we met de haak in het gras grijpen, dan wil je niet dat de heli daardoor neerstort. Dus de magneetjes moeten redelijk snel los kunnen breken van de metalen staafjes die Han op zijn draaibankje snel gemaakt had.

2E06FB70-96DD-4D22-B432-3A22FEB23647_zpstqtc4dic.jpg

Daarbij willen we ook de last kunnen droppen. Omdat de servo's geen eindstand/ eindschakelaar hebben maken we van dit nadeel een voordeel:
Door een mechanische aanslag zorg je ervoor dat de servo de koppeling door een gat in de romp kan trekken maar de haak met bal niet, dus zal de lading magnetisch loskoppelen en naar beneden vallen.

Wordt vervolgd!

Eindfase

Zoals eerder gemeld zijn de mechanieken uit beide Hueys grondig geinspecteerd en zijn beide voorzien van de takelinstallatie.

Omdat we er zeker van moeten zijn dat de last moet kunnen worden gelost indien wij dit noodzakelijk achten i.g.v. storing aan de heli of gewoon het droppen van de last op een bepaalde plaats en hievoor geen gecompliceerde elektronica wensen te gebruiken, moesten wij iets anders verzinnen om de magnetische haak los te koppelen van het ijzeren pennetje aan de hijskabel (zeg gerust kabeltje).

De oplossing was een klein trechtervormig gelijdekanaal te maken waar het ijzeren pennetje aan de hijskabel wel doorheen kan en het bolletje met de haken niet.

We hebben uiteindelijk uit plasticcard (styreen plaat) van 0,3mm een cirkel gehaald te grootte van ongeveer 3-4 cm en hebben hieruit een taartpunt geknipt en een klein rond gat van ongeveer 1 cm in het hart van de cirkel.

Vervolgens hebben wij de 2 uiteinden van de cirkels naar elkaar gebracht, over elkaar geschoven en vastgelijmd. Het resultaat hiervaan was een kegelvormig geleidekanaal.

We hebben in de romp exact afgemeten waar de hijskabel door de romp moest komen zodat deze zo min mogelijk wrijving ondervindt of ergens tegen aan schuurt.
Hier hebben wij een gat van ongeveer 2cm gemaakt zodat hierin het geleidekanaal precies past. Deze vastgelijmd met 5 minuten epoxy.

Nu even de zender goed instellen op het extra gebruikte kanaal waarop de hijs-servo zit. Dit kanaal is toegewezen aan een 3-standen schakelaar op de zender zodat we de servo links (opwinden) en rechts (afwinden) kunnen laten draaien en kunnen stilzetten.
Met de subtrim even het middenpunt goed instellen zodat de servo ook daadwerkelijk stil staat als de schakelaar in de middenstand staat.

Omdat we de lasthaak ook nog makkelijk moeten kunnen terugvinden op het vliegveld als de last is afgeworpen, hebben wij deze nog voorzien van een prachtig opvallend alarm oranje kleurtje.

Zo de heli is klaar voor zijn eerste hijsklus!

Voor we de eerste hijsklus kunnen doen zullen wij toch eerst een last moeten hebben die we kunnen gaan hijsen.
Marco had nog wat balsablokken liggen en hiervan heb ik na wat uurtjes noeste arbeid 2 hijslasten gemaakt.
Eerst heb ik van geplastificeerde gevlochten staaldraad van 0,5mm, 4 hijskabels gemaakt met aan de uiteinden een lus die weer bevestigd is aan draadeinden met een oogje. (Deze draadeinden worden gebruikt bij vliegtuigen om een push-pull aansturing te maken. Op deze draadeinden worden dan de quicklinks gedraaid en aan de cyliner op het einde wordt dan de push-pull kabel bevstigd.)
Deze draadeinden heb ik in de blokken balsa geschoven en klaar is Kees prachtige hijskabels.

Daarna de blokken balsa nog voorzien van wat planken aan de buitenkant zodat het wat echter lijkt.

Over de echte lasten die vervoerd worden onder een heli zit ook vaak een net om te voorkomen dat er iets af valt etc.
Dit moest dus ook gebeuren met onze lasten. Hiervoor heb ik de netjes waarin normaliter uien zitten gebruikt. Deze netjes heb ik over de bovenkant van de last gedrapeert.
Deze netten zitten vast met grote span rubbers. Ik heb naald en draad gehanteerd, ja zelfs ik kan hiermee overweg, en heb deze zelf gemaakt en bevestigd aan spelden die in het balsablok zijn gedrukt.

Het resultaat mag er best wel zijn.

Nu op naar het vliegveld voor de maiden. Het is in ieder geval prachtig weer vandaag om dit uit te proberen. Weinig wind en zon.

Wordt vervolgd.

Groet Han

Maiden flight!

Vanmiddag om 12 uur naar het vliegveld van BVL getogen en de auto vol geladen met heli's waaronder de beide Hueys.

Allereerst was Marco in de lucht en probeerde tevergeefs de last vliegend op te pikken maar helaas dat lukte niet. De haak slingerde teveel heen en weer en de heli is best moeilijk stil te laten hangen boven de last. Je kunt begrijpen dat dit wat meer stuurkunst vergt van de piloot maar ook hier zal de gouden regel wel opgaan: "Oefening baart kunst"!

Toen de heli uiteindelijk aan de grond stond hebben we de last op de grond aan de lasthaak verbonden en hebben zo geprobeerd het geheel de lucht in te krijgen. Ook dit was een ijdele poging want iedere keer kwam de lasthaak los van de hijskabel. Uiteindelijk hebben we de haak met een stukje tape aan de hijskabel bevestigd. Toen, nadat Marco nog voor 1 minuut vermogen in zijn lipo's over had, lukte het om de last de lucht in te krijgen. Een ontzettend leuk vliegbeeld maar voor dat ik mijn telefoon te pakken had om een foto te maken had Marco de last al afgeworpen en stond de heli alweer aan de grond.

Toen was het mijn beurt om het te proberen. Om de last vliegend aan te haken heb ik maar direct uit mijn hoofd gezet. Ik heb vliegend de lier afgerold zodat ik een kabel van ongeveer 1 meter onder de heli had hangen. Vervolgens achterwaards geland zodat de hijskabel met ijzeren pen voor de heli op de grond lag. Hiermee voorkom je dat de hijskabel eventueel in de staartrotor of achter de skids blijft hangen.
Toen de last bevestigd aan de kabel en langzaam, zeg maar gerust heel erg langzaam opstijgen. Als je dit niet langzaam doet dan laten de magneten los zodra de kabel gespannen wordt en de last wordt getild. Na ongeveer 4 pogingen lukte het mij om langzaam de last van de grond te krijgen.
Wat een schitterend vliegbeeld was dit. :p

Ik kon prima rondvliegen met de last eronder zonder dat je er maar iets van merkt tijdens het vliegen.

Uiteindelijk liet de magneetsluiting los toen ik ineens pitch gaf en de heli iets te snel omhoog schoot. Ook dat werkt dus goed!
Nu nog iets verzinnen om de last toch ook vliegend te kunnen oppikken.

Wordt vervolgd!!

Groet Han

Waarom niet wat wikkeldraad uit een oud relais in de hijsdraad vlechten en via die draadjes een kleine electromagneet voeden?
Kun je voor een tamelijk bescheiden stroomverbruik redelijk grote lasten mee oppikken, en je kunt ten allen tijde aanpikken en afhaken.

Vliegend oppikken wordt ook wat makkelijker: zodra last"haak" en last dicht genoeg bij elkaar in de buurt zijn klikt hij vanzelf op zijn plek, dus gewoon er boven gaan hangen en magneet inschakelen, en wachten tot hij inpikt.

Groet, Bert

Het is geen enkel probleem om met de haak iets op te pikken als het "oog" van staaldraad aan het te hijsen object maar groot genoeg is. Vroeger zo vaak gedaan bij fun-fly's. Een magneet is te klein en een elektromagneet veel te ingewikkeld. Gaat goedkomen.:cool:

Groeten, Marco.

Hoe maak je van een normale servo een lier-servo?

Voor de mensen die willen weten hoe je van een gewone servo een servo maakt om te kunnen lieren moet je de modificaties uitvoeren zoals in de volgende link zijn beschreven.
360 degree Servo

Groet,

Han

Dat is nog eens vliegen!

Na het succes van de Hueys hebben we ook de JetRanger van Bruteforce aangepast.
Om in de kerstsfeer te blijven hijsen we mini kerstboompjes op en slingeren die in vrachtwagentjes. Maar goed dat Vario die ook in het gamma heeft tegenwoordig. :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen zaterdag een perfecte vliegmiddag, en buiten Bruteforce en ikzelf niemand op het BVL veld te bekennen whattf .
De Huey van Bruteforce is nu iets aangepast met een dubbele magneet en er is nu een grote ring van metaaldraad aan de last gemaakt. Nu lukte het wél om de last in de vlucht op te pakken. Blijft toch een moeilijke klus, als je naar de heli kijkt dan kun je niet aanpikken, als je naar de haak kijkt dan ben je bang dat de heli zal crashen. De lengte van de kabel speelt ook nog een belangrijke rol, ervaring zal de juiste mix brengen.

4039F827-356E-4BED-8EBC-6F4B7499F3EA_zpspuayenpq.jpg

61C8456D-BCCC-4943-94A2-284B904FA76B_zps51the8fu.jpg

In Bruteforce zijn enthousiasme de accu net wat té leeg gevlogen. Dat werd dus een wat gehaaste landing. Alles gelukkig nog heel! :D

Yep, de oplossingen die jullie hebben bedacht om dit moois te maken zijn geweldig.
Een build die barst van de creativiteit... joepie...
Goed dat Didier dit gaat onthouden.

Heligroeten,

Nick

Back